Hehe... var noe sånt jeg kunne tenkt meg å skrive for lenge siden. Dette er jo helt rett, Vi kan diskutere så mye vi vil uten å bli enig. Rett og slett fordi det ikke finnes noe universalt svar her.
Hva er rett og galt? er det rett eller galt å drikke? noen syntes det er rett, andre syntes det er galt. Ingen av partene kan overtale den andre part til å mene det motsatte. Så det er egentlig meningsløst å diskutere videre. Vi må bare godta at vi har forskjellige meninger her. Akkurat som med styling, damer osv.
En kompis av meg kan godt syntes at ei dame er skikkelig pen, mens jeg syntes ho er under gjennomsnittet... Smak og behag!
Ingen er like. Ingen oppfører seg heller likt i fylla, og alkohol har forskjellig virkning på forskjellige folk. Noen vet ikke hva rett og galt er i fylla og knuser ruter og banker opp andre når de er ute på byen. Slike folk burde styre unna alkohol!
Men de aller fleste vet forskjellen på rett og galt selv i fylla, inkludert meg. Og da er det ingenting iveien for at alkohol kan være noe som hever livskvaliteten til den det gjelder med tanke på det sosiale rundt det hele.
Alkohol er også som med alt annet, man blir vant til det. Vi har alle hørt om fenomenet "fjortissfyll". dette er et ord vi bruker på folk som drikker seg så fulle at de spyr og kryper rundt og er helt bajas.. Dette fordi den gruppen dette er rettet mot er personer som akkurat har begynt å drikke alkohol, og de vet ikke hvor mye de tåler osv..
For oss som har drukket alkohol i 9 år så har vi lært oss å kjenne på kroppen når vi har fått nok. Vi vet hvor vår egen grense går. Med andre ord: vi tilhører den gruppen som KAN å drikke. Dette er veldig viktig. Det er fort gjort å tippe over den magiske grensen. Så jeg kan godt skjønne at en person som er avholds, og som prøver å drikke en gang, og dermed blir dritings og får en skikkelig dårlig opplevelse av hele greia fremdeles vil stå på sitt etterpå...
Det er som sagt mange ganger før: det er hva man gjør det til selv!
Noen syntes det er kjekt å drikke og være sosial osv.. Andre syntes det er artigere å cruise rundt i MR2, andre vil heller være hjemme å pule på dama..
Vi er alle mennesker. Ingen mennesker er like, og alle mennesker har forskjellige meninger. Skal vi kunne leve sammen som mennesker så må vi først lære oss å tolerere og akseptere at andre mennesker har forskjellige meninger, forskjellige kultur og forskjellige synspunkter på det meste. Denne toleransen er noe av det som gjør oss til mennesker og som skiller oss mennesker fra dyrene. Det er med andre ord ingen grunn til å hisse seg opp over at noen er uenig. Bare smil og være likeglad. Det DU mener er rett, ER rett i dine øyne. Noen andre kan syntes det samme er FEIL. og da er det også FEIL i deres øyne. Det finnes ikke noe universalt svar.
Vi kan si at det er med Rett og Galt som med generell relativitets teori. Det som "skjer" er relativt til den observatøren som beskuer det. 2 observatører ser to forskjellige ting. Hvem av dem har rett? svar: begge har rett. Begge deler skjer fordi tiden er relativ, og fordi den ene observatøren kan se at noe skjer fra sin tidsramme, mens det motsatte skjer i den andre observatørens tidsramme. Faktum er at begge deler skjer, avhengig av hvilken tidsramme man velger å plasere seg i. Plaserer man seg utenfor Tid vil man se at begge deler faktisk skjer (og mere til).
ERGO: ved hjelp av E=MC^2 kan vi konkludere at vi aldri vil kunne bli enig rett og slett fordi vi har forskjellige meninger. Samtidig er vi alle egentlig enig, fordi rett og galt er som E=MC^2; det er relativt.
Da har vi vel fått en god del synspunkter her. Interessant har det iallefall vært. Enig blir vi aldri, men det var vel heller ikke meningen med denne tråden.