TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• hva er postiv caster?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #113988  av 2fastgt4

skal ha mest mulig positiv caster.

jeg vet hva caster er men hvet ikke hva som er positiv og hva som er negativ.

kan noen hjelpe meg?

jeg vil bare ha svar fra folk som vet svaret.

takk :D

#113991  av Mr2 Mk2

positiv da har du et hjul som heller mer bakover,negativ heller hjulet forover.
Men hvorfor skal du justere caster? :?:
sikker på det ikke er camber du tenker på?

-edit når jeg leser dette selv ser jeg at det ikke er lett å bli klok på det,så legger ved en tegning.
Vedlegg
Caster.gif
Caster.gif (2.74 kiB) Vist 1870 ganger

#114019  av CelicaTurbo

bilen blir mindre retningsstabil av positiv caster, men kanskje kjappere turn-in, har jeg da forstått det rett? Men jeg tror nok ikke det er camber selveste 2fast spør om for det er mest negativ camber som er interessant for vår del om vi ønsker bedre grep i sving, ikke positiv..

#114031  av Mr2 Mk2

hadde heller kjørt litt mer spissing om jeg ville ha kjappere turn in,but thats me.

#114048  av CelicaTurbo

vel, jeg kom på at jeg hadde satt et bokmerke på en side som forklarte det meste av dette:

http://www.yokohamatire.com/utmeasures.asp
An increasingly positive caster enhances high-speed stability, but increases low-speed steering effort. An increasingly negative aster decreases low-speed steering effort and high-speed stability.
edit: dvs at caster ikke har noe med turn-in som jeg lurte på ihvertfall ;)

#114051  av 2fastgt4

takk for svar og bilde jostein.

grunnen til att jeg spør er fordi jeg har lest whiteline sin rapport på hva som må gjøres med en gt4 for at den skal bli kjapp på bane(turn inn)

pga att bilen min er senka har den ca0,5 grader i negativ camber foran og bak.jeg kjører også med litt spissing,noe som hjalp mye mot sporing og stødighet.

utover dette har jeg da fått mine camberbolter og strutt tops med justering av både camber og caster,og ifølge whiteline kan man ikke få for mye caster på denne bilen..
jeg mangler vel også 1 grad camber for att det skal bli bra.

for en som kjører med 200-280 trøtte hester på gata så er dette selvfølgelig overkill.hadde sikkert holdt med strutt(tower) brace og senking.
noe som er alfa og omega på en gt4.

problemet starter ikke før man drar på rudskogen.

selv aktiv kjøring med org bil der vil understyre.selv cs gjør det selv med sin påståtte bedre fordeling av firehjulstrekk og limited slipp diff.
(jeg er en av de som påstår dette)

problemet er mindre på vålerbanen,lettere å få ut rompa der.

min opplevelse i sommer med min bil som da er org i unnerstell(nesten)
er att jo fortere jeg prøvde å kjøre jo mere understyrte det.

hvis jeg slang ut rompa for å overstyre så endte det med vill understyring.
kan bekreftes av CS GT4.

dette kommer av ett altfor mykt krengestag(under bilen)bak.
white line sitt er dobelt så tykt og 200% stivere+justerbart.

har kjørt vei 120 mellom lillestrøm og moss.de som kjenner denne veien vet at denn er utfordrende selv i lovelige hastigheter.

før måtte jeg bremse før ett par av disse svingene og gi på ut da med tendenser til understyring.

nå kan jeg med letthet gi faen i å bremse,virker nesten som rompa hjelper fronten med å beholde grep på begge hjula foran også.
når jeg tenker over dette så er det jo faktisk det som er meningen med dette staget :roll: :shock:

ps har også satt på whiteline sine gule justerbare koni innsatsdempere bak med whiteline fjerer.

for de som kjenner bilen sin litt så vet man jo at det ikke er innsats dempere bak på disse bilene.
derfor er det mange som styrer unna disse.
man må nemelig bygge om selv.

jeg var også veldig skeptisk.

det du gjør er å ta dine gamle dempere kjære toppen tvers av
og borre hull til en bolt i bånn.

vipps så har du innsatsdempere.

du trenger en vinkelsliper (245kr på biltema)
baufil (65kr)
14mm metallborr og en drill.

tar bare 20 min og dette er jevlig gøy.

har hatt kyg baki 2 ganger og de er stumpete og lite komfortable i forhold.
koni er da justerbart og uansett bedre. 8)

#114054  av 2fastgt4

glemte å si takk til celica turbo sorry mann :oops:

#114056  av 2fastgt4

Jostein skrev:hadde heller kjørt litt mer spissing om jeg ville ha kjappere turn in,but thats me.
helt enig med deg.

du har jo en bil som i utgangspunktet overrstyrer :twisted:

etter alt jeg kan lese her bør jeg ha toe out for kjappere turn inn.i og med att bilen understyrer

problemet med det er lite stabil rett fram når man til daglig kjører 235-40-17. :?

på samme måte bør jeg ha litt positiv caster fordi det er greit å ha en stabil bil når det går fort rett fram :D

meningen er å ha noe mere negativ camber når jeg er på bane.