TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bruker mye olje!.......??

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #3576  av blackmr2

Lurte på om noen vet hvorfor jeg må etterfylle olje rimelig ofte !??

Eksosen er normal, ser ingen symptomer på at ventil-tetningene er gått, den går jevnt og fint, men bruker en del olje !

Tom

#3579  av CelicaTurbo

er vist flere andre her som har hatt det problemet uten helt å funnet ut hvor det blir av oljen. Min eks-MR2 drakk overhodet ikke olje og jeg har hørt at motorene er kjent for å ikke drikke olje men siden dette spørsmålet har vært oppe et par ganger tidligere så kanskje jeg skal revurdere den tanken ja :?

men, felles for alle er at motoren drikker olje men det er ingen røyk. Det skal rimelig lite olje til før det røyker ganske kraftig om oljen blir forbrent vistnok, så, kanskje den går over i kjølevannet? Noen av dere andre med dette problemet som fant ut av dette egentlig?

#3580  av CelicaTurbo

en tanke: hva om oljen rett og slett er for tynn da, prøv å bytte til tykkere olje.. ingen synlige oljelekasjer antar jeg?
 #3586  av blackmr2

Hmm...

Den har ingen synlige lekkasjer nei, ikke en oljeflekk noen plass !!
Ikke svartrøyk fra bilen, topp-pakningen har ingen lekkasje

Mysterium, skal prøve å bytte olje !! Forslag til hvilken olje ??

Tom

#3587  av MR2turbo

Hva slags olje kjører du på nå?
Jeg kjørte på helsyntetisk shell helix ultra 5w40 men bytta til Valvoline semi-syntetisk Durablend 5w40 og da sank oljeforbruket mitt endel.. :)

#3588  av tahustvedt

Jeg har hørt at det er normalt for 3s serien til Toyota å bruke en del olje. Opp til 1L på 1000Km skal være ufarlig. Dette fikk jeg sist bekreftet av en Toyota-mekaniker. Hørte det på TG-bil også da jeg spurte om det angående min MR2 (ikke kjøpt på TG bil) for noen år siden.

Min bruker rundt 0,5L på 1000Km. Jeg kjører på Lazerway 5w40 eller noe sånt. Jeg var litt bekymret i begynnelsen men ser ikke på det som noe problem lenger så lenge det ikke er unormalt, det er bare å fylle etter av og til. Av og til bruker den mindre og av og til mer.

Tor Arne
 #3591  av blackmr2

Så det er "normalt" med 1l på 10000km ? ...det er vel noe slikt min bruker. Kanskje litt mer, kommer litt ann på hvordan jeg kjører ;)

...Flere som ikke liker T.G bil ? ;) hehe

Tom
 #3592  av blackmr2

Kjører foresten på Mobil 1 5/40 olje
 #3593  av MR2turbo

blackmr2 skrev:Kjører foresten på Mobil 1 5/40 olje
er den helsyntetisk?

#3596  av erling

Kristian: Skal ikke mange dråpene olje til i kjølevannet før det blir hvite majonesligenende klumper i vannet. Hadde merket det fort. :)

Min bruker bare når jeg kjører langtur. Tror ikke jeg ville brukt tynnere enn 10W på en 10-12 år gammel bil som MR2'en. Far min tok livet av kammen sin når han kjørte på mobil 1 0W-40. (En E124 MB230) Klaringene er større på en eldre motor og de blir ikke kompakte nok på tynn olje. Kjørte 0W-40 på gamlegolfen min, den brukte ikke dråpen, men det var en svak klirring i motoren, bytta til tykkere og den "summa" helt fint. Nå bruker jeg (på MR2'en) 10W-40 delsynt. på vinteren og 15W-40 mineral på sommeren.

#3603  av CelicaTurbo

leste et sted nylig at særlig Mobil 1 var alt for tynn for de fleste eldre motorer (men hvorfor reflekterer ikke tallene det?). Men, prøv Valvoline delsyntetisk olje som Markus (MR2Turbo) bruker kanskje?

#3605  av tahustvedt

Kanskje jeg skal prøve delsynt neste gang jeg også. Tenker vanligvis ikke på bilen som 10-12 år gammel men det er jo sant. :)

Tor Arne
 #3606  av blackmr2

Kjører helsyntetisk nå, skal ta et oljeskift å bytte til delsyntetisk, kanskje d blir bedre !

....Fy F... det er kaldt i Bodø for tiden !!!!!!!

:evil:
 #3608  av jensi

Min 91 mod. mr2 bruker som kjent ca. 1 liter pr.60-70 mil.
Den har ingen blå røyk eller noen lekasjer som er synlige.
Jeg kjørte bak en tilsvarende Mr2 som bruker endel olje ,men han hadde fjernet katalysatoren.Den røykte bra med blå røyk ja,tydelig olje forbruk.
Så min konklusjon er at katalysatoren brenner opp blårøyken.
Jeg har nå overhalt hele motoren,så jeg er spent på om dette virker på forbruket.
I vår byttet jeg oljetetninger for å se om de nyttet.Ingen forandring på forbruket.
Nå har jeg byttet oljefjærer og stempelfjærer ,slipt ventiler og hont sylinderene.Jeg har og byttet veivlager.
Og ny toppakning selvfølgelig.
Har en kamerat som er en erfaren bilmekaniker ,og han var med og sjekket over motoren.Han syntes den såg veldig bra ut til å være kjørt 180000.
Vi fant ingen synlige feil som kunne si hvor oljeforbruket var.
Men vi syntest at oljeringene på stempla var slitte og det var mye skitt i stempela der ringene står.

Jeg har akkurat fått motoren i bilen og har bare fått kjørt den 2-3 mil.
Jeg syntes at motoren gikk finere ,men har jo ikke hatt blårøyk uansett,så jeg er spent på om dette ingrepet har hatt noen betydning.
Uansett så var det greit å få byttet veivlager og få slipt ventiler + diverse.

Jeg prøvde selv med forskjellige oljetykkelser,men det hadde ingenting å si på oljeforbruket.

Hørte fra en ekspert ra mineralsk til suntetisk olje ville motoren bruke mye i begynnelsen .Dette hadde han hørt på et kurs på Castrol Norge .

Jeg skal gi beskjed om status på forbruket når jeg har fått kjørt bilen litt mer.
Jens

#3610  av CelicaTurbo

den må vel kjøres litt forsiktig før den kan kjøres som "vanlig" også etter en overhaling vel? Er vel også mulig at den bruker olje til å begynne med før ringene og sylindrene har satt seg skikkelig så det tar vel litt tid å få et inntrykk av om det hjalp..