Min 91 mod. mr2 bruker som kjent ca. 1 liter pr.60-70 mil.
Den har ingen blå røyk eller noen lekasjer som er synlige.
Jeg kjørte bak en tilsvarende Mr2 som bruker endel olje ,men han hadde fjernet katalysatoren.Den røykte bra med blå røyk ja,tydelig olje forbruk.
Så min konklusjon er at katalysatoren brenner opp blårøyken.
Jeg har nå overhalt hele motoren,så jeg er spent på om dette virker på forbruket.
I vår byttet jeg oljetetninger for å se om de nyttet.Ingen forandring på forbruket.
Nå har jeg byttet oljefjærer og stempelfjærer ,slipt ventiler og hont sylinderene.Jeg har og byttet veivlager.
Og ny toppakning selvfølgelig.
Har en kamerat som er en erfaren bilmekaniker ,og han var med og sjekket over motoren.Han syntes den såg veldig bra ut til å være kjørt 180000.
Vi fant ingen synlige feil som kunne si hvor oljeforbruket var.
Men vi syntest at oljeringene på stempla var slitte og det var mye skitt i stempela der ringene står.
Jeg har akkurat fått motoren i bilen og har bare fått kjørt den 2-3 mil.
Jeg syntes at motoren gikk finere ,men har jo ikke hatt blårøyk uansett,så jeg er spent på om dette ingrepet har hatt noen betydning.
Uansett så var det greit å få byttet veivlager og få slipt ventiler + diverse.
Jeg prøvde selv med forskjellige oljetykkelser,men det hadde ingenting å si på oljeforbruket.
Hørte fra en ekspert ra mineralsk til suntetisk olje ville motoren bruke mye i begynnelsen .Dette hadde han hørt på et kurs på Castrol Norge .
Jeg skal gi beskjed om status på forbruket når jeg har fått kjørt bilen litt mer.
Jens