TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Priser pÃ¥ dekk

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #39407  av @lpher

Må ha nye bakdekk til Supran...og har fått følgene priser (pr.stk) på 275(eller 285)/35-18":

Hanebo & Sortvik:
Toyo Proxes - 2.500,-
Dunlop SP9000 - 2.600,- ('liksom spesialpris')
Yokohama AVS Sport - 3.250,-

Wheelie:
Dunlop SP9000 - 2.600,- (vanlig tilbudspris)
Goodyear F1 - 2.900,-

Tempe Dekkservice:
Dunlop SP9000 - 2.600,- (vanlig tilbudspris)
Bridgestone - 3.100,-

Sharifs:
Bridgestone S03 - Ikke fått tilbakemelding enda
Falken FK451 - Ikke fått tilbakemelding enda

Noen forhandlere jeg har glemt...som jeg bør kontakte? ;-)

Det som forundrer meg er at (nesten) alle i denne bransjen har THE BALLS til å nevne "listepris/Veil.pris" som INGEN benytter...det er med andre ord ikke nødvendig å be om pris engang før man har fått min. 30% rabatt....! :x Omtrent alle dekkene ovenfor koster liksom 4500,- til 5000,- i 'lista' So....what is wrong with this picture?

Fatter ikke at ikke forbrukerrådet griper inn (ja jeg vet de er tannløse...men om det blir nok oppstry så MÅ de gripe inn)..har vært sånn i mange-mange år nå....hadde dette vært Elkøp eller tilsvarende...så hadde det vanket dagbøter i millionklassen for lenge sia!

En annen ting er at det er helt tydelig at det er ett prissamarbeide når de fleste konkurentene tar på krona like mye (for akkurat samma dekket)når de skal lage en 'godpris' til deg....godpris my ass! :?

@lpher

#39412  av hovik

Ring Sharifs dekksenter, skader ikke.

Enig i at dekkselgere burde dyppes i olje og fjær. Skulle ha 245/35/17 til bak, "liste pris" på Goodyear F1 var 5k / stk. Uten å si et ord var prisen jeg skulle få de til godt under halvparten ...

#39413  av 240 z

LISTEPRISER ER DET DEKKIMPORTØRENE/FABRIKKENE SOM LAGER.
DEKK BLIR SOLGT MED RABATTER PÃ… DENNE LISTEPRISEN DER KONKURANSEN ER STOR.UTE I DISTRIKTENE ER DET VANLIGVIS IKKE MYE RABATTER HVIST DET BARE ER EN FORHANDLER.

#39425  av The Doctor

Jeg fikk pris på Bridgestone dekk S03 hos Sharif. 225/40-17 1450.- pr dekk.

Fikk enda bedre pris hos Gjerde &Byhring, men der har noen bedre avtaler :mrgreen:
 #39427  av chris

@lpher skrev:Noen forhandlere jeg har glemt...som jeg bør kontakte? ;-)
Hva med .. hmm.. hva heter de.. de som holder til i Dora. Nordisk dekkimport? husker ikke. var i hvert fall der jeg kjøpte mine vinterdekk til en ganske god pris :)

Du har nok rett i det du skrev ellers. Og hadde det vært en annen bransje, hadde det blitt dyrt for de
 #39481  av 2fast4u

@lpher skrev:
Det som forundrer meg er at (nesten) alle i denne bransjen har THE BALLS til å nevne "listepris/Veil.pris" som INGEN benytter...det er med andre ord ikke nødvendig å be om pris engang før man har fått min. 30% rabatt....! :x Omtrent alle dekkene ovenfor koster liksom 4500,- til 5000,- i 'lista' So....what is wrong with this picture?

Fatter ikke at ikke forbrukerrådet griper inn (ja jeg vet de er tannløse...men om det blir nok oppstry så MÅ de gripe inn)..har vært sånn i mange-mange år nå....hadde dette vært Elkøp eller tilsvarende...så hadde det vanket dagbøter i millionklassen for lenge sia!

@lpher
Dekkpriser er bestandig ett hett tema som blir diskutert både her og der.
Fakturagrunnlag,eller utsalgspris, blir satt av importør/leverandør, og så er det de som selger dette som setter sin pris alt etter hvor mye man vil tjene på salget. Ser ikke helt vitsen med å skrive om at dette er en sak for forbrukerrådet. Er ganske sikker på at INGEN i dette langstrakte landet bruker (eller klarer) å selge dekkene over veil.pris.

Skal man kjøpe nye dekk så tror jeg det er lurt å gå til de største dekkverkstedene/utsalgene der sannsynligheten er stor for å beste pris. En bensinstasjon som f.eks selger 200-500 dekk i sesongen har kanskje bare selv 45-49% rabatt på sine innkjøp, mens de større har adskillig mer.
Alle prislistene/fakturagrunnlag fra importør er priser eks.mva. Dvs at det første som skjer når dekkene kommer inn døra til forhandleren er at prisene settes ned 19,3% som tilsvarer mva, for det er ingen som klarer å selge dekk med disse prisene hvis man da i tillegg skal legge på 24% mva.
Så kommer kjøperen, og vil man da gi personen f.eks 20% rabatt på dekkene så kan man regne ut hva den enkelte vil tjene på dette....
Her kommer det med de store i dekkmarkedet, her gjelder helt andre priser på innkjøp, og muligheten til å diskutere ned prisen er mye større.
Hør med Dekkmann f.eks, disse er stor når det gjelder dekk.

Goodyear Eagle F1 GS-D3 dekkene, som du @lpher sannsynligvis har fått pris på, i dimensjon 285/35R18, har en pris på Kr 4482.- + MVA :!: (fjorårets pris var Kr 5392.-)
Får du kjøpt dem for 2900.- så er jo dette en grei pris, eller........ :?:
275/35R18 er Kr 640.- billigere pr stk.

F1 Supercar koster nå 4909.- og jeg tror at F1 GS Fiorano var tett på 7500.- men disse leveres vel bare som 295/35ZR18 så vidt jeg husker.

Fulda SP Sport 9000A hadde vel en pris på noe over 5200.- i fjor, vet ikke prisen i år.

Får man dekkene med 35-50% avslag, så har man gjort en grei deal.

Men en ting er sikkert, det er utrolig mye penger å spare med å forhandle seg frem til priser og ikke minst på å forhøre seg på flere plasser for sammenligning. Dekkforhandlerene er ute etter volum, volum og atter volum for at de selv skal få bra innpriser på varene. :wink:
 #39482  av 2fast4u

chris skrev:
Hva med .. hmm.. hva heter de.. de som holder til i Dora. Nordisk dekkimport? husker ikke. var i hvert fall der jeg kjøpte mine vinterdekk til en ganske god pris :)
Nordisk Dekkimport as selger vel Fulda,Maragoni,Federal,Eurostone,Aurora,Roadstone,Nexen og slike dekk, husker ikke alle merkene dem har.
Men i dimensjon bak til Supra er det vel bare Fulda Carat Extremo dem klarer å levere.
Lageret i Trondheim har tlf 72 59 34 00, men ordrekontoret er i Haugesund og har tlf 52 85 62 50

#39485  av MR2turbo

Jeg har vært litt rundt og sjekka priser på dekk nå.. Litt av problemet mitt er at det er veldig få som produserer i rett størrelse..
Skal ha 225/35-18 og 245/35-18
Men fikk jo noen priser rundt om da.. Her i Sandnes var jeg innom en sjappe og med endel prat så skulle jeg få en skikkelig god pris ;)
Det var Falken FK451 og de skulle jeg få for 9700 inkl. mva (for alle 4)
SÃ¥ ringte jeg Shariff, og for de samme FK451 skulle han ha 5900kr inkl. mva og frakt.
Rimelig stor forskjell.. ;)

Dessuten ble dekkforhandlerne her sure når jeg sa at jeg hadde fått bedre tilbud et annet sted, og når jeg sa hvor det var, begynnte de med ulike måter å svartmale på.. han ene forklarte meg at det var dekk som ikke var E-merket, en annen sa at det var gamle dekk... hmmm... tror ikke det, jeg.. :P

#39487  av jan-erik

Apropos E-merkede dekk. Så en annonsen for noen som var uten E-merking, så jeg lurer på hva det betyr fra eller til? Må de være E-merkede for å brukes på gata?

Skal ha nye s.dekk til Octavian, og har funnet Goodyear Ventura i dimm. 205/55x16 til 995 her i Hønefoss. Fant på en nettbutikk (Interdekk?) samme dekk til 790,- men disse var ikke E-merket stod det.

#39497  av Morten

Ikke E-merket betyr vel at de er laget for andre marked enn Europa.
Har inntrykk av at det ofte er dekk fra asia det er snakk om, og gummiblandingen er vel ganske forskjellig p.g.a. andre temperaturer der nede..?
 #39502  av @lpher

Innlegget ble nok litt feil vinklet er jeg redd... ;-) Utgangspunktet for posten var at jeg ble 'lurt' av min (tidligere) faste dekkleverandør...fordi vi har hatt en gjensidig 'muntlig avtale' med dem i mange mange år...om bra priser....vi hos dem...og dem hos oss...og det var vel det faktum at han forsøkte å lure meg til å tro at jeg fikk de beste prisene i verden på de dekkene de gjaldt...mens jeg senere samme dag fant ut at alle forhandlere i Trondheim opererer med disse prisene FAST! ..og er det
noe som irriterer meg...så er det å bli lurt på denne måten! :D

..og posten var nok myntet på de store dekk-forhandlerne...og ikke dere Toyota-forhandlere...jeg ringte faktisk en av delegutta på Hell Bil for å få en pris også...og fikk ET ÆRLIG svar (som jeg har blitt lært til å forvente av dem :) ) ...om ikke like billig :-) ...og dette bekrefter jo det du sier om STORE dekkforhandlere kontra bilforetninger... :)
2 FAST 4U skrev: Dekkpriser er bestandig ett hett tema som blir diskutert både her og der.
Fakturagrunnlag,eller utsalgspris, blir satt av importør/leverandør, og så er det de som selger dette som setter sin pris alt etter hvor mye man vil tjene på salget.

2 FAST 4U skrev: Ser ikke helt vitsen med å skrive om at dette er en sak for forbrukerrådet.
Var ikke det jeg mente heller...men det sier er at hadde fks. radio/tv-bransjen holdt på likedan med villedende priser så hadde det vanket dagbøter....jobba nemlig på Lefdal for mange år sia da den værste stormen rundt veilpris merking sto på :) Så vidt jeg kan se så er fremdeles denne bransjen under sterk oppsikt enda :)
2 FAST 4U skrev: Er ganske sikker på at INGEN i dette langstrakte landet bruker (eller klarer) å selge dekkene over veil.pris.
HÃ¥per jeg virkelig ikke :)
2 FAST 4U skrev: Skal man kjøpe nye dekk så tror jeg det er lurt å gå til de største dekkverkstedene/utsalgene der sannsynligheten er stor for å beste pris. En bensinstasjon som f.eks selger 200-500 dekk i sesongen har kanskje bare selv 45-49% rabatt på sine innkjøp, mens de større har adskillig mer.
BARE 45-49%?! Lurer på om jeg må starte opp dekkbutikk selv jeg...når det er slike marginer ute å går :D jeg har lang erfaring fra detaljhandelen innnen data/telekom. og vi var sjeleglad om vi kom oss over 15% fortjeneste den gangen! :D ..og jeg kan skrive under på at det er ikke mindre pruting der! :)
2 FAST 4U skrev: Alle prislistene/fakturagrunnlag fra importør er priser eks.mva. Dvs at det første som skjer når dekkene kommer inn døra til forhandleren er at prisene settes ned 19,3% som tilsvarer mva, for det er ingen som klarer å selge dekk med disse prisene hvis man da i tillegg skal legge på 24% mva.

Så kommer kjøperen, og vil man da gi personen f.eks 20% rabatt på dekkene så kan man regne ut hva den enkelte vil tjene på dette....
Det er akkurat dette jeg har problem med å forstå...når alle sammen får 20-35% uten å spørre om rabatt engang...hvem er det da som sleger til veil?
2 FAST 4U skrev: Her kommer det med de store i dekkmarkedet, her gjelder helt andre priser på innkjøp, og muligheten til å diskutere ned prisen er mye større.
Hør med Dekkmann f.eks, disse er stor når det gjelder dekk.
Will do ;)
2 FAST 4U skrev: Goodyear Eagle F1 GS-D3 dekkene, som du @lpher sannsynligvis har fått pris på, i dimensjon 285/35R18, har en pris på Kr 4482.- + MVA :!: (fjorårets pris var Kr 5392.-)
Får du kjøpt dem for 2900.- så er jo dette en grei pris, eller........ :?:
275/35R18 er Kr 640.- billigere pr stk.
Jeg lurer på om det ikke var den utgående modellen....men det hefter ikke...den er bra den også :-)
2 FAST 4U skrev: F1 Supercar koster nå 4909.- og jeg tror at F1 GS Fiorano var tett på 7500.- men disse leveres vel bare som 295/35ZR18 så vidt jeg husker.
Whoa! Expensive :)
2 FAST 4U skrev: Fulda SP Sport 9000A hadde vel en pris på noe over 5200.- i fjor, vet ikke prisen i år.
Er det ikke Dunlop du mener her?
2 FAST 4U skrev: Får man dekkene med 35-50% avslag, så har man gjort en grei deal.
Tja...men så vidt jeg kan se så får alle det....hos de store forhandlerne i Trondheim ihvertfall :)
2 FAST 4U skrev: Men en ting er sikkert, det er utrolig mye penger å spare med å forhandle seg frem til priser og ikke minst på å forhøre seg på flere plasser for sammenligning.
True.... :D
2 FAST 4U skrev: Dekkforhandlerene er ute etter volum, volum og atter volum for at de selv skal få bra innpriser på varene. :wink:
Stemmer nok bra det ja....

@lpher

#39504  av @lpher

Frykter det er mye sant i det som sies i denne artikkelen også: (hos noen forhandlere....spesielt den biten om å selge de dekkene med best avanse)
http://www.trim-4-eldre.com/article/200 ... ktest.html

@lpher

"Mitt bestemte inntrykk er at de fleste dekk-pushere i distriktet har null peiling på dekk! De anbefaler gjerne det billigste dekket for de regner med at "hvermannsen" blir så fornøyd med den lave prisen at de kommer igjen og igjen og igjen ...

Vi som røyner dekkene litt, og som har litt større krav til grep enn til antall km per krone får den samme sløve ikke-servicen som Corollaeieren som mener dekk med korrekt avstand mellom felg og asfalt er "dødsbra".

Jeg har også opplevd flere plasser å få slengt i trynet referanser til lokale "rallyhelter" ("nn kjører på disse, og han sier det er de beste dekkene han har hatt ...") når jeg så spør herr "nn" i etterkant så sier han at det er de verste drittdekkene han har hatt, og det har han gitt uttrykkelig beskjed til forhandleren om.

Nei, i utgangspunktet tror jeg de selger det som er billigst for å få deg inn neste gang du skal ha dekk, dernest anbefaler de et dekk de har mange av på lager og tilslutt tar de gjerne det som gir best avanse. Min bastante mening er at INGEN prøver å selge deg det dekket som sitter best fast i asfalten."
 #39505  av @lpher

2 FAST 4U skrev:
chris skrev:
Nordisk Dekkimport as selger vel Fulda,Maragoni,Federal,Eurostone,Aurora,Roadstone,Nexen og slike dekk, husker ikke alle merkene dem har.
Men i dimensjon bak til Supra er det vel bare Fulda Carat Extremo dem klarer å levere.
Lageret i Trondheim har tlf 72 59 34 00, men ordrekontoret er i Haugesund og har tlf 52 85 62 50
Takker...skal sjekke der også :)

BTW...åssen dekk bruker du på Supran?

@lpher

#39514  av angrykid

Er det noen som har noe linker og div til diverse dekksjapper? jeg liker ikke å ringe rundt, er mer den typen som ser på web og shopper på web. :)

#39517  av 2fast4u

http://www.superdekk.no er en plass du får billige dekk, og komplette hjul hvis du ønsker. Har forskjellige typer - mer eller mindre kjente dekk. :?:

Mange handler og fra http://www.eikermotorshop.no der dem selger Goodyear, Continental, Michelin, Jetzon (kan ikke anbefales), Roadstone og ett par til.
Eiker reklamerer med Norges rimeligste dekk !!
Går bra å handle fra dem hvis flere slår seg i lag og gjør ett samlet kjøp. :wink: