TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• fra Drift Bible, hvordan kjøre og ikke kjøre MR2 mk2

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #168172  av CelicaTurbo

en video fra Drift Bible, hensikten er å vise hvordan drifte en kraftig overstyrende bil med en MR2 Turbo som eksempel. Det interessante her er at føreren først viser hvordan man ikke skal gjøre det og dette er også interessant for det viser hvorfor man bør holde hodet kaldt om rompen begynner å skli, og videoen viser viser hvordan rompen kommer ved brems i sving eller manglende motorpådrag i sving:

http://videos.streetfire.net/search/mr2 ... 9F4327.htm

Merk at i fronten på bilen er det er rødt lys, på websiden står det en kommentar at poster tror dette er håndbrekket, det er feil, lyset viser når bremsen blir brukt. I tillegg er det to linjegrafer nederst til venstre, den ene viser bremsekraft og den andre viser motorpådrag. Følg med på dem.

På første forsøk bremser fører inn men slipper deretter bilen og lar den trille svingen uten brems eller pådrag med det resultatet at rompen slenger ut uten kontroll. Neste forsøk går han får kjapt inn i bremser alt for langt inn i svingen, som fører til det samme. I videre kjøring kan man se hvordan han gjør unna bremsingen før svingen og deretter bruke gassen å sette rompen gjennom svingen og holde bedre kontroll over denne. Slik bør MR2 kjøres, om man bremser i sving er man omtrent garantert sleng og man bør jammen håpe at man klarer å stoppe bilen før grøften, med motorpådrag som flytter bilens vekt til bakhjulene vil man beholde bedre kontroll og styre i hvor stor grad ræven går ut, men det krever god kontroll og god kunnskap til bilen, og ikke minst krever det at den økende farten ut av svingen ikke får deg i enda værre trøbbel ;)

Litt synd med musikken som er lagt på klippet, i orginalen beskriver føreren hva han gjør.

#168180  av Master

Genial video. :) MR2 er nok en vanskelig bil å holde bredt ja... Må være iskald og dyktig sjåfør for å kunne mestre hva den faktisk kan prestere.

Skulle hatt en original gammel sliten mr2 banebil som jeg ikke var redd for! Så skulle jeg testa det der... :lol: men blir nok ikke med den jeg har nå. En tur ut i grusen og styling og felger er ødelagt

#168184  av Erlend

Det som er synd er at med en sånn korrekt teknikk så må man kjenne svingene ganske godt (evt. god sikt fremover) for å vite hvor mye bremsing man skal gjøre unna før man gir pådrag gjennom svingen.

I et scenario hvor man ikke kjenner veien man kjører på og bremser for lite før svingen, vil de fleste uten kunnskap til en MR-bil bremse mer mens de styrer gjennom kurven, noe som får dem i mye trøbbel :)
Hvis man gir gass kommer man helskinnet gjennom, men det blir en veldig dårlig linje å ta.

Derfor vil jeg si at det er essensielt å kjenne veien en kjører på for å kjøre effektivt med MR2, mens med biler med andre layouts er det ikke så prekært. Man kan si at en dyktig sjåfør som kjenner veien og kjører MR-bil er som en kirurg med skarp skalpell, mens en dyktig sjåfør som kjenner veien og kjører FR eller FF-bil blir mer som en kirurg med sløv skalpell. De gjør begge samme jobben, men MR-jobben blir mye mer effektiv fordi han arbeider med mindre rom for feil ;)

#168198  av cameleon

Om du skal lære deg å drifte med en mk2'er, så kan det lønne seg å starte i det små på en stor parkeringsplass på vinterstid. Har selv brukt bilen min ekstremt mye på parkeringsplassen ved dragvoll universitetet på vinterstid, og det er jaggu mye man får lært seg på akkurat det der. p slutten av sessongen der oppe, så var det ikke problem i det heletatt og bare ligge bredt og drifte rundt lyktestolpene der oppe uten å få panikk. Ellers så er rundkjøringer en fin plass. kjør rundt og rundt og vær forsiktig, men ikke redd. til slutt så ligger du bredt gang på gang på gang på gang i rundkjøringa. Deretter så kan en prøve seg på litt avsidenesliggende veier bort fra trafikk o.l for å prøve litt forsiktig der. Etterhvert så kommer det, og det er da det virkelig begynner å bli moro. når du klarer å beherske hver sving mens du ligger sidelengs uten problemer. Etterhvert så er det jo å prøve seg fram på sommerstid :wink:

#168201  av kake

Keiichi "Drift King" Tsuchiya som kjører der, en av verdens beste sjafører :) Er mye mer video enn det der på dvd'en om mr2en, mesteparten filmet inni bilen mens han kommenterer kjøringa. Kan rippe ut biten om mr2'en i morra og legge det opp her, hvis jeg får lov til det da ?

#168278  av SMT

kake. kan du ikke legge ut den delen om mr2 da??

#168300  av kake

Ja skal ta det når jeg får tid, men jeg trenger en server å laste opp på...

#168319  av Fredrik

Rått å se på folk som virkelig kan ratte en MR-bil! Veldig lyst til å lære en og annen ting selv 8)

#170049  av BT-GTI

fet å drifte en mr2 men vil tørre å si en mr2 er mer en "jeg kjører fort rundt bane ,bi"l enn en drifte bil.

skal en drifte velg en nissan200sx, billig og en drøss av deler, samt det er en prestasjon å ikke klare å drifte dem

med en mr2 kan det gi dyre konsekvenser å bomme en drift.
og det er ikke så mange MR2er her i landet...