TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Sikkerhetsmargin ved mÃ¥ling

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#167228  av FireWalk

hybris skrev:Det er enten 3km eller 3%, husker ikke hvilket. 15% er det hvertfall ikke.

De fleste speedometer viser derimot oppmot 10% for lavt, så til sammen vil man kunne få en "rabatt" på 10-15% i forhold til speedometerfart, men ikke i forhold til reell fart.
tror det er 3 km de trekker ifra... ikke noe mer iallefall! kjenner jeg staten rett så legger de vel TIL 3 km istedet.... jensemann og kristin halvorsen har sikkert personlig vært og justert opp samtlige lasermålere for å få mer penger i kassa...

Men man må huske på at om man setter på større felger og dekk på bilen så vil dette også forandre den reelle farten til bilen i forhold til hva speedometeret viser.

#167254  av bullit

Hehe, hadde ALDRI trodd at fiestan ble den bilen jeg ville bli stoppet i :lol: Men var på vei hjem fra jobb og ikke en sjel på veien, så da var det bånn gass det... hadde vel en ca. 120 på speedon når jeg så det blinka i uniformen til snuten i grøfta :evil:
Men har faktisk ligget bak en kompis av meg når han kjørte i 150 på nåla i en likedan fiesta(de lange nedoverbakkene nord for oslo)... så ja den kan faktisk gå over fartsgrensa :shock:

#167255  av GT_rider

Politiet hadde samling på skolen i forbindelse med russefeiringen som begynner nå snart. Da blei fart, og bøter debattert.
Fikk da opplyst at de trakk fra 3km/h av faktisk fart, som en sikkerhetsmargin.

Og ja..bøtesatsene for fartsovertredelser i Norge, er hinnsides all fornuft :roll: :evil: Bare så det er sagt.

#167296  av Akopley

Typen fikk bot i svergie i påsken, 107 i 90 sonen, ble ca 1000kr (husker ikke helt)..
Så tok han godt imot boten og sa bare "hihi, dette var no billigere enn i norge", så smilte han og kjørte av sted :D

#167304  av Apsis

Mine er faringer med:

Fotoboks:
Med gamlebilen ble jeg tatt i 91 km/t i fotoboks på E6 mellom halden og Sarpsborg (fartsgrense 80, boksene tar først ved 90), speedometeret viste 101, og jeg vet at feilmarginen var nøyaktig 10 km/t på denne bilen, Her ble det ikke trukket fra noe, men boksene tar jo ikke før en god del over fartsgrensen da.

Gjennomsnittsmåling:
Kom ut fra en småvei (over Minneåsen) og kom ut på en ca "vanlig" vei (mot Minnesund), skulle videre på E6 mot Hamar.

Uansett, jeg kommer ut fra småveien og aksellererer rimelig hurtig opp til 85-90 (nei, det var ikke med vectraen, da hadde det vært begrenset hvor "rimelig hurtig" jeg hadde aksellerert), legger inn 5. gir og reduserer farten fort til 80. Ligger i 80 i en kilometer eller 2, så ser jeg et 60 skilt, og jeg bremser ned, akkurat i det øyeblikket blinker det blått i speilet.
Jeg har (tydeligvis) kjørt forbi et 60 skilt tidligere, og blitt gjennomsnittsmålt til 78 km/t over 850 meter.
4900,- i bot og 2 prikker!

Speedometeret har ca 5 km/t feilmargin ved denne hastigheten (tror jeg, har bare målt på sommerdekk, dette var vinterdekk).
Ser ikke ut som om det ble trukket fra noe særlig her heller for meg.

Laser/Radar har jeg ingen erfaringer med.
Vet at det jeg har kommet med her er rimelig unøyaktig, men det er iallefall mine erfaringer på området ;)