sindrejl skrev:staheten i katter er grunnen til at jeg elsker dem.. drittsmarte dyr
Hvor smart er egentlig ei bikkje som gidder flyve rundt i halsbånd hele tiden?
hehe.. jeg har alltid trodd hunder var smartere enn katter... Men mulig jeg tok helt feil der.. Jeg sendte en mail til søskenbarnet mitt som er veterinær.. og dette er svaret jeg fikk:
"Helt ærlig så vet jeg ikke så mye om kattepsykologi. Det er veldig lite stoff å finne om det. Og når det gjelder hvem som er smartest av hund og katt så holder jeg en liten knapp på katten. Tror de er litt smartere. De tenker jo mer selv, er mer selvstendig enn hunder. Bare ta hjerneskada Stig, til og med han stopper ved veien og ser seg om til begge kanter før han krysser den. Det gjør ikke en hund hvis den ikke er trent opp til/lært det av oss mennesker.
Jeg så et sirkusprogram med katter en gang. De hoppet igjennom brennende ringer osv. Det var et intervju med trenerene også. De brukte godbiter til å trene katter, og de lærte utrolig fort, men så var det at de ikke alltid ville da.. For sånn er katter, vil de ikke så vil de ikke. Men de brukte en spesiell rase (husker ikke hvilken, men de var ikke så ulike abbisiner) for de var mye mer samarbeidsvillige med mennesker. Og de ga ikke kattene mat før trening eller oppvisning, for de skal være sultne for at de vil jobbe for maten.
En hund kan godt være stappmett men fortsatt være villig til å jobbe for mat."
SÃ¥ gudene vet... eneste som er sikkert er at katter er mye STAERE enn hunder..
Jeg er iallefall en smule stolt over at jeg har klart å lære den noe sånt.. jeg som har fint lite peiling på dyr og trening av dyr... hehe