TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Saksøke brøytebil selskapet?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #92031  av FireWalk

Dette er en prinsipp sak...

for en tid tilbake knuste brøytebien frontruten på bilen min.. dette er en helt klar forsikring sak som deres forsikring selskap burde ha dekket. Men nå i dag fikk jeg brev der kravet er avvist. De bruker IDIOTISKE argumenter som at: det kan ha vært barn som har kastet is og stein.......

når det er snakk om 6 biler som tydelig har tusenvis av småstein over seg + 2 biler med knust frontrute.... det er tydelig at vedkommende som har skrevet brevet er juridisk kompetent.. Jeg har til og med vitne på at brøytebilen sprutet is og stein på bilen min, og at den kjørte alt for fort! i brevet står det at sjåføren påsto han kjørte moderat sakte..... feil feil feil...

jeg vurderer å annmelde brøytebil selskapet! for jeg skal ha igjen pengene som jeg la ut på ny rute! Jeg har vitner! og slik jeg ser det er det ingen TVIL om at det er de som er ansvarlig!

jeg er så sint nå at det ULMER!!!!! forbanna jævler som fraskriver seg alt annsvar!
Vedlegg
P1010029.JPG
P1010029.JPG (43.96 kiB) Vist 1865 ganger

#92034  av FireWalk

Her er ordrett hvordan brevet jeg fik fra Vesta så ut:

Vi viser til deres skademelding og krav om i forbindelse med en frontruteskade på deres kjøretøy

De hevder at skaden ble forårsaket av en brøytebil forsikret hos oss, og vi fant det derfor riktig å ta saken opp med vår forsikringstaker.

Vedlagt oversender vi kopi av brev pr 23.02.05 fra vår forsikringstaker.
Brevet taler for seg, og som det fremgår blir dette skadetilfellet avvist fra vår forsikringstaker.

Med vennelig hilsen
Vesta forsikring AS

Vedlegg:

(Brev fra brøytebil selskapet sendt til vesta)

Viser til deres henvendelse pr brev datert 11.02.2005 ad. overnevnte skadesak.

Vi vil umiddelbart avvise at vi er skyld i denne skaden.

Vibegrunner dette med følgende:

Det medfører riktighet at vi har brøyting på Ellingsøy og at vi hade oppdrag i området nevnte dato. I hele distriktet var det såkalt sørpeføre og det er selvsagt vårt ansvar å holde vår brøyteordre i orden.
Vi fikk første henvendelse om skaden den 26.01.2005 kl 13.00
Vedkommende som ringte fra telefonnummer 90585565 (en telefon som står registrert på ålesund komune heimebasert omsorg?) presenterte med at det var fra Bjørge Biomarin. Vedkommendet at brøytebilen skal ha brøytet is over bilen hans kl 08:30.

Vi stiller alerede her spørsmål hvorfor vi ikke blir kontaktet umiddelbart og hvorfor det er s åstore avvik i tidsregistreringen her. Skadelidte buirde ha tatt kontakt umiddelbart og vi burde fått mulighet til å kontrollere tidspunktet, Riktigheten og omfanget av skaden.

Vi vet at det i brøytebransjen stadig vekk blir hevdet at bileiere hevder at brøytebilen har skadet deres kjøretøy. Det kan ære frontruter, bilker i dører på biler som står parkert langs gatene m.m.

Vi kjenner til saker der det er blitt hevdet at plogen har bulket biler, og så viser det seg at dette er gaml skader. Vi hevder ikke at dette er reelt i denne saken, men hvorfor det avik i tidspunktet her? Det stiller saken i et spesielt lys og vår påstand er at vi umiddelbart skulle fått beskjed og tidsregistreringen her skulle samsvart. Videre ser vi i forklaringen i skademeldingen til motpart at det ble sprutet snø og is 5-6 meter ut tl siden. Dette kan nok stemme og er ikke uvanlig, men det er slik at det er hele 10,5 meter fra glidekant ned til parkeringsplasen/gjerde. I tilegg er det ca 1,5 meter høyt gjerde som skjermer parkeringsplassen (se vedlagte bilder). Ut ifra foreliggende er det lite sannsynlig at det er noe fra brøytebilen som har knust frontruten. Videre er veibanen forbi området ikke definert som strøområde da veien har slakk og liten/ingen kurve. Videre ha vi innhentet opplysninger fra sjåfør om fart. Det var moderat og forsvarlig fart, og han har brøytet området over lang tid. Da er det merkelig at dette skulle skje denne ene gangen.

Vi forutsetter at vedkommende som bruker pareringsplassen er kjent med at veier må brøytes. Videre forutsetter vi at parkeringsplassen er prosjektert og godkjent for å ligge i dette området. Da mener vi uansett at det må være bruker/eier som er kjent i området som elger hvor han hun parkerer og tar ansvaret for det.

Vi kan heller ikke utelukke at det er andre årsaker til skaden. Det kan være barn som har kastet is/stein fra veien eller annen steinsprut.

Vi vil da avvise at langnes maskinstasjon DA er ansvarlig for denne skaden, og saken avsluttes i sin helhet fra vår side. Det er meget ingen sannsynelighet for at vi er skyld i saken

Med venelig hilsen
Langnes Maskinatasjon DA

Jarle Langnes.

..................................................................................

Det var hele brevet. Ble nok en del skrivefeil, men jeg skrev av dette rasende fort, så det får bare stå til...

Nå er det et par punkt jeg må rette på her.. Som jeg mener er ren LØGN..

1. Området VAR strødd noen dager i forveien, og det er en krapp sving like ved hvor stein og grus vil ha blitt slept med. Det var iallefall strødd her noen dager tideligere..

2. 10,5 meter fra veien og bort til P-plassen? Ikke snakk om. Det er nakk om kanskje 3 meter i luftlinje fra kanten a veien og bort til P-plassen. NÃ¥r de skrier 10,5 meter har de nok tatt med vertikal avstand fra veien og bort til kanten av p-plassen, og avstand derifra og NED til p-plassen. Avstanden ned er lodrett. Noe som bare forsterker et fallende objekts masse og fart.

3. De sier de fikk telefon kl 13 av en som hevdet å ha fått brøytet IS over bilen sin kl 08:30. Dette var ikke meg, dette er tydeligvis en av de andre som stod parkert som har ringt.. Brøytebilen kjører unektelig forbi flere ganger på en dag, og her snakker de om en helt annen sak!

4. Jeg var på jobb og fikk beskjed om dette litt senere, nøyaktig tidspunkt ble derfor kanskje litt difust for meg å vite ettersom at vitnet var reist hjem allerede.

5. Som sagt, jeg HAR vitne på dette. En person så TYDELIG at brøytebilen kjørte alt for fort og at den sprtet isklumper m.m over bilene som stod parkert. Han gikk videre bort for å sjekke, og da var det 2 biler med knut frontrute og en rekke andre biler med grus og singel over panser og tak.... Tilfeldighet? neppe....

At Unger skal gå så langt vekk fra tettbygd strøk, for så å forville seg ut på en motorvei og stå her og kaste stein ned på en rekke biler finner jeg rett og slett latterlig. På denne tide av døgnet er alle unger enten i barnehage eller på skole. Og unger som er for små til å ha begynt på barnehage er vel heller ikke kapabel til å spasere flere hundre eter vekk fra nermste hus for så å stille seg opp på en sterkt traffikert vei og kaste stein og is på biler?

Spesielt betenkelig når der i tilegg er vitner som har SETT at brøytebilen sprutet is og stein over bilene...

Jeg vurderer å gå å annmelde dette! jeg skal faen ikke betale denne ruta selv! og om jeg så må betale 15.000 kr i saksomkostninger med advokat og hele pakka så driter jeg i det. Dett er heved en PRINSIPP sak!

De skal ikke få komme seg unna med dette bare fordi det er et stort selskap og jeg er en liten privatperson de bare kan trakke på!!!!

Det er HELT klart at jeg har en go sak her med vitne og alt.... Og påstandene deres går opp i spinningen når de argimenterer med en telefon samtale fra en annen person... (det var jo flere biler som ble skadet i denne hendelsen, og når de da begynner å blande samen det tidspunktet hver av dem ringte på så blir det bare amatørmessig når de i tilegg baserer seg på dette for å få det til å virke proffesjonelt...)

Nei... politiet og advokat: Here I come....... :twisted:

#92039  av GT_rider

Ja, spent på å se fortsettelsen. Om det er du eller forsikringsselskapet som driter seg ut :roll:
Såg det sto noe om at de fikk inn klager på småbulker hvert år, som senere viste seg å være gamle skader. Det er nok sant, så de prøver nok så godt de kan og gardere seg mot slike som prøver å svindle seg til en reparasjon av bilen.
Det forsvarer jeg, mens den med barn som kastet stein og is....nope...den er litt drøy..

Forresten..hvem er det du vil saksøke??? Entrepenørfirmaet, eller Vesta?? Det fikk jeg ikke helt med meg

#92044  av conniew

I say SUE their asses!

#92046  av FireWalk

Ikke vesta såklart.. men Langnes Maskinstasjon DA. Det er jo ganske innlysende hva som har skjedde her! og jeg har jo vitner på det ogs...

En person som står og ser at brøytebilen kommer i alt for stor fart, at den sruter stein og grus ned på bilene, og at frontrutene på to biler dermed blir knust.

Også nekter Langnes maskinstasjon for at det kan ha vært singel og småstein på bilene fordi de ikke hadde strødd? vi tok tilfeldigvis BILDER av dette rett etter at det skjedde! og jeg har minst 10 vitner på at samtlige biler var tildekt med grus og singel... derav to med knust frontrute.

De lyger også om avstanden som skal være 10,5 meter som er max 2-3 meter. Jeg skal inn nå og da bilder som bevis........

#92057  av QuackYO

Ta bilder og dra til politiet med dem + kopi av brevet du har fått, jeg kan ikke skjønne noe annet enn at du har en god sak her.
Det blir også plutselig litt mer "seriøst" hvis de får en anmeldelse på seg... Kanskje de tenker seg om på nytt ? ;)

#92058  av CelicaTurbo

husk også at du har forsikringsklage-nemda eller hva det nå heter, men jeg tror det kan være vel så effektiv å anmelde dem for å se hva politiet mener om saken.. I brevet fraskriver jo brøyteansvarlige seg hele ansvaret på grunnlag av helt andre episoder og at "det har skjedd at gamle bulker skyldes på brøytebilen". Det henger jo ikke på greip at dem frasier seg skyld på generellt grunnlag :?

#92062  av FireWalk

Nei det er ikke til å legge skjul på at jeg ble KRAFTIG provosert av dette brevet! det de skriver er jo ren løgn!

Se på dette bildet her:

Dette er gjerdet brøyte selskapet mener skjermer for steinsprut og isklumper? det er jo fult av hull! det skjermer ikke for en dritt!

og mener de virkelig at det er 10,5 meter fra veikanten og bort til bilene? dette er jo en skråning! fysikkens lover tilsier jo at når brøytebilen holder 80 km/t og sprøter steinete sørpe 5.6 meter til siden vil dette få nok moment på sin ferd nedover at det lett kan knuse en frontrute på en bil. Som vi alle vet, en stein går ikke 5-6 meter bortover for så å dale rett ned. Den vil dale gradvis nedover i en kurve.. og siden dete er en krapp skråning nedover mot P-plassen tilsier det at spruten fra brøytebilen vil nå mye lenger enn under vanlige omstendigheter.

De skal kjøre etter forholdene og de skal kjøre sakte. Dette gjør de kke, de kjører så fort som overhodet mulig for å dekke størst område på minst tid..
Vedlegg
Beklager størrelsen på bildet.
Beklager størrelsen på bildet.
bevis.jpg (101.27 kiB) Vist 1503 ganger
Sist redigert av FireWalk den 02 mar 2005 19:34, redigert 1 gang totalt.

#92065  av kaimagne

Skulle tro du har en god sak her ja... Er slettes ikke umulig at skaden har skjedd pga snøsprut fra brøytebiler, og når du har vitne i tillegg... :)

#92082  av jumbo

Synes uansett vinklingen deres var litt merkelig når det kommer til parkeringsplass og ansvar... de legger veldig vekt på om parkeringsplassen var forsvarlig/riktig prosjektert, men så langt jeg skjøøner har dette ingen ting med saken å gjøre. Det er i Norge tillatt å parkere langs veibanen dersom bilen ikke er inne i selve veibanen og ellers ikke er til fare/hinder for andre (med unntak av motorvei klasse A, hvor det er stopp forbudt) Ettersom det er tillatt å parkere langs veien generelt (glem hele parkeringsplassen), kan umulig brøyteselskapet fraskrive seg ansvar basert på at de trekker selve p-plassen sin plassering i tvil... de er ansvarlige for skader om bilen din hadde stått parkert helt inntil veibanen for den del.

Synd å høre om slikt, håper du vinner fram.

#92085  av FireWalk

ja.. en annen ting er dette med at de fokuserer på at jeg ikke har tatt kontakt og klarert tidsperspektivet med dem osv... dette er også ren løgn! vi ringte flere ganger og det var umulig å få tak i noen som ville ta ansvar! Vi forsøkte å få navnet på personen som hade kjørt brøytebilen. Da nektet de å oppgi noe navn. De nektet også å oppgi skilt nr på bilen. De var SVÆRT lite sammarbeidsvillig...

og når de nå prøver å vri det hele slik at det ser ut som om JEG er den som ikke har tatt kontakt med de for å ordne opp? da blir jeg rett og slett fly forbanna! for det er DE som har vist total mangel på å ville ordne opp... jeg har prøvd iherdig uten å lykkes..

Her har man et tilsynelatende seriøst firma som LYGER så det renner for å komme seg unna en regning som for dem er å betegne som småpenger...

Jeg kan tenke meg at de aldri hadde regnet med at jeg kom til å få tilsendt noen kopi av det brevet de sendte til Vesta da de forklarte seg.. men det har jeg jo.

Brevet er spekket med løgn og usannheter, og jeg har ikke tenkt å la dette blåse forbi. Om de ikke skjer noe i morgen går jeg til politiet og anmelder. Politiet gidder vel neppe å bruke ressuser på dette her, men må jo bare prøve.. om ikke det går blir det sivilt søksmål der jeg sikkert kan tape utrolig mye penger, men det er en prinsipp sak..

#92096  av kaimagne

Hvis du er NAF-medlem, så har du rett til juridisk hjelp i denne saken. Gratis. Noen arbeidsgivere har også fri rettshjelp for sine ansatte. Alle som er organiserte i LO har i hvertfall det.

Stå på!

#92098  av Kaizern

Finn brøytebilen og deng løs med balltre på frontruta :lol:

#92099  av FireWalk

hehe.. knuse rutene på samtlige brøytebiler? og når jeg blir misstenkt så kan jeg bare si at: tja.. kanskje det har vært unger på fære? :p
hehe... nei jeg vil bare ha pengene mine jeg, så skal jeg bli fornøyd.. sendte en kvass E-mail til Vesta nå der jeg sa at dette blir ikke godtatt i det hele tatt.. og at jeg kommer til å gå videre med saken.

#92100  av GT_rider

La merke til en ting jeg ikke kan la være å kommentere. Du sa de kjører for fort, og at de skal kjøre sakte forbi dette stedet. Da oppstår det i mange tilfeller ett lite problem, og det er at snøen ikke forsvinner ut av veien, som jo de er betalt for at den skal gjøre.
de må holde en slik fart at snø/slaps forsvinner ut av veien, ellers får de beskjed fra brøytekontrollørene om at de har forekommet ett såkalt kontraktsbrudd..
Ja det finnes faktisk brøytekontrollører fra veivesenet, og de følger regelverket svært strengt, og dukker opp til alle tider, og de mest usansynlige steder.

Ellers venter jeg på videre oppdatering. Og tar ingen sin side siden jeg ikke vet i detalj hva som har skjedd..