TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ledelsen i Toyota Norge bør fÃ¥ ny markedssjef.....

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#70010  av supratt

Sorry mack, men i den store sammenhengen så vil ett firma som ikke er profitabelt nok kun få dyrere deler og dårligere service med dertil dyrere biler.
Profitten kommer av å selge volumodeller og antall salg.Og ved større produksjon kommer billigere innkjøp av råvarer for man bestiller da i større kvanta. :wink:

Markedsføring er ikke dyrt, og det kalles for utgift til inntekts ervervelse. :wink: Uten, kan de fleste i dagens konkurranse bare se grafen peke sakte men sikkert nedover.

Å drive butikk er langsiktig planlegging, gjerne år fram i tid og som Chris sier så er det livsfarlig med en slik holdning om at vi er store nok.

Se på foreksempel Mazda, de var virkelig store imellom -82 og -90, så endret de kjøreretning og endret mye på markedsføringen. De startet å selge Hyundai og fokuserte mye på det i sin markedsføring.
Det de glemte var å fortsette med det de var gode på, Mazda. Videreutvikle og bearbeide den kundemassen de hadde bygd opp de siste årene, men nei da.
Da skulle folk som sansynligvis var veldig fornøyde med Mazdaene sine overbevises om at Hyundai var tingen.
Og i salgssammenheng brøt det ned tillit og relasjonene kundene hadde fått med Mazdaforhandlerne da de kjøpte sin Mazda.

Dette er ett stort tema, og det er kult at mange blir engasjert synes jeg :)

Man forblir ikke på toppen med en arrogant holdning om at vi er store nok. Man holder seg der ved å respektere sine konkurenter og jobbe for å konstant være ett hestehode foran. :wink:

#70024  av Dice

hovik skrev:Må si meg uenig med de fleste her. Deltagelse på sånne messer koster VELDIG mye. Nytte effekten av flere tusen fjortiser som stapper bæreposer fulle av brosjyrer er ganske begrenset. De fleste som skal ha ny bil tar uansett turen innom nærmeste Toyota forhandler.

Gi meg heller billige biler/deler enn å stille ut diverse messer.
Dette mener jeg er farlig spill. Uten markedsføring og uten å være tilstedet i markedet vil ikke et produkt eksistere.

At messer er kostbar er en kjent sak. Men å neglisjere 70.000 potensielle kunder er rett og slett idiotisk. Ved evt å gjemme seg bak tanken om at messen ikke treffer markedssegmentet deres, ville også høres rart ut. Ville heller sett på det som en enorm mulighet til nettopp å møte det riktige markedssegmentet.

Møllergruppen har i år et markedsføringsbudsjett på 90 mill (skal øke til 100 mill neste år), fordelt på 5 merker (5te merke er VW-nytte). Med en driftsinntekt på 6.7 mrd Nok, er ikke dette mye. Hvor mye Toyota Norge bruker, er uvisst.

Toyota har ett av de mest solgte merkene i Norge idag, og dermed skulle de vært representert på messen. Det hele lukter surt.

#70037  av celicat23

Toyota burde kanskje tenke på at det er en del mennesker som fortsatt går og tror at toyota er samme gammle grå plast interiøret og kjedelige biler som det var på 80/90 tallet.

Disse menneskene kunne trent å sett en splitter ny sort avensis stasjonsvogn med sort skinn interiør, tte grill og sideskjørt, solfilm, en pen eksos, og satt pent ned senket på 19 felger. Og latt de oppleve at toyota har tatt igjen, og dratt pent forbi, merker som f.eks audi.

Men, neida. La oss sitte hjemme. Vente oss at "stam kunden", som alltid har kjøpt bilen sin hos oss kommer tilbake. Må for all del ikke få oss nye kunder som aldrig har vurdert toyota før. Det hadde vært farlig.

Markedssjefen i toyota burde vært brent levende.

Ikke bare fordi de ikke var på messa, men for hele det triste image toyota prøver å push'e her i norge. Toyota kunne vært litt mer vennligstilte til trimming av bilene deres, tatt inn mer av de fete modellene (CHASER osv), og retta seg litt mot ungdommen. DET HADDE IKKE SKADET!!! Istedenfor så ser jeg 60 åring etter 60 åring stoppe midt i rundtkjøring etter rundkjøring i dønn standard sølfargede avensis'en sin, for å slippe inn andre folk i rundkjøringa..

Tidligere eieren av celica'n min var en gammel gubbe som bytta den inn, fordi han orket ikke gå inn og ut av den. Det sier nok om image'n til toyota i norge.

Makes me sick! (og kjempe frustrert...)

#70072  av lexusmann

Jeg er KJEMPEenig med brorparten her..... Toyota burde lagt seg på en markedsføring som gikk på alle alderstrinn samtidig, både noe hipt til ungdommen, og vanlig for de eldre og godt voksne. Jeg vil på ingen måte si at dette er noen enkel oppgave, men jeg syns man burde prøve, i alle fall....
Og hvorfor Toyota glimret med sitt fravær på Autofilmessa, må jeg si er en stor gåte. Teorien om at man er for store, kan jeg liksom få meg til å tro på, men man vet jo aldri..... :?

#70102  av Kebab gud

i en drømme verden ...
hadde de stilt opp med En smakebit hva Yotaer fra andre land + T-sport modellene

DVS: Yaris, Corolla, Celica T-sport.. 180hk Diesel prototypen, X-runner (Tacoma X-runner), Crown, muligens en Century...
bare for å vise mangfoldet ...
...
menmen .. i den perfekte verden ville jeg ha fått lov til å prøve sitte voltaen også :(

#70137  av mr2die4

Hadde selvfølgelig vært skikkelig moro om Toyota kunne laget en skikkelig kompromissløs gateracer slik som Honda holder på med sine Type-R modeller, men at noen her skal lære Toyota Norge markedsføring blir jo håpløst. Det er jo en grunn til at det ikke er noen merker som selger mer biler her til lands. Tror nok de kan jobben sin ja. Men klart; om det er flere heftige biler for Ungdommer i alle aldre med mye penger kunne de sikkert solgt noeo biler til.

#70152  av Erlend

Tror faktisk ikke Toyota er klar over at de har folk som liker merket jeg :) Det virker som om importøren i Norge har tunnelsyn og bare ser hvor mye de kan selge av de vanlige Corollaene sine til folk som alltid har kjøpt Corolla.

Er helt enig med de aller fleste, det er direkte farlig av Toyota å se bort fra så store messer. Her burde de vært og kapret kunder.
Det virker som om sjefene i Norge rett og slett ikke har tro på produktet de selger, og det er begynnelsen på slutten.

#70167  av Kebab gud

mr2die4 skrev:Hadde selvfølgelig vært skikkelig moro om Toyota kunne laget en skikkelig kompromissløs gateracer slik som Honda holder på med sine Type-R modeller, men at noen her skal lære Toyota Norge markedsføring blir jo håpløst. Det er jo en grunn til at det ikke er noen merker som selger mer biler her til lands. Tror nok de kan jobben sin ja. Men klart; om det er flere heftige biler for Ungdommer i alle aldre med mye penger kunne de sikkert solgt noeo biler til.
kompromissløs gateracer ??? Type-R?
er det noe jeg har gått glipp av?
en Civic Type-R er jo mongo i svinger ..
en Integra Type-R er ikke fult så mongo... men likevel..
en Accord Type-R er ubrukelig..
en NSX Type-R er en NSX med lettere Pløse rundt girspaken ...

disse bilene suger jo!
tar du en Celica T-sport og senker den litt .. stiver den opp litt .-.. så slår den en integra på bane..
tar du en Corolla T-sport og gjør det samme .. så slår den også en integra:P
Accord er jo ingenting...
NSX er gammel...
Nei takk .. Holder meg unna så oppskrytte biler som Honda lager..

jeg minner om at tilogmed autofil har jo vist at en Celica T-sport er mer enn sitt rykte..
Honda Civic R.. Pffh.. klarte ikke å nærme seg tiden til T-sporten på ACR engang...
ingen har faktisk det enda ..
og civicen har 10 hester mer! og er raskere til 100 ..
kompromissløs gateracer ny ass...
Amerikanere bil som faen..

(For dere som enda ikke vet .. så HATER jeg honda....)

#70191  av sindrejl

vet om folk her inne som eier Celica mk6 og har prøvd Accord R. Var ikke "ubrukelig" han kallte det akkurat nei ;)

#70225  av Kjakan

mr2die4 skrev:men at noen her skal lære Toyota Norge markedsføring blir jo håpløst. Det er jo en grunn til at det ikke er noen merker som selger mer biler her til lands. Tror nok de kan jobben sin ja.
Toyota hadde faktisk hatt godt av et friskt pust i ledelsen. Alle reklamene deres henvender seg til eldre mennesker samt de med familie - de er gjennomsyret av ordet "kvalitet" hele veien.
Hvorfor kan de ikke gjøre noe mer ut av bilen enn at den starter hver dag? Hvorfor ikke krydre merket litt, og få fram til temperament eller spenning? De importerer jo kun de kjedeligste bilene, og autofil-messa var bare det endelige beviset på at de er akterutseilte på flere områder, selvom "nye" Avensis er en forbedring på design. Bilen sett under ett er plaget med mange problemer, og motorhavarier.
Vil Toyota fortsatt holde seg på tronen, burde de ta konkurransen fra VAG-konsernet mer seriøst.

#70231  av Dice

Kjakan skrev:
mr2die4 skrev:men at noen her skal lære Toyota Norge markedsføring blir jo håpløst. Det er jo en grunn til at det ikke er noen merker som selger mer biler her til lands. Tror nok de kan jobben sin ja.
Toyota hadde faktisk hatt godt av et friskt pust i ledelsen. Alle reklamene deres henvender seg til eldre mennesker samt de med familie - de er gjennomsyret av ordet "kvalitet" hele veien.
Hvorfor kan de ikke gjøre noe mer ut av bilen enn at den starter hver dag? Hvorfor ikke krydre merket litt, og få fram til temperament eller spenning? De importerer jo kun de kjedeligste bilene, og autofil-messa var bare det endelige beviset på at de er akterutseilte på flere områder, selvom "nye" Avensis er en forbedring på design. Bilen sett under ett er plaget med mange problemer, og motorhavarier.
Vil Toyota fortsatt holde seg på tronen, burde de ta konkurransen fra VAG-konsernet mer seriøst.
Mr2die4:
Jeg føler meg faktisk kvalifisert til å kunne komme med kommentarer anngående deres markedsføring. Holder på med mastergrad om temaet :wink:

Men ihvertfall..... ved å forandre fokusen i markedsføringen deres kan være en stor feil. Toyota Norge importere bare volumselgerne. Å fokusere på noe annet ville vært høl i hode. Å krydre opp litt, er sikkert ikke så farlig, bare det ikke truer persepsjonen til merket, slik at gamlingene ikke fortsetter å kjøpe bilene. Man må tenke på den store kjøpegruppen med masse penger (din far, og min far :wink: ) som er og kommer til å bli et enda viktigere segment i fremtiden (når de pensjonerer seg).

Men jeg forstår hva du mener. Litt kryddring hadde gjort seg. F.eks ville ikke en "mann med hatt" fått med seg hvis Toyota Norge hadde stillt opp på Gatebil med noen værstinger. Det hadde skapt blest hos oss, uten at det hadde påvirket hovedmålgruppens oppfatning av merket. :)

#70397  av Kjakan

En dag vil de fleste ungdommer og unge voksne bli pensjonister, og da er det kanskje kjekt å ha blitt hjernevasket med annet enn kvalitets-ryktet til Toyota. Sånn det er i dag ville jeg heller kjøpt en Bmw eller Mercedes som pensjonistracer hvis økonomien hadde vært god ( noe den sjelden er for gjennomsnittspensjonisten :wink: ) Men dette blir kanskje litt langt fram i tid...

#70515  av supratt

Å komme med påstander om at det meste Honda lager er dritt er det latterligste og noe av det mest useriøse jeg har hørt på lang tid.
Minner meg om fjortisuttalelser som det er en del av på andre forum enn her.
Håper for all del at vedkommende har prøvd disse påståtte drittbilene både på bane og etter landevei. Gjør isåfall det før du slenger slik useriøs fjortispåstander ut i lufta på ett forum der de fleste er voksne nok til å holde seg seriøs i en diskusjon. :roll:

Accord R ubrukelig?????
Nsx gammel :) Yepp, man forandrer ikke en formel som fungerer;)

Se f.eks innlegget til Alpher der Top Gear disser Corvette.
Der tar de å utfordrer Corvetten imot: En blodfet TVR,en grei Porsche,En GAMMEL NSX(ikke R)..Hvem er først imål etter strekket,? jo det er selvsagt TVR(britisk),en med definitivt mest motor. NSX,en med minst hk av alle ruller inn på andre plass??? Jo, sporstbil handler ikke bare om gammel eller ny, motor og hk...Det er så mye mer en det som må stå i samsvar.
Den gamle "drittbilen NSX" knuser fortsatt 14 år nyere konstruksjoner med mindre hk.!!!

By the way: Girboksene og måten Honda takler å få kreftene ned i bakken på sine forhjulstrekkere er og blir ett forbilde i bransjen.
At de år etter år får utmerkelser for sine motorer sier jo ganske så mye.
1.6 og 1.8 literne m/fler er bedre og mer trimmingsvennlig enn mange av de lignende motorene Toyota lager om vi skal sammenligne de to.

Har selv hatt Hondaer, Nissan og fler Toyota.
Har kjørt de fleste av de heftige R-typene til Honda og kom ikke her og si at det er dritt. :shock: Det blir bare så dumt.

Og det gjelder ikke kun Honda, men hvilket som helst merke.

Denne tråden var jo ganske så seriøs, men det måtte jo gli ut. :?

#70531  av Castrol

Noen som tør å sende en mail til Toyota Norge, med link til denne diskusjonen her? :wink:

Kan kanskje få heva et øyenbryn eller to på høyt nivå, og få gjort noe positivt med tanke på neste Autofil messe. Tviler vel på om det virker, men det skader ikke å prøve.

Er det noen fornuftige folk i ledelsen der,vil de forhåpentligvis ta denne kritikken seriøst. Kanskje spesielt siden det kommer fra et veldig oppegående forum, som ts-ogn er!

Ille at Toyota uteblir fra en så stor messe. :( Er ikke mer å si om det.

#70587  av Dice

Er ikke så sikker på om link til diskusjonen er ett sjakk trekk :? Interessen fra folka der ville kanskje sunket når de kommer over uttalser som : "de skulle vært skutt" osv. (no offence).

Men det kan være en ide å faktisk skrive en kort og presis mail, med ønske om forklaring. Eller??? :roll: