TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 5000 omdreininger

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #68134  av chimp
 
Er det noen som vet hva som skjer når du passerer 5000 omdreininger på MR2 MKII? Den skyter jo plutselig litt mer fart. Er det noe med ventilene å gjøre kanskje? ;)

 #68140  av Master
 
oh! jeg må få ta denne! Du åpner 4 luftspjeld i tillegg til de 4 andre som er åpne fra 0-5000 rpm slik at motoren slurper ekstra masse luft og det pøses på med mer bensin = 156 hk! :lol: Dette systemet kalles T-VIS. Toyota Variable Induction System. Somebody correct me if I'm wrong? :roll:

 #68163  av tojo
 
:D Korrekt det! her er litt mer utfyllende info om T-Vis:

T-VIS stands for "Toyota-Variable Induction System". this technology came on many of the first generation 3S and 4A engines. Here's how Toyota explains the T-VIS mechinism:


"This system's intake passages are divided in two and a valve is placed in one side. Then, depending on engine rpm speed, the valve is opened or closed, which changes intake efficiency and improves performance across the rpm range. At low-to-mid rpm, the valve is closed. This effectively narrows the intake passage, which increases the speed of the air flow. Greater air flow speed results in greater volumetric efficiency, which boosts torque output at low-to-mid revs considerably. At high rpm, the valve is open, which reduces resistance within the intake passage and allows full development of the high-rev power potential inherent in the 4-valve configuration."

Bilde

As you can see T-VIS does offer a small mid-range torque advantage over the non-T-VIS equiped Toyota engines of the day. You definately notice a kick at 3800RPMs...or so say people with T-VIS equiped engines:)

So why did Toyota do away with T-VIS?

My guess is it that they designed better intake manifolds which close the gap between the two curves. If you notice the power differences on later (non TVIS) engines better designs created more power. (This makes sense when you remember that the T-VIS butterfly is an obstruction in the intake manifold).
Many TVIS equiped cars also had reliability problems. The T-VIS butterfly has been known to stick closed, and/or the vacuum operating the T-VIS butterfly can malfunction.

 #68236  av @lpher
 
tojo skrev: Many TVIS equiped cars also had reliability problems. The T-VIS butterfly has been known to stick closed, and/or the vacuum operating the T-VIS butterfly can malfunction.
Ikke uvanlig at T-VIS funksjonen ikke fungerer skikkelig på ORDENTLIG kjærringkjørte/hattkaillkjørte eksemplar faktisk :)

Har selv testet en Celica der T-VIS-overgangen ikke kjentes i det hele tatt...før etter ett par uker med innnkjøring fra den nye eieren :D
(jeg viste at overgangen burdte føles...da jeg hadde Celica med fungerende T-VIS sjøl :D)

@lpher

 #68775  av chris
 
..og.. TVIS slår inn på 4800 rpm på 3S-GE motoren ;)

 #68784  av CelicaTurbo
 
...mens på 3S-GTE-motoren slår den inn når luftmengden rapportert av AFM tilsier det ;)

 #68807  av tojo
 
CelicaTurbo skrev:...mens på 3S-GTE-motoren slår den inn når luftmengden rapportert av AFM tilsier det ;)
Hmm mener å ha lest i verkstedhåndboken at 3S-GTE motoren slår inn på 3500RPM.
(Og ikke 3800RPM som det sto i mitt tidligere innlegg som var et utklipp.)
Mulig jeg tar feil.

 #68864  av CelicaTurbo
 
Den har et fast punkt hvor den uansett slår inn og 3500-3800 høres noenlunde kjent ut, men som regel vil den slå inn i god tid før det om man gir godt med gass vistnok, så tidlig som 2500 har folk opplevd at den slår inn (det er mulig å koble opp dioder som forteller om t-vis er aktivert eller ikke), og det later til at vekslingspunktet ligger omtrent ved overgangen fra vakum til overtrykk..

 #68934  av karl234
 
slår inn på 4000 på min 3sge. umulig å ikke merke det når lyden plutselig skifter fra kul til rå :D

 #69375  av Johnny_Bravo
 
@lpher skrev:
tojo skrev: Many TVIS equiped cars also had reliability problems. The T-VIS butterfly has been known to stick closed, and/or the vacuum operating the T-VIS butterfly can malfunction.
Ikke uvanlig at T-VIS funksjonen ikke fungerer skikkelig på ORDENTLIG kjærringkjørte/hattkaillkjørte eksemplar faktisk :)

Har selv testet en Celica der T-VIS-overgangen ikke kjentes i det hele tatt...før etter ett par uker med innnkjøring fra den nye eieren :D
(jeg viste at overgangen burdte føles...da jeg hadde Celica med fungerende T-VIS sjøl :D)

@lpher
Ja slik var det med min bil og. den var kjærring kjørt og jeg syntes den ikke gikk så bra. (Tok det litt pent i førsten siden den sikkert aldri hadde kommet over 3500 Rpm) men så plutselig smalt det på 5300 Rpm og bilen ble en helt annen :) dette var en lettelse

 #69377  av Johnny_Bravo
 
karl234 skrev:slår inn på 4000 på min 3sge. umulig å ikke merke det når lyden plutselig skifter fra kul til rå :D
min slår ikke inn før 5300. dette er litt kjipt ettersom jeg da nesten må gire alt :( er det noen måte å fikse dette?

 #69393  av @lpher
 
karl234 skrev:slår inn på 4000 på min 3sge. umulig å ikke merke det når lyden plutselig skifter fra kul til rå :D
Stemmer :) Er en rimelig artig første gangen man kjenner det ihvertfall :D

...og lyden på 3S-GE på turtall er bare lekker :D Hadde en kopis med Prelude (2.0 16v 1991mod) samtidig som jeg kjøpte celican min...og den hørtes i og for seg kul ut den også...men når den ble piska over 4-5000rpm så hørtes ut som om den trygla og ba om å få slippe :D I motsetning til 3S-GE som høres ut som om den vil mer, mye mer, når TVIS'en slår inn! :D

@lpher

 #69396  av Master
 
@lpher skrev:
karl234 skrev:slår inn på 4000 på min 3sge. umulig å ikke merke det når lyden plutselig skifter fra kul til rå :D
Stemmer :) Er en rimelig artig første gangen man kjenner det ihvertfall :D

...og lyden på 3S-GE på turtall er bare lekker :D Hadde en kopis med Prelude (2.0 16v 1991mod) samtidig som jeg kjøpte celican min...og den hørtes i og for seg kul ut den også...men når den ble piska over 4-5000rpm så hørtes ut som om den trygla og ba om å få slippe :D I motsetning til 3S-GE som høres ut som om den vil mer, mye mer, når TVIS'en slår inn! :D

@lpher
Jeg vet nøyaktig hva du mener! Har kjørt mange biler og de fleste får man en følelse av at de misliker seg på høyt turtall og man får litt dårlig samvittighet av å presse dem noe særlig over 4-5000 omdreininger. Mens 3S-GE (vet ikke hvordan det er med GTE men sikker den òg) så får man en følelse av at motoren bare vil at du skal gi på mer! :twisted: det er helt rått! :lol:
Sist redigert av Master den 06 nov 2004 23:13, redigert 1 gang totalt.

 #69403  av @lpher
 
Master skrev:
Jeg vet nøyaktig hva du mener! Har kjørt mange biler og de fleste får man en følelse av at de misliker seg på høyt turtall og man får litt dårlig sammvittighet av å presse dem noe særlig over 4-5000 omdreininger. Mens 3S-GE (vet ikke hvordan det er med GTE men sikker den òg) så får man en følelse av at motoren bare vil at du skal gi på mer! :twisted: det er helt rått! :lol:
Exactemunto! :D

@lpher

 #69411  av Anders gullstein
 
Kjenner det godt på MR2'n min ja. blir en helt annen motor over 4500. Rykker til skikkelig.