TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Turbo til Mr2en min ;)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#68457  av memo

tror nok det blir mercedes 190E neste.
2,5 16v, 194hk.. originalt recaro skinn interiør osv.. blåser ifra både mr2'er og celica'er da ;)

#68492  av Blueman

hehe, joda d blir sikker bra d ;) men finn nu heller en Amg :p går mye bedre :P hehe

#68493  av kennethx

memo skrev:tror nok det blir mercedes 190E neste.
2,5 16v, 194hk.. originalt recaro skinn interiør osv.. blåser ifra både mr2'er og celica'er da ;)
spørst nett hva celicaer og mr2'er vi snakker om .)

#68538  av tojo

Joda hva med Celica gt4(st165,185,205?), MR2 mkI med 4A-GZE ,MR2 mkII turbo,osv. finnes masse Toyota stæsj.
Jeg syntes ikke 2,5liters "pakkisdrosje" imponerte.(1989mod 0-100=7,5sek).Med tanke på at dette er en motor som er 0,9-0,5 større enn Toyota motorene(ja jeg er klar over at Toyota modellene jeg nevnte har kompressor eller turbo)Men men smaken er jo som baken :wink:

#68564  av Johnny_Bravo

Pakkis drosje :) he he

#68576  av Tor

Mersedes 190E 2.3 16V er ufattelig stygge. Hvordan kan noen kjøre i biler fra sent 80 tall som de betaler ca 80k for? Noen som kan fortelle meg vitsen med det? Er sikkert en sprek bil osv, men kan vel aldri bli noe imponernede da.

Btw, we ikke 190E en 2.3 og ikke en 2.5? Eller kom det 2 modeller.
 #68582  av Master

Blueman skrev:Jeg har lenge tenkt på mere hk i "gulle" mitt ;) Men nå har jeg tenkt å begyne å gjøre noe med d :) Men da trenger jeg hjelp fra de som har peilig :p D som er målet her i første omgang er over 200 kh :p jeg har lite peilig på de dere motor navnan :P men du har vell en på 204, 235 og 255 eller er jeg på tryne ? :P hva jeg må ut med for de dere sån ca ? å hva må gjøres med bremes girkase osv ? blir dette dyrt? å er d noen som vet hvor jeg får kjøpt dette? :P kos ;)
Et alternativ er å importere en bakpart fra en kræsja mr2 med den 3s-gte motoren som har 204 hk. Dette burde du klare å få for kanskje 15.000 kroner. Så må du plusse på frakt, samt gjerne litt fix for å få motoren i ok stand. Kan jo være kjørt langt sånn at den bruker olje osv. Altså bytte pakninger og oljeringer, termostat, komplett reg.reim skifte og gjerne vannpumpe kan være greit å bytte. Mulig turboen trengs å byttes også?
Hvis du gidder å få dette godkjent så trenger du ikke større bremser siden disse originalt er samme på NA og Turbo innenfor samme revisjon. 90-92, 92-94 og 94+. Samt at du trenger "bare" betale hk avgift for 204-156 = 48hk.

Annet og etter mitt syn det beste (hvis du ikke kjøper turbobil da, og heller ikke bryr deg så masse om godkjenning) er å kjøpe en 3.gen 3s-gte (245 hk originalt) bakpart til ca 20-25 tusen som kanskje ikke er gått så langt som ikke trenger noe særlig overhaling. Så er du godt fornøyd med de hestene en god stund og etterhvert begynner du å bytte eksos/downpipe, filter, ic, boostcontroller, større turbo osv så havner du oppi 300+ og i følge Firewalk en bil som er dødsfarlig å kjøre på vinteren/vått føre men som gruser Corvetter og det som verre er på tørrasfalt :twisted:

#68587  av Blueman

Takk for gode tips ;) Noen av dere som har hatt ute motoren på en mr2 før? er d mye arbeid sån ifrorhold til å skifte motor på andre biler ? :p jeg har hørt at d skal være drittenkelt pga du bare slipper den rett ned :P ?

#68588  av Master

har ikke gjort dette selv, men har hørt at det er rimelig enkelt. Tar et par timer. Ja det er bare å slippe den rett ned. Fjern eksosen først da :)

#68596  av Johnny_Bravo

Master skrev:har ikke gjort dette selv, men har hørt at det er rimelig enkelt. Tar et par timer. Ja det er bare å slippe den rett ned. Fjern eksosen først da :)
Nei kan du ikke bare la eksosen ta i mot fallet a? :)

#68597  av Mr2Nyter'n;p

Tor skrev:Mersedes 190E 2.3 16V er ufattelig stygge. Hvordan kan noen kjøre i biler fra sent 80 tall som de betaler ca 80k for? Noen som kan fortelle meg vitsen med det? Er sikkert en sprek bil osv, men kan vel aldri bli noe imponernede da.

Btw, we ikke 190E en 2.3 og ikke en 2.5? Eller kom det 2 modeller.
Opprinnelig ment for konkurranser den bilen, men litt før den skulle slippes, tok jo 4wd produksjonen helt av, så da hadde ikke mercedesen store sjansen... Den kom som 2.3 16v(185hk) og 2.5 16v(195hk).
Motorene er forresten Cosworth halvfabrikat eller hvordan man kan si det.. Kamerat av meg hadde en 2.3 16v og den tålte juling.... Seriøs juling.. Utrolig morsom bil! Man visste det ble action når den kom i gata :wink:

#68607  av Christian

Johnny_Bravo skrev:
Blueman skrev:det skal jeg gjøre ;) Men vet du om girkassa som står i nå går med en sån motor ? :P
Gode nyheter: Jepp den passer perfekt

Dårlige nyheter: den ryker om ca 6 måneder :)
litt avhengig av hvordan du girer selvfølgelig

Jeg har kjøpt meg en 3s-gte motor nå fra en GT4 gleder meg virkelig til å få den in i bilen.
Stian her på forumet hadde ingen problemer med girkassa fra sin GTi, tror nok kjørestilen har endel å si. Ikke noe stort problem å drepe en turbokasse heller, om man prøver.

#68634  av Blueman

D hørtes bra ut ;) ja da er d vell egetlig bare å hive seg rundt sån at jeg har noe å gjøre i vinter :P hehe

#68679  av jumbo

Selve motorbyttet er hvertfall ikke vanskeligere enn på andre biler, uten at jeg har mye erfaring å basere meg på. En mkII er enkel nok i seg selv til at selv jeg klarer det meste (med masse input selvsagt), og det sier pokkern meg en del.

Vil ha downpipen min i dag :roll:

#68708  av Blueman

hehe, ja jeg tror nu jeg skal få d til jeg også, har nu lite å gjøre om dagene så :P hehe