Her er ihvertfall bilde av mitt nyervervede, brukte Cusco racing svinghjul som hvisstnok skal passe 3SGE.

AndreasH skrev:Hvis man måler effekten på dyno, så vil det ikke vise noen forskjell i effekt. Man reduserer ganske enkelt rotasjons massen. Dette fører til at den andelen dreiemoment som tidligere ble brukt til å spinne opp et tyngre svinghjul istedet blir tilgjengelig til å skyve bilen framover = bedre aks i hele turtallsregisteret.Dette skal være tydelig merkbart i 1.gir, men denne virkningen avtar gradvis oppigjennom girene. Grunnen til dette er følgende: I 5. gir "ser" motoren noe som veier f.eks. 1000 kg. Svingmassen (inertia) av svinghjulet blir da ubetydelig i forhold til det. I 1.gir derimot ser motoren noe som ser mer ut som 100 kg. Likevel skal den spinne opp det samme svinghjulet opp igjennom turtallsregisteret - som da kanskje utgjør 10% av vekten som motoren ser. Ved å redusere svingmassen med noen kilo så utgjør det plutselig kanskje 4-5% av det motoren ser - og da snakker vi noe som ligner på vektreduksjon på da 4%*1260kg = 50kg, ihvertfall i 1.gir og kanskje 25 i 2. Så blir rusing av motoren mer som en racer motor : vrom! vrom! i stedet for vroooooom - vroo. - gidder ikke vente lenger.
![]()
Tor skrev:Vel, det er forsåvidt noe i det du sier:AndreasH skrev:Hvis man måler effekten på dyno, så vil det ikke vise noen forskjell i effekt. Man reduserer ganske enkelt rotasjons massen. Dette fører til at den andelen dreiemoment som tidligere ble brukt til å spinne opp et tyngre svinghjul istedet blir tilgjengelig til å skyve bilen framover = bedre aks i hele turtallsregisteret.Dette skal være tydelig merkbart i 1.gir, men denne virkningen avtar gradvis oppigjennom girene. Grunnen til dette er følgende: I 5. gir "ser" motoren noe som veier f.eks. 1000 kg. Svingmassen (inertia) av svinghjulet blir da ubetydelig i forhold til det. I 1.gir derimot ser motoren noe som ser mer ut som 100 kg. Likevel skal den spinne opp det samme svinghjulet opp igjennom turtallsregisteret - som da kanskje utgjør 10% av vekten som motoren ser. Ved å redusere svingmassen med noen kilo så utgjør det plutselig kanskje 4-5% av det motoren ser - og da snakker vi noe som ligner på vektreduksjon på da 4%*1260kg = 50kg, ihvertfall i 1.gir og kanskje 25 i 2. Så blir rusing av motoren mer som en racer motor : vrom! vrom! i stedet for vroooooom - vroo. - gidder ikke vente lenger.
![]()
Bøyer meg i støvet og sier "ok"
larsst185 skrev:Har bare en mistanke om at svinghjul og clutch jeg har liggende ikke er fra en ge motor men til en turbo,derfor spm om noen har bilde av et originalt gte eller en ge svinghjul med eller uten clutch.Begge deler passe jo fysisk på motor og på gear men er litt redd for at om det er et svinghjul og clutch fra en turbo jeg har så får jeg problemer når alt er satt sammen og motoren er i bilen.Ble litt innvikla det herJeg har et orginalt svinghjul og clutch fra en Turbo, skal prøve å få tatt et bilde til deg ikveld.
Tor skrev:Lettere svinghjul= Kvikkere aks men mindre toppdragDette har jeg fra mine lærebøker. Men de handler ikke om bilmotorer da, men større båt motorer som går med max 900 rpm
Tyngere svinghjul= Seigere aks men mere effekt på topp.
erling skrev:Har noen mobilbilder fra clutch-byttet på min forrige helg. Dette er da en 3S-GE da.Jeg skal til med å bytte svinghjul og klutsj snart.