TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Svinghjul

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #65023  av larsst185

Er det noen som vet om svinghjulet på NA og turbo mr2 (mk2) er like.og isåfall har noen et bilde av et slikt svighjul

#65054  av AndreasH

Det er hvisstnok forskjell. Jeg spurte Fensport om man kunne bruke Fidanza svinghjulene som de selger på 3SGE, men svaret var : sorry - turbo only.
Her er ihvertfall bilde av mitt nyervervede, brukte Cusco racing svinghjul som hvisstnok skal passe 3SGE. :P - Må pusse litt rust først..
Vedlegg
104_04181s.jpg
104_04181s.jpg (102.03 kiB) Vist 280 ganger
104_04211s.jpg
104_04211s.jpg (110.41 kiB) Vist 281 ganger

#65057  av chris

hvordan blir virkningen av å bytte til et "bedre"/lettere svinghjul på en 3S-GE ?

#65059  av Tor

Lettere svinghjul= Kvikkere aks men mindre toppdrag
Tyngere svinghjul= Seigere aks men mere effekt på topp.

#65073  av AndreasH

Hvis man måler effekten på dyno, så vil det ikke vise noen forskjell i effekt. Man reduserer ganske enkelt rotasjons massen. Dette fører til at den andelen dreiemoment som tidligere ble brukt til å spinne opp et tyngre svinghjul istedet blir tilgjengelig til å skyve bilen framover = bedre aks i hele turtallsregisteret. :wink: Dette skal være tydelig merkbart i 1.gir, men denne virkningen avtar gradvis oppigjennom girene. Grunnen til dette er følgende: I 5. gir "ser" motoren noe som veier f.eks. 1000 kg. Svingmassen (inertia) av svinghjulet blir da ubetydelig i forhold til det. I 1.gir derimot ser motoren noe som ser mer ut som 100 kg. Likevel skal den spinne opp det samme svinghjulet opp igjennom turtallsregisteret - som da kanskje utgjør 10% av vekten som motoren ser. Ved å redusere svingmassen med noen kilo så utgjør det plutselig kanskje 4-5% av det motoren ser - og da snakker vi noe som ligner på vektreduksjon på da 4%*1260kg = 50kg, ihvertfall i 1.gir og kanskje 25 i 2. Så blir rusing av motoren mer som en racer motor : vrom! vrom! i stedet for vroooooom - vroo. - gidder ikke vente lenger. :roll: :D

#65233  av Tor

AndreasH skrev:Hvis man måler effekten på dyno, så vil det ikke vise noen forskjell i effekt. Man reduserer ganske enkelt rotasjons massen. Dette fører til at den andelen dreiemoment som tidligere ble brukt til å spinne opp et tyngre svinghjul istedet blir tilgjengelig til å skyve bilen framover = bedre aks i hele turtallsregisteret. :wink: Dette skal være tydelig merkbart i 1.gir, men denne virkningen avtar gradvis oppigjennom girene. Grunnen til dette er følgende: I 5. gir "ser" motoren noe som veier f.eks. 1000 kg. Svingmassen (inertia) av svinghjulet blir da ubetydelig i forhold til det. I 1.gir derimot ser motoren noe som ser mer ut som 100 kg. Likevel skal den spinne opp det samme svinghjulet opp igjennom turtallsregisteret - som da kanskje utgjør 10% av vekten som motoren ser. Ved å redusere svingmassen med noen kilo så utgjør det plutselig kanskje 4-5% av det motoren ser - og da snakker vi noe som ligner på vektreduksjon på da 4%*1260kg = 50kg, ihvertfall i 1.gir og kanskje 25 i 2. Så blir rusing av motoren mer som en racer motor : vrom! vrom! i stedet for vroooooom - vroo. - gidder ikke vente lenger. :roll: :D

Bøyer meg i støvet og sier "ok"

#65249  av AndreasH

Tor skrev:
AndreasH skrev:Hvis man måler effekten på dyno, så vil det ikke vise noen forskjell i effekt. Man reduserer ganske enkelt rotasjons massen. Dette fører til at den andelen dreiemoment som tidligere ble brukt til å spinne opp et tyngre svinghjul istedet blir tilgjengelig til å skyve bilen framover = bedre aks i hele turtallsregisteret. :wink: Dette skal være tydelig merkbart i 1.gir, men denne virkningen avtar gradvis oppigjennom girene. Grunnen til dette er følgende: I 5. gir "ser" motoren noe som veier f.eks. 1000 kg. Svingmassen (inertia) av svinghjulet blir da ubetydelig i forhold til det. I 1.gir derimot ser motoren noe som ser mer ut som 100 kg. Likevel skal den spinne opp det samme svinghjulet opp igjennom turtallsregisteret - som da kanskje utgjør 10% av vekten som motoren ser. Ved å redusere svingmassen med noen kilo så utgjør det plutselig kanskje 4-5% av det motoren ser - og da snakker vi noe som ligner på vektreduksjon på da 4%*1260kg = 50kg, ihvertfall i 1.gir og kanskje 25 i 2. Så blir rusing av motoren mer som en racer motor : vrom! vrom! i stedet for vroooooom - vroo. - gidder ikke vente lenger. :roll: :D

Bøyer meg i støvet og sier "ok"
Vel, det er forsåvidt noe i det du sier: :)
Dersom du ligger i 230 på autobahn med lett svinghjul og møter en lang oppoverbakke, så blir du forbikjørt av en med originalt svinghjul fordi den har lagret mer rotasjons energi i det tyngre svinghjulet. Men det er nå ikke en kjempeaktuell problemstilling her til lands da.. :mrgreen:

#66344  av larsst185

Har bare en mistanke om at svinghjul og clutch jeg har liggende ikke er fra en ge motor men til en turbo,derfor spm om noen har bilde av et originalt gte eller en ge svinghjul med eller uten clutch.Begge deler passe jo fysisk på motor og på gear men er litt redd for at om det er et svinghjul og clutch fra en turbo jeg har så får jeg problemer når alt er satt sammen og motoren er i bilen.Ble litt innvikla det her :lol:

#66376  av Master

Så mye man ikke lærer på dette forumet da.. :lol: keep up the good work!

#66435  av Morten

larsst185 skrev:Har bare en mistanke om at svinghjul og clutch jeg har liggende ikke er fra en ge motor men til en turbo,derfor spm om noen har bilde av et originalt gte eller en ge svinghjul med eller uten clutch.Begge deler passe jo fysisk på motor og på gear men er litt redd for at om det er et svinghjul og clutch fra en turbo jeg har så får jeg problemer når alt er satt sammen og motoren er i bilen.Ble litt innvikla det her :lol:
Jeg har et orginalt svinghjul og clutch fra en Turbo, skal prøve å få tatt et bilde til deg ikveld.

#66437  av larsst185

Flotte greier :D

#66497  av Tor

Tor skrev:Lettere svinghjul= Kvikkere aks men mindre toppdrag
Tyngere svinghjul= Seigere aks men mere effekt på topp.
Dette har jeg fra mine lærebøker. Men de handler ikke om bilmotorer da, men større båt motorer som går med max 900 rpm :) Men en viss likhet er det sikkert.

#66650  av erling

Har noen mobilbilder fra clutch-byttet på min forrige helg. Dette er da en 3S-GE da.
Vedlegg
svinghjul2.jpg
svinghjul2.jpg (38.34 kiB) Vist 776 ganger
svinghjul.jpg
svinghjul.jpg (43.4 kiB) Vist 285 ganger

#66652  av CelicaTurbo

Lars, om du ser på bilder.ts-ogn.no og går inn på Amund sin bildefolder, og deretter mk1.5 prosjekt, så mener jeg å huske at det er bilder som viser 3S-GTE svinghjul og trykkplate der :)

#66663  av AndreasH

erling skrev:Har noen mobilbilder fra clutch-byttet på min forrige helg. Dette er da en 3S-GE da.
Jeg skal til med å bytte svinghjul og klutsj snart. :) Noen tips ?
Rekkefølge, hva var vanskelig etc.