TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hjelp til dilemma Mk1 eller Mk2?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #55417  av Mr2 Mk2

Saken går altså ut på at dere "må" hjelpe meg,med å bestemme hva jeg skal gjøre fremover ved tanke på evt ny bil...
Er altså veldig i stuss på hva jeg skal med bilen min fremover,det er jo som de fleste sikkert vet masse motortrøbbel med den.Såpass at jeg må ha ny motor,og da har det seg slik at jeg kjenner presset for etter større motor.Det er litt kjipt at en faktisk MÅ tyne den så jævli på turtall for at den skal gå.Satt på med Amund og tror ikke han hadde den høyere en maks 4500rpm på den lille turen,men DÆVEN som det dro da! 8) Og det er ikke godt for lille skrale 4age`en min å ligge på 6-8000rpm så mye som den gjør/har gjort :( Men da som i hovedsak er dilemmaet mitt slik jeg ser det er følgende:
1.Ny og større motor min i Mk1`en
2.Kjøp av Mk2 helst turbo,men tror dette blir for dyrt,skal hvertfall ha 92mod+
3.Evt en annen bil til rundt 100lapper
Regner med jeg hadde fått et lån på rundt 100 lapper,jobber som bilmekaniker hos Toyota.Men skylder 20k til mamsen og fattn,men dette kunne jeg betalt ned med pengene jeg hadde fått av evt Mk1 salg om jeg går for mk2 da.Tror ikke det blir noe problem å få minimum 25.000 for mr2`en,det må ny motor men det trenger ikke bli så dyrt da.Og bilen er rustfri og ellers bra stand.Ny girkasse,reg reim og viftereim nylig skifta overhalt topp+++lista er lang,det vet dere. :roll:
Har lyst på Mk2 fordi den går hakket bedre og har mer moment,men det som er mest avgjørende er at det er en nyere bil rett og slett.
Men så hadde det vært sinnsykt artig å "tatt en Amund" da,kraftig motor i Mk1`en.Har kjørt litt Mk2 men det er bare små "prøveturer" med biler som har vært innom jobben,senest igår var en inne,den var en smule ekkel å kjøre hehe.Ene festet til stab staget var rett og slett bare rusta bort,men har kjørt ganske lite Mk2 så en skikkelig prøvetur hadde absolutt vært ønskelig.Men mine tanker etter det jeg har kjørt med den er at den bærer helt klart preg av å være en større og tyngre bil en mk1.Men så er den endel mer behagelig å kjøre enn mk1`en,og har finere interiør og t-tak er ho stilig da :P Men klarer sannelig ikke bestemme meg,er utrolig utrolig utrolig lei trøbbel med bilen/motoren nå,og føler jeg har fått nok.Å sette inn en 4agze,eller en 3sgte(ikke så sannsynlig,vil dette neppe føre til mindre trøbbel.Men lån må jeg ta opp uansett,for enten shiner jeg opp min egen eller kjøper mk2 av et slag.Føler bare det er litt surt å ligge så mye penger i min egen bil siden den er såpass gammel,er ikke særlig mye å hente når jeg selger den igjen.Derfor er det vel en smartere beslutning å kjøpe en "komplett" nyere bil,men har enda til gode å kjøre en like artig bil som Mk1`en..Kan ikke sies tydelig nok gokart på hvite skilter!! :twisted:

Kjenner litt at jeg har lyst på flere seter også,men det er liksom ingen aktuelle biler med fler en 2 seter.Vil ha en bil folk snur seg etter og som er gøy å kjøre!+jeg er Mr2 frik da :wink: Og mk2 er faktisk meget sjelden her i Bergen,ser dem omtrent ALDRI og når jeg ser en er det nok bare Sexten her på forumet :) Kunne kanksje hørt med Thaulow hva det vil koste å få en ferdig impotert turbo?

Håper hvertfall noen har tatt seg tid til å lese gjennom dette å kan hjelpe meg å avgjøre,hva jeg skal gjøre.Om du mener jeg skal kjøpe en fiesta 1,1 så SI DET!er åpen for forslag og setter pris på "deres" meninger :D

#55421  av bose

kjøp en Fiesta 1,1 eller Corsa.
Nei seriøst:
både Mk2 og Mk1 er fine biler, det spørts egentli hva du er mest inntresert i. Mk1`n er mest gocart, Mk2 derimot er en bil med mer plass og komfor. Slipper også endel meking som det er på en mk1. Sprørs egentli hva lommeboka og innteressen tilsier....
Jeg vil iaffal gått for mk1
OT
Det med at rådelagerene som ryker hele tida: Tror sliping + balansering av veiv er løsninga på problemet

#55433  av Mr2 Mk2

hmm fælt så stille det ble i den ellers så pratsomme gjengen da,trenger å¨drøfte endel ting :?

#55435  av cameleon

fire seter er bare tull. får bare spørsmål om å kjøre frjotisser til fest i ett kjør da :lol: Som det sies så er jo mk1 mer go cart, men om du får tak i en mk2 turbo ville jeg ikke ha tvilt på hva jeg hadde valgt i alle fall :wink:

#55437  av erling

Jostein skrev:hmm fælt så stille det ble i den ellers så pratsomme gjengen da,trenger å¨drøfte endel ting :?
Kanskje du klarte å stoppa kjeften på de. :)

Har egentlig ikke noe å komme med tror jeg, annet enn at jeg selv ikke ville hatt mk1. Ligner litt formye på en skoeske. :) Dessuten er en mk2 gokart i bøtter og spann med riktig understell og dekk. Men hvis du skal ha en til kun 100K ender du gjerne opp med enten en bra heelt orginal bil, eller en rævkjørt en med kanskje litt felger og luktetre i speilet.

#55442  av cameleon

erling skrev:
Jostein skrev:hmm fælt så stille det ble i den ellers så pratsomme gjengen da,trenger å¨drøfte endel ting :?
Kanskje du klarte å stoppa kjeften på de. :)

Har egentlig ikke noe å komme med tror jeg, annet enn at jeg selv ikke ville hatt mk1. Ligner litt formye på en skoeske. :) Dessuten er en mk2 gokart i bøtter og spann med riktig understell og dekk. Men hvis du skal ha en til kun 100K ender du gjerne opp med enten en bra heelt orginal bil, eller en rævkjørt en med kanskje litt felger og luktetre i speilet.
Hehe jepp. Som erling sier, så ikke gå for de billigste mk2'ene :wink:

#55446  av Mr2 Mk2

erling skrev:Har egentlig ikke noe å komme med tror jeg, annet enn at jeg selv ikke ville hatt mk1. Ligner litt formye på en skoeske. :) Dessuten er en mk2 gokart i bøtter og spann med riktig understell og dekk. Men hvis du skal ha en til kun 100K ender du gjerne opp med enten en bra heelt orginal bil, eller en rævkjørt en med kanskje litt felger og luktetre i speilet.
Må nok ut med over 100k det vet jeg,spess ettersom jeg skal ha 2.rev? 92+,og om jeg skal ha turbo må jeg enda høyere.Men denne gangen skal eg LETE til jeg finner en jeg kan kjøpe med god samvittighet!men har på følelsen av at det alltid er noe krøll med dem er det ikke girkasse så er det noe annet. :roll:
Liker på en måte Mk1 utseendet bedre enn mk1 :shock: Hehe vet ikke men det er noe spess med den,men Mk2 er jo finere på sin måte da.Har flotte linjer :)

#55447  av tahustvedt

Du har vel sett MKII på nært hold i virkeligheten? Den er i hvertfall 1000 ganger finere i virkeligheten enn på bilder. Jeg var først interressert i MKI og syns ikke MKII var særlig fin for jeg hadde bare sett bilder. Men når jeg så en i virkeligheten var jeg solgt! Det var for lenge siden da, før de ble så vanlige i Norge. Syns det er alt for mange nå. :)

#55451  av AndreasH

Hvis budsjettet er 100.000 hadde jeg helt klart importert en MKII minimum 92 modell. MKII fikk bl.a. langt bedre bremser da. Til å begynne med følte jeg at MKII var litt tung å håndtere ved grise-kjøring :) . Så prøvde jeg noe så enkelt som å sette rattet nesten i øverste stilling og da ble det noe helt annet - riktig nok etter litt tilvenning. Det føles umiddelbart mest riktig å ha rattet lavt synes jeg, men ved å stille det høyt får man mye bedre dreis på rattet rett og slett fordi man kan dra armen lengre ned uten å støte på lårene. Bredsladdene kom på løpende bånd da jeg oppdaget dette :lol: .
Mitt inntrykk er at kvaliteten ofte ikke er like god på det som kommer inn til norge gjennom forhandler og at man oftest kan få langt bedre til samme pris ved å importere selv. Ta en titt på MR2-Zentrum Europa http://home.mobile.de/MR-zwei og trykk på 'Fahrzeuge'. Dette er et firma som pusser opp MKII'er med lekkert to-farget interiør og motor overhaling. De har et par stykker til ca. 5000 euro, noe som skulle bli 90-100.000 NOK inklusive norske avgifter. Jeg snakket med dem for en stund siden og de snakket om at de hadde planer om å eksperimentere med kompressor på 3SGE til høsten :shock: .
Hvis man er tålmodig kan man finne svært velholdte eksemplarer hos private. Stikkord : original zustand og checkheft gepflãgt. Det var slik jeg fikk fatt i min 94er i samråd med en privat importør. Vi hadde den på den tyske versjonen av NAF-test for sikkerhets skyld og de fant ingenting. Da jeg senere hadde den på EU-kontroll hos Toyota ga de seg ende over og hadde ikke sett et mer strøkent eksemplar. De anbefalte snarest rustbehandling for å bevare den slik. Jeg betalte 9000 euro for den i 2002 + avgifter da :roll:. Apropos større felger, bredere dekk og senking: Jeg vil påstå at sjansen for å ødelegge kjøre-egenskapene er langt større enn sjansen for å forbedre dem med mindre man vet NØYAKTIG hva man gjør. Men her kommer det vel an på smak og behag og om man er opptatt av utseende eller handling. Sjansen for at det ser bedre ut er rimelig stor da :wink:. Jeg har forresten sånn smått begynt å røre ved skaperverket : har bestilt hvite blinkere - wow...

#55454  av Mr2 Mk2

tahustvedt skrev:Du har vel sett MKII på nært hold i virkeligheten? Den er i hvertfall 1000 ganger finere i virkeligheten enn på bilder. Jeg var først interressert i MKI og syns ikke MKII var særlig fin for jeg hadde bare sett bilder. Men når jeg så en i virkeligheten var jeg solgt! Det var for lenge siden da, før de ble så vanlige i Norge. Syns det er alt for mange nå. :)
har som sagt over både kjørt og sett Mk2 :)

#55456  av DannyBoy

Jeg hadde valgt MR2, da rett og slett for utseendet.

Syns den ser litt kulere ut en MK1, men det kommer jo ann på hva du legger vekt på selv. Utseende, handling, motor, osv.

GL :D :wink:

#55457  av erling

AndreasH skrev:Apropos større felger, bredere dekk og senking: Jeg vil påstå at sjansen for å ødelegge kjøre-egenskapene er langt større enn sjansen for å forbedre dem med mindre man vet NØYAKTIG hva man gjør.
Vil påstå at man skal være ganske nedsnødd om man klarer å forverre de orginale kjøreegenskapene om man har det motsatte til hensikt. De orginale hjul, fjærer og dempere er rimelig ubrukelig iforhold til "råere" ettermarkedsløsninger :)

#55469  av MRQuoc

Erling , du ser ganske nedsnødd med den avateren ..hva skjer for tiden .. vinkende damehånd i vinduet i bopel´et ?;p

Vel , jostein , , det kom også til deg :) .. MK1 er vanskelig å forholde seg til pga av evig mas om fiksing og slikt .. den er gammel _ og har gjort sitt , for lenge siden. Det med MK1 og meg er som en amerikaner i en SUV .. for deg er det kanskje noe annet, og du skjønner vel bildet mitt.

Du velger selv hva du ønsker , følg hjerte og tenk også fremtidig økonomi og hva du har tilgjengelig ressurs av tid. Det er ikke hver uke man har like god tid til å se etter bilen sin , heller ikke økonomien tillater å gjøre noe særlig på bilen alltid.

Jeg for min del er brent med MK1 , selv om jeg innerst inne ønsker noe som fungerer utmerket og perfekt .. men jeg er ikke perfekt .. og bilen min speiler meg ganske bra på den måten.

ps , vi kan gjerne bytte bil ;) jeg ønsker meg hvit MK1 om sommer´ne .. passer perfekt til Apple iPod i bilen , Apple iBook og den hvite T630´en min ;P

jeg anbefaler såklart alle som kan .. kjøpe MK2 , det er for å sikre meg og min MK1 sjelden varestatus i Drammen ;p .. men også fordi det er mye lettere å vedlikeholde en nyere bil .. ! :p

#55511  av jan-erik

Kanskje ikke så lett å si ting for og i mot MK1 og MK2 med så mange eiere av de respektive bilene til stede her :wink:

#55518  av Mr2 Mk2

jan-erik skrev:Kanskje ikke så lett å si ting for og i mot MK1 og MK2 med så mange eiere av de respektive bilene til stede her :wink:
Ser ikke noe problem med det,alle har sine meninger.
Jeg kan si at jeg syns Mk1 har et spektakulært utseende som jeg forelska meg i,dette har jeg ikke gjort med Mk2.Og syns også Mk1 er morsommere å kjøre,men så har jeg som sagt ikke kjørt så mye Mk2 da :roll: Men merket som en stor forskjell draget når du kjører på under 4500omd,mye mer behagelig kjøring med mk2 på den måten.Men det som veier mest er at det bare i det hele tatt er en nyere bil :D

edit-trodde aldri jeg skulle selge Mk1`en,men nå er jeg så møkk lei av å skru på den :roll: virker som den hele tiden jobber MOT meg :roll: