TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• BillÃ¥n og forsikring

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #54151  av phoen|x

Vurer å kjøpe meg en Toyota MR2. Har fast jobb og ligger på rundt 17-18000 brutto i måneden (må justere skatten litt, men vet ikke hvor mye så derfor skriver jeg brutto lønn..) Bilen jeg vurderer hos TG-bil koster 119000. Jeg har 40000,- i egenkapital, så jeg trenger lån på ca 80000,- Bor hjemme når, men skal gå videre på skolen til neste år, så planen var å ta lånet på 1 år.

Min søster kjøpet seg nettop en 97 Golf Stv til 120000,- Hun hadde ingen egenkapital så hun måtte ta lån på 120000,- Dette ble tatt hos Nordea med pant i bilen, derfor krevde de at hun hadde full kasko forsikring. Mamma var med-skyldner. Bilen ble kjøpt privat.

Siden jeg har 40000,- i egenkapital trenger jeg da en med-skyldner? MÃ¥ jeg ha pant i bilen?

Hvor finner jeg billigst bil-lån og hvor er det billigst å forsikre en MR2?

Dette er forresten MR2'en jeg vurderer :D

#54155  av Remi

Du må snakke med banken der.. trur ikke det er så mange som kan hjelpe deg, med annet mr2n her

#54189  av chris

for det første, så ser det der ut som en 1991 modell (bare sånn at du ikke blir litt lurt liksom). Ellers ser den jo pen ut. Skulle vært litt flere bilder :)

Når det gjelder banklån, så er det enklest å gå banken å spørre. er minimalt med forskjell på rentene fra bank til bank på sånne lån. Selv har jeg Sparebank1 og er fornøyd med kundeservicen der. Du trenger ikke noen med-skyldner uansett om du har egenkapital eller fullfinansierer, så lenge du har pant i bilen. Skal du sette pant i foreldres eiendom eller lignende, så må de logisk nok stille som kausjonister.
Full kasko er krav om man fullfinansierer en bil.

Gjensidige er i gjennomsnitt norges billigste på forsikring til MR2, men ikke alle har denne erfaringen. Samtidig har de noe merkelig i datasystemet sitt, som gjør at du kan risikere å få tilbud på noe de kaller MRII, men som ingen andre vet hva er. Så viktig å spesifisere at det er MR2 med et totall, hvis man snakker med de.

klarer du å nedbetale 80.000 kroner på ett år, med inntekt på 17-18 tusen brutto i måneden?

Lykke til med bilkjøp, og velkommen til oss :)

#54216  av The Doctor

Men du må huske at MR2 begynner å bli noen år da så det er ikke alltid like lett å få pant i bilen for det er jo no sånn shit at bil + lån må gå innenfor 12år maks eller no..

Men spør banken!! De har som regel svar på akkurat det du lurer på...

#54217  av Alexander G

Ta og lån penger slik at du har litt hvis du skulle trenge det.
Å låne slik at du akkurat har råd til bilen og thats it er ikke lurt.
Tro meg :oops:
Forsikring KOSTER! Og det kan være lurt å ha en 10 000 i reserve.
Hvis en skulle være så uheldig å kræsje, så er det et del tusen i egenandel uansett om man har kasko eller ikke.

Men du kan jo ha studielån når du skal på skolen igjen, rentefritt og alt så lenge du studerer.

#54218  av phoen|x

Remi: Siden folk på forumet her eier MR2 så må de jo nesten ha vært gjennom det samme som meg. Tviler på at ingen ikke har trengt lån.

chris: Nå må du ikke velkomme meg før jeg har kjøpt bil da :P Alt avhengiger på om jeg kommer inn på skolen i år eller om jeg skal jobbe. Er på 2. plass på vente lista og får svar i morgen. Kommer jeg inn på skole i år, så blir det desverre ikke MR2 på meg før til neste år :x

Jeg har regnet litt på det og funnet ut at med 80000,- på et år så får jeg avdrag på ca 7200,- i måneden. I tillleg kommmer forsikring på la oss si 18000,- i året (nå tipper jeg bare villt. Kommer til å forsikre den på pappa med 50% bonus..) Da er vi oppe i ca 8800,- i måneden. Jeg tippper at nettoen kommer til å ligge på 11000,- i måneden. Siden jeg bor hjemme har jeg mininmalt med utgifter så jeg tror det skal gå greit.

Blir banken å kreve full kasko siden jeg ikke trenger full finansiering?

Angående den bilden på TG-bil så syns jeg også at det ligner på 91 modell. Har siklet på den bilen er stund nå og mener å huske at de første gangene jeg så den på TG-bil sin billiste så var det en 91 modell, men at den ble endret til 92 for en stund siden. Men den liten mail til TG-bil kan vell avklare spørsmålet.

Som dere ser så har TG-bil 2 MR2'er til 119000,- Den ene er 91 modell og har gått 147973km mens den andre er 92 modell og gått "bare" 133300, i tillegg er den bedre utrustet siden den har ABS. Hvorfor koster de det samme da? Siden den har gått kortere, er et år nyere og bedre utrustet burde den ikke da være dyrere? Kan den ha noen skader tro..? :roll:

#54223  av Foe

Husk, bilen alder, og tiden du skal bruke på å tilbakebetale lånet må ikke være lengere enn 11 år tilsammen hvis du skal ha bilen som pant..

#54233  av phoen|x

Da er det mye mulig at jeg ikke får tatt lån i.o.m. at bilens alder er 12 år. Så det har ikke noe å si at jeg har 35% egenkapital?

#54235  av sindrejl

hør med banken, dem kan nok se gjennom fingrene når det er snakk om et år eller to

#54248  av mralp

phoen|x: Hørest fornuftig ut å betale ned så fort som mulig. Jeg jobbet som faen og betalte ut bilen første året, da kunne jeg droppe kasko og har siden hatt forsikring på 2500 i året. 5 år uten bulking og du kan totalvrake bilen din uten å tape et øre. Er veien å gå det! :)

#54262  av m_leikfoss

ta et slags forbrukslån, så slipper du og ta pant i bilen, og slipper og ha full kasko...

#54263  av zacroa

Veit ikke helt om jeg ville anbefale ett forbruks lån :shock: :shock:
Ta opp ett bil lån du så slipper du i allefall å betale 2000% i renter.

#54278  av phoen|x

Jeg har sett på Finansa sine sider. Tror dere at jeg kan få lån hos de uten å måtte ta pant i bil eller kanskje de ikke er så nøye på bilen sin alder?

Forbrukslån er vell heller uaktuelt fordi rente er mildt sakt høye :x

#54584  av m_leikfoss

zacroa skrev:Veit ikke helt om jeg ville anbefale ett forbruks lån :shock: :shock:
Ta opp ett bil lån du så slipper du i allefall å betale 2000% i renter.
heh j fikk forbruks lån...
med gunstig rente...
var ikke så stort lån da jeg lånte dette til utdanning...
5-6% rente eller no...ganske bra det jah..

#54585  av The Doctor

phoen|x skrev:Jeg har sett på Finansa sine sider. Tror dere at jeg kan få lån hos de uten å måtte ta pant i bil eller kanskje de ikke er så nøye på bilen sin alder?

Forbrukslån er vell heller uaktuelt fordi rente er mildt sakt høye :x
Hvor gammel er du? De ser mye på hvor gammel du er også.. Hvor yngre du er hvor værre er det å få lån!