TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Prosjekt MR2 Mk3 (Silver Duke)

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #468333  av ArildM
 
Takk for det, fikk skryt på verksted ang standen på bilen :)
 #468411  av ArildM
 
Aisin 2zz clutch, plate og utløserlager på vei. Vistnok bare trykkplaten (?) som er annerledes på 2zz, noe som bør stemme, siden den strengt tatt ikke har mer moment eller noe annet som skulle tilsi at man trenger en heftigere clutch.

Fikk endelig tatt en kikk på den elektriske servoen.
Ref innlegget til Paul Hibbs er elservoen superenkel å fjerne og inspisere.
https://www.spyderchat.com/threads/ps-l ... st-1226761

3 12mm bolter, en 17mm hydraulikk-kobling, returslange og 3 kontakter.
Selve innmaten i pumpa skal vistnok være utsatt for å pakkes igjen av støv fra børstene, vil ikke si det var mye i min, men så er bilen gått veldig lite også. Blåste rent det som var, satt på plass beskyttelseskoppen og satte sammen pumpa. Bytta samtidig til Ravenol sin E-phf "veske". Den var helt blank i farge, noe som stemmer med det jeg har sett på andre videoer av tilsvarende veske (feks Nissan sin E-PHF veske). Det som kom ut var tilnærmet sort.
Har det noe å si? Tja, kanskje? Makk kan sikkert gi fasitsvar, jeg vil tro den kunne ha gått livet ut slik som alle andre brukstoyotaer uten å bytte, men var godt å ha det gjort på en entusiastbil :)

Bilder til deres glede:
Vedlegg
IMG_20251003_121519.jpg
IMG_20251003_121519.jpg (390.76 kiB) Vist 168 ganger
IMG_20251003_121527.jpg
IMG_20251003_121527.jpg (320.66 kiB) Vist 168 ganger
IMG_20251003_123903.jpg
IMG_20251003_123903.jpg (389.42 kiB) Vist 168 ganger
IMG_20251003_123911.jpg
IMG_20251003_123911.jpg (312.56 kiB) Vist 168 ganger
IMG_20251003_124107.jpg
IMG_20251003_124107.jpg (357.58 kiB) Vist 168 ganger
 #468414  av Makk
 
Helsvart olje skal en kun ha fra et bytte på dieselmotorer :lol:

Det du ser på er avrenninga fra røret, når olje samler seg i større mengde, som i trauet der så går det mindre lys gjennom den, og den blir "svart" uten å egentlig være det, er bare fordi olje, spesielt brukt ikke slipper gjennom lys noe særlig.

Lys under boksa med kraftig LED, således kan man se etter småpartikler f,eks.

Oljen gulner fordi det blir metallavleiringer i den etter alle disse årene, oksidasjon.

Så ikke halvgale ut den oljen, men pga det systemet der er som det er, så er et bytte en smart ting det.

Det virkelig farlige er melkete eller grå konsistens, for det betyr fukt/vann/kondens.

Hydraulikkvæsken du har på der er nok bare ikke tilsatt fargestoffer, helt blank å fin er nice det :D
 #468416  av ArildM
 
Takk for innspill fra eksperten :D Hehe, joda der snakker du svart :lol:
Denne var nok absolutt ikke det, tok en prøve først og den var som du sier mørk, men ikke svart. Ser mye sortere ut i boksen som du sier. Viste ikke det ang gulning av olje, da gjør det veldig fornuft at den gulner over tid.

Helte alt i tanken for spillolje, så jeg orka ikke ta noen nærmere inspeksjon. Vrei bare på rattet med tenninga av og bilen på liften, så var det veldig grei skuring å få bytta veske. Bare å passe på at beholderen ikke går tom. Ser noen tjoner med å tømme beholderen for servoveske med vakumpumpe eller kjøkkenutstyr, men det må jaggu være en tungvindt måte å gjøre det på.

Vesken var transparent og ikke grå som du sier, så Toyota har nok (nok en gang) konstruert noe ganske så skuddsikkert. Eneste jeg har sett er noen UK biler der hardlines ruster opp og begynner å lekke :lol: Er vel noenlunde samme system på SW20? Kan aldri huske å ha gjort noe med servoen der. Eneste "trikset" der er vel å slå av og på tenninga noen gang hvis den henger seg? Det har jeg derimot ikke hørt har vært noe problem på Mk3.

På Caldinaen var den rød og fin, så vanlig atf olje der, må ha vært byttet nylig.
PÃ¥ Raven fant jeg ikke beholderen, for den har elektrisk servo :mrgreen:
 #468517  av ArildM
 
Kjørte en liten tur etter å ha tatt litt service på den elektriske servostyringen (bytta veske + renset pumpe). Pumpa hviner ikke hele tiden som før, og styringa føles tightere og mer presis ut. Kanskje ikke 100% beviselig, men noe har i alle fall skjedd. Mulig vesken også har en litt annen konsistens enn orignal veske, men så langt føles det veldig bra ut.

Den årlige Yahoo japan shopping spree er i gang (de beste julegavene ordner man jo selv?).

Så jeg kom over orignal TRD understøtte:
i-img1200x1200-17376236720249ywrnt01302.jpg
i-img1200x1200-17376236720249ywrnt01302.jpg (408.24 kiB) Vist 26 ganger
Nåværende er lagd av "cancer bars" og er såpass ille angrepet at de ikke ser bra ut. TRD er helsveist mens orignal er skrudd sammen av flere stag, så trolig en god del stivere også.




i-img600x450-17609683596195unxydy35.jpg
i-img600x450-17609683596195unxydy35.jpg (52.98 kiB) Vist 26 ganger
Samtidig dukka det også opp ett sett med TRD dempere og fjærer, litt vanskelig å se på bildene om tilstanden er bra eller ei, men det var til en latterlig lav pris, så hvorfor ikke prøve? Er uansett KYB dempere på disse originalt, så i verste fall bytter jeg ut demperne. Vi får se.
 #468528  av ArildM
 
Bestilte med en Cusco "brace"/forsterkningsplate som sitter under bilen.

Bilde
Bilde
SÃ¥nn 10000yen i pris (660,- nok), og siden jeg uansett skal ha med andre store ting sparer jeg en liten formue i frakt.

Det finnes kraftigere støtter som stiver av mer, men jeg får i alle fall bytta ut pinglete originalplater med noen som er et lite hakk opp. Tenker jeg lakker den sort når den kommer, anodisert blått blir litt for skrikende :)
 #468530  av Makk
 
Steike så billig Yen har blitt.

Satt selv å så på eksosanlegg fra Nengun (Igjen) og Legalis R til SW20 turbo er nede på under 500 Euro nå, var nærmere tusen når jeg holdt på med turbomotoren for ett par tre år siden.

Kroken min dog ødelegger alle planer om det eksosanlegget :lol:

Merker du noen forskjell nå som du har satt på alle disse forsterkningene? Spesielt om du slenger bilen litt hardt fra sving til sving i høy fart?
 #468531  av ArildM
 
Ja, det er jo utrolig rimelig. Og i rar kontrast til forhandlere som bare skrur opp og opp prisene i Norge hver gang du er innom :roll:

Forsterkninger under bilen ble gjort i en del grad fra TRD, både den som kobler sammen styresnekka og "ramma" under som jeg bestilte nå + en del annet. Inkludert Sportivopakka som inneholdt både fjærer og dempere (som jeg har bestilt) + stabstag osv. Så har jeg jo montert TRD tårnstag både foran og bak.

I Mk3 samfunnet virker det som om den jeg bestilte fra Cusco nå er en av de viktigste modsene du kan gjøre for å gjøre styringa "skarpere". Trolig siden den har en grei innvirkning på stivheten i karosseriet.

"Corky's Breastplate" er vel en av de mest kjente, som nå er ute av produksjon for mange mange år siden:
Bilde
Som du ser har man ikke bare en aluminiumsplate, men også vinkler påsveist, som selvfølgelig gjør at den er mye stivere en Cusco sin. Produseres i en moderne versjon her:
Bilde
https://www.lmrparts.com/#MRS-Breastplate
Som kanskje er den beste avstivningen som beholder originale festepunkter.

Evt kan du jo gå helt crazy bananas med noe slikt:
Bilde

Så finnes det jo også bracing for bakre del av bilen, som også kobler sammen motor, subframe og chassis:
Bilde

Så er jo spørsmålet som alltid hvor stivt er stivt nok, hva skal du bruke bilen til osv osv.
Men ja, jeg synes bilen ble bedre å kjøre med tårnstagene foran og bak, uten at det gikk ut over komfort på noe som helst vis. Siden Mk3 er en cab (med mindre du har på hardtop som stiver opp), så tipper jeg at TRD staget foran under, men ikke minst platen midt under utgjør en stor forskjell.

Anbefalt rekkefølge er midbrace, frontbrace, tårnstag foran, tårnstag bak, og så hvis du enda ikke er fornøyd så får du bare fortsette å plusse på, men da nærmer du deg fort type banekjøring++

For min del er det 99% cruising og penkjøring om sommern, så jeg vil ikke ha noe som er stivt og humpete, men å strekke opp chassiet som allerede til å begynne med er helt nydelig, enda litt til absolutt ikke gjør noe som helst :wink:

TLDR:
Fra dette (OEM):
Bilde

Til dette:
Bilde

Og ja, det hjelper.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15