TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Myklebust sin Celica type raud 1990

• Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #468249  av Myklebust

VEM FAN BEHÖVER TURBO?

Gått hen og kjøpt meg en sånn derre Toyota sportsbil igjen!
En femtegenerasjon, 1990-modell Celica. Raud! Forhjulstrekker med 3S-GE.
Historikken er at den var solgt ny og gikk i Sverige mesteparten av "livet", så blei den importert til Norge i 2021 av en forhandler/oppkjøper som hadde sett bilen tilfeldig. To eigere i Sverige, der andre eiger hadde den i 26 år. Ein eiger i Norge, også kjøpt av meg i juni i år.

Var egentlig ikkje planen å kjøpe bil. Nett ferdig med billån på MX-en og tenkte, hey, no skal det spares penger. Men nei. Etter eg var i Maranello og såg på Ferrarier i april, begynte det å nappe skikkelig etter en vippelyktbil, og gjerne i Rosso Corsa raud... ELLER noke liknende. Så fann eg den her på finn, og eg skulle likevel opp i Trondheimstraktene... Så det passa å besøke og sparke i dekka... Den er blodig fin til å vere 35 år. Lav kilometer og lite eller ingen rust.

SÃ¥ det blei en vippelyktbil i Super Red II igjen :mrgreen:

Gøy! Poenget med bilen blir rolig rånings, bruke kassettspilleren og vippe med lyktene!

Har gjort littegrann så langt:
- K&N panelfilter (såklart)
- Grundig interiørrens (varkje så gale men)
- Nye skiver og klosser framme
- Lett rustbehandla under (gammal tectyl som har flassa)
- Nye høgtalere
- Lyddempematter frå baksetene og bakover
Vedlegg
P_20250616_221954 2000px.jpg
P_20250616_221954 2000px.jpg (351.62 kiB) Vist 90 ganger
P_20250626_200831 2000px.jpg
P_20250626_200831 2000px.jpg (592.2 kiB) Vist 90 ganger
P_20250702_160626 2000px.jpg
P_20250702_160626 2000px.jpg (430.48 kiB) Vist 90 ganger
P_20250707_212644 2000px.jpg
P_20250707_212644 2000px.jpg (644.95 kiB) Vist 90 ganger
P_20250710_172336 2000px.jpg
P_20250710_172336 2000px.jpg (802.65 kiB) Vist 90 ganger
 #468250  av Myklebust

Celicaen matcher ganske bra til Carinaen og. I og med begge har 3S-blokk, fwd og kunne stått nye hos forhandleren i lag... Det som er litt overraskende er at Carinaen føles lettere og meir sportslig ut egentlig. Absolutt meir power i Celicaen, noke grovere lyd osv., men den er tung på rattet og i sving i forhold til Carinaen. Den trenger nye dempere bak og kanskje bytte av servoolje.

Ellers liker eg 3S-GEen. Den våkner litt på 3k, og igjen med grommere lyd frå 5k. Ikkje like mykje sang som i 4A-GE Celicaen eg hadde, men absolutt morro å bruke motoren!

Blir et lite prosjekt over tid å gi den noke bedre handling. Nye dempere vil hjelpe. Skaffe kulere (eller meire tidsriktig) felger med breiere dekk. Ja, får sjå. Syns den må ver sportyere å køyre enn Carinaen når eg er ferdig :lol:

Også ønsker eg å beholde kassettspilleren. Den som står i er en original Fujitsu Ten som leverer heile 5(!) watt per høgtaler... Den klarer ikkje drive dei nye høgtalerene skikkelig. Så mulig forsterker... Eller finne en annen retro kassettspiller som leverer meir.

Jepp, morro med raud vippelyktbil i alle fall :D
 #468252  av ArildM

Gratulerer med kul Celica!
3s motoren har jo en annen fordel over 4a, den er uslitelig (mulig bare jeg som var uheldig og rasa flere 4a motorer...).

Kassett er kult! Har masse gamle Gasolin og annen grommusikk (inkl masse årganger med "På Gang" :D ).
Jeg fant en kasettspiller på Finn som har stått i en Corolla ellerno, kombinert med noen lettdrevne høyttalere så spiller de som bare pokker. Usikker på hva som er i dørene på Celicaen nå, men kanskje vurdere å bytte til noe med høy sensitivitet så skulle en kasettspiller klare å lage nok lyd til å være ok. Hvis ikke finnes det jo ala https://soundstorexl.no/products/202172 ... forsterker som jeg har i Mr2n min, knøttliten og kraftig :)

Er vel 5x100 på denne også? Om du er heldig finner du kanskje noe fra GT86 eller noe annet som passer. Leta ei stund på Finn og fant noen der. Mener det er noe fra Audi som passer også.

Så lenge du beholder litt sidevegg på dekkene så blir det gull :D

Hvordan er de to vektmessig?
Vet i alle fall Caldinaen min føles veldig "stødig", kanskje mye mer det enn sportslig.
 #468253  av Myklebust

Håper den holder seg uslitelig! Både eg og forrige eiger driver med italian tune ups på den :lol: Var visst daukøyrt etter svenske eigeren.

Ja, syns det er dritmorsomt med kassettspilleren. Samla litt kassetter frå før. Morro enkelte artister gir ut musikk på kassett igjen. For eksempel Iron Maiden, Ghost, Sabrina Carpenter (lol). Har skaffa et sånt aux-adapter, så eg får høyrt podcast. Adapteret duger ikkje særlig til musikk, men hjelper eg får brukt equalizer-app på mobilen samtidig då. No har eg montert billige Ground Zero-høgtalere i dashbordet. 100W. Ingen høgtalere i dørene dessverre. Bilen har verken System 10-anlegget eller elektriske seter. Får sjå ka som skjer over tid :lol: Har funne en GZ forsterker til 990 på bilradiospes, med høynivå-innganger. Blir sikkert den. MEN, skal seies kassett er ikkje særlig kvalitet, så eg lurer jo litt om det er formatet som er problemet.

Jepp 5x100, 39 innpress. Akkurat samme som Carinaen! Så eg leiter etter brukte OZ Rally Racing eller originale GT4-felger til bilen. Så kan Carinaen få disse Dezent-felgene som står på. Blir seff sidevegg på dekka! :D

Tenkte på vekta sjøl... Carinaen er 1140kg og Celicaen 1225kg... I følge google. Skulle ikkje gi den store forskjellen egentlig! Kan ikkje skryte av at den føles så stødig ut heller. Men der er det nok demperene bak som sliter.
 #468256  av Makk

Grats!

Så ikke denne posten før nå jeg.

Jeg har skrudd uhorvelig mye på Celica ST18x, hovedsakelig fordi det er en forpult drittbil :lol: :lol: Så spør meg gjerne om ting.

Toyota har laget mye rart, men disse her har dem virkelig laget spesial deluxe, tunge som svarte satan og ikke noe særlig spesielt egentlig.

Til du kjører veldig veldig fort med dem... Dette er en av verdens eneste biler som har et tilnærmet perfekt chassis med tanke på streamlining, til fortere du kjører til mer stabil blir dem, disse er ekstremt stabile i høy hastighet, spesielt GT4 utgaven er enda bedre for den er enda tyngre.

Og det er en fordel uten takluke, for den sørger for god rust i kanalene, det er nemlig der vannet fra drenering havner, og tror du dem behandlet noe særlig inni? Neeei :lol:

Ta deg en god runde å dra ut lyddemping som ligger inni sidene bak panelene der høytalerne er i baksetene, og i bagasjerom hver side, få ut den driten for dem samler fukt og skaper rust.

Det er også lurt å plukke av plastdeksla inni der dørlåsen møter anslaget sitt og se nedi med slangekamera å se om den der har støydemping inni der, den må ut også :D

Og hold deg unna spacere, hjullagerne failer hele tida på disse og space dem ut gjør dem INGEN tjeneste for det øker belastningen på dem :D
 #468257  av ArildM

Så, finn noen lette felger i stock ish dimensjon, både for å spare hjullager og å få minst mulig roterende masse så den kanskje føles litt kjappere ut?

Om alt er stock så er det kanskje verdt å sjekke at katalysatoren ikke er potte tett? Denne er vel såpass ny at den har det?

Makk:
http://www.ts-ogn.no/phpBB3/search.php? ... d=newposts
Så finner du alle nye poster siden sist du var på forumet :wink: Ligger også under "Forum" knappen til høyre på siden og under "nye poster".

Så de holdt på med madrassene sine i kanalene på denne bilen også, var vel ikke bare SW20 de hadde fått til kvantumsrabatt fra den lokale madrassforhandleren :lol:

Den er jo nesten 100kg tyngre enn Carinaen, så det vil nok merkes MYE.
Anbefaler forresten å kjøpe en flaske dyserens og å dra den litt ut på turtall som du sier, kan ikke bli verre. Husk jevnlige oljeskift om det er mye dritt i motoren du får løsna som et resultat av dette.

Ellers er det vel bare å kose seg med bilen som den er. 1990s standard for hva som er en sportsbil er ganske så annerledes enn 2025 standardene. Interiøret ser jo strøkent ut, så bare det er jo en nostalgitrip :D