TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kjøp av MR2

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#4568  av chris

jumbo skrev: Jeg etterlyser fremdeles svar på hvorvidt ABS generelt er "påtvunget" i nyere biler, eller om man fremdeles f.eks kan kjøpe en splitter ny Celica og kreve den levert uten ABS?
man får ta sikringen ;>

#4570  av chris

akkurat, det var det med teori og praksis. og i praksis så stopper man fortere med låste hjul, siden man mye av tiden faktisk ikke bremser når abs'en slår inn. men det er jo likevel en genial oppfinnelse for alle som driver å panikkbremser når noe skjer (og av og til ikke skjer). jeg foretrekker manuell pumpebremsing :)

#4571  av jumbo

Helt enig, jeg. For min del fortrekker jeg å ikke ha ABS.

Jeg ville bare oppklare eventuelle misforståelser om at låste hjul bremser bedre enn rullende, "nesten" låste hjul. Dette har imidlertid, desverre ingenting med dagens typer ABS å gjøre...

#4582  av CelicaTurbo

ok, da vet vi at ABS ikke var standard fra 92+ modellen heller :)

ellers så er det vel fremdeles mulig å få tak i enkelte bilmodeller fra enkelte merker som ikke har ABS, men de fleste nyere biler har dette som standard og da tviler jeg på at de har en bil uten dette tilgjengelig med mindre den selges uten i et annet marked (altså at importøren har bestemt at de kun skal hente biler med ABS).

#4590  av Ingebret

Heisann.

Nå føler jeg at det går litt rundt for meg...

Først sier noen at alle mkII oppfyller mine kriterier, men andre sier at de ikke gjør det. Noen som kan hjelpe meg med å finne modell? Før jeg fant dette forumet så hadde jeg tenkt mest på 92 modell - rød sådan, men jeg visste ikke noe om revisjoner osv... Jeg er ikke interessert i Turbo, da dette koster sikkert en haug med penger å forsikre... hadde planlagt å ettermontere turbo på en evt. 3SGE men jeg forstår etter en del lesing i forumet at dette ikke er så lurt... Noen meninger rundt dette? Erfaringer kanskje? - Hvor god er forresten standen generelt på en 92 modell - er'n full av rust eller er det problemer med tetthet i TARGA taket eller... alle svar settes meget pris på.

Takk

#4592  av jumbo

Vel, kort oppsummert, så ER det mye forskjeller på mye, avhengig av årsmodeller og revisjoner. Her finnes det mye info, dersom du f.eks leser eldre innlegg her på forumet, eller søker litt rundt. (søkefunksjonen på dette forumet kan også anbefales på det varmeste)

Forsikre turbo kontra GTi koster hos de fleste forsikringsselskaper akkurat det samme... Ergo er ikke en turbo spesielt mye dyrere hverken i anskaffelse eller drift (før du sitter i fjellveggen, da)

Rust tror jeg ikke du skal bekymre deg altfor mye for på en 92 modell Toyota, men man kan jo aldri vite... Ergo - dette må du sjekke på bilen du vil kjøpe, uansett modell og type...

Bygge om en 3SGE til turbo er nok mye styr. En NA motor har blant annet langt høyere kompresjon enn en turbomotor... Les eldre innlegg her på forumet. Masse info om dette hvis du søker litt.

For min del har targataket vært litt plagsomt når det er minusgrader om natta og smelter om dagen. Akkurat i disse periodene hender det at isen "jekker" opp pakningene, og det lekker litt i skøtene der sidevinduet, t-taket og det faste taket møtes. Dette er imidlertid ikke et stort problem for min del, nok silikon/fett/whatever fikser dette.

Bra du er interessert i skikkelig bil! :D

#4593  av Ingebret

Jeg tenkte å sjekke muligheten til å importere bil fra tyskland. Erfaringer fra andre kammerater med lignende biler (eks. Honda Prelude 2.3) sier at dette er en bra og billig løsning.

Noen som har erfaringer med importerte biler. Dette er etter min logikk ganske greit. Bilen er mye billigere og selv om avgifter og toll og slikt gjør at jeg ender opp med kanskje ikke så mye tjent så har jeg jo garanti på bilen da?`Erfaringer?

Ett firma som er nærmest naboen min driver med import - og det sies at de raskt finner frem til alternative biler der jeg kan velge fra alternativene den jeg føler for... Så har jeg jo garantien fra deres side om at bilen er eller blir fikset hvis noe er galt...

#4596  av jumbo

Jeg tror jeg ville vurdert Sveits fremfor Tyskland, hovedsaklig pga. mindre bruk av veisalt, samt at jeg innbiller meg at de har jevnt over en anelse mindre kjørelengde (uten at dette er det aller viktigste)

Dersom du skal importere, er det hvertfall EN ting du seriøst bør vurdere: Ytelse, eller nærmere bestemt turbo eller ei... Når du importerer bilen, får du bruksfradrag tilsvarende antall år siden bilen ble første gang registrert. For en 92-modell blir dette 67% fradrag. Dersom du importerer en vanlig GTi og et halvt år etter finner ut at du egentlig har lyst på mer guffe (tro meg, de fleste finner ut nettopp det), koster økt ytelse deg LANGT mer i avgifter, siden du ved oppgradering kun får bruksfradrag siden bilen ble førstegangregistrert i Norge = 0 år... :(

Det vil f.eks koste meg rundt 45-50 lapper i avgifter dersom jeg bygger om til turbo og godkjenner bilen med 220-30 hester. Til sammenligning er forskjellen i avgiftene ved import kun omkring 15K... Ergo, vurder dette FØR du importerer, det er forbanna mye dyrere etterpå!

#4605  av CelicaTurbo

hør hør! hehe :)

men på den annen side er det greit å ha en GTI en stund før men prøver full gass midt i en sving med en turbomotor hvor kreftene kommer veldig fort og brått.. Jeg er fremdeles ikke helt vandt til at når turboen begynner å lade så må jeg slippe gassen ganske mye for å holde draget jevnt istedenfor at bilen setter av-gårde-kåre ut av rundkjøringen f.eks :)

men jeg tror nok at de aller fleste som kjøper GTI angrer på det for med en slik bil vil man alltid ønske mer effekt, men med tanke på allt annet tror jeg at GTI er det smarteste valget :)

#4608  av jumbo

Ey! Nå var det ikke meningen at man skal være FORNUFTIG da! :mrgreen:

#4613  av CelicaTurbo

Det er nok mange som mener det at bare å kjøpe en MR2 i seg selv er ufornuftig (og kanskje det er noe i det?) men jeg mener nå at for mange vil en MR2 med sugemotor holde i lange baner og gleden over bilen vil nok være vel så stor egentlig :)

pluss, vi vil vel ikke ødelegge markedet for de som selger sine biler med sugemotor for å handle turbo-biler vel? :D

#4615  av jumbo

Der har du jo et godt poeng!

Det er vel kanskje uansett det sunneste å ha noen mil på baken i en GTi før man slippes løs med over 200 hester i en slik bil. Man kan bli straffet hardt nok som det er, selv uten turbo...

#4618  av CelicaTurbo

man vil fremdeles ha en bil som er spesiell, kul og vekker oppsikt langs veien, og det er kun et par fåtall kjennere som klarer å se om det er en turbo eller ikke også :)

#4625  av jumbo

For min del vil det være et poeng at nettopp det IKKE skal være lett å se at jeg har turbo. Jeg kommer f.eks ikke til å bytte logo bak på bilen, eller bytte motorlokk e.l for den del... At bilen ser mer uskyldig ut enn den er, er bare en fordel. Særlig overfor surrehuene som liker å påstå at biler som MR2 er klassiske wannabe ferrarier eller lignende crap.

Å da ha en bil som ser nogenlunde uskyldig ut, men som kjører fra det meste, er mitt mål nr. 1

hmm

#4628  av blackmr2

Mr2 ser da ikke uskyldig ut !!! :)

...tror jeg skal kjøre GTI et år eller to til, før jeg kjøper Turbo !
Vil ikke risikere å gjøre det samme med mr2`en som jeg gjorde med golfen jeg hadde .......PANG!!!..i en BMW (4 dager etter motorbytte) !

....kom to positive ting ut av det da

1. tok til fornuft å kjøpte japsebil :)
2. En mindre BMW på veien :)

:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: