TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• ulykke pÃ¥ gatebil 2014

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #443623  av EXS

noen som vet litt mer spesifikkt hva som skjedde? så det var en blå supra involvert, noen her?
 #443658  av inzane2012

en bil som stoppa, fører og passasjer gikk ut av bilen og blei påkjørt. Er det jeg har fått med meg vertfall... Så nå blir det vel helt slutt på frikjøring på gatebil...
 #443660  av Myklebust

Lurt å gå ut av bilen då :roll: Håper no at det gikk bra med dei!
 #443666  av inzane2012

var en som var alvorlig skadd og flydd til sjukehus med helikopter... Men ja, ikkje akkurat trygt å gå ut av bilen på bane, men det er mye opp til banepersonellet og og varsle førerene at det har skjedd noe litt lenger fremme på bana og derfor må senke farten...
 #443670  av lasse

I mine øyne er ikke gatebil noe treff å kjøre på, de slipper på altfor mange samtidig, og de som ikke kjører stygt nok blir jo flagget av igjen...
Det er jo egentlig treff som dette som ødelegger banekjøring for hvermannsen og øker fokuset på banekjøring fra forsikringsselskapene, og manglende utbetaling ved skader på bane fra dem.
SÃ¥ jeg stemmer nei til gatebil for registrerte biler, og heller ja til at skikkelig bygde banebiler uten skilt men med bur og lisens kan boltre seg der.
Det er mer enn nok andre mindre treff man kan få kjørt på, få mye mer kjøretid og under tryggere regi...
 #443678  av jona88

lasse skrev:I mine øyne er ikke gatebil noe treff å kjøre på, de slipper på altfor mange samtidig, og de som ikke kjører stygt nok blir jo flagget av igjen...
Det er jo egentlig treff som dette som ødelegger banekjøring for hvermannsen og øker fokuset på banekjøring fra forsikringsselskapene, og manglende utbetaling ved skader på bane fra dem.
SÃ¥ jeg stemmer nei til gatebil for registrerte biler, og heller ja til at skikkelig bygde banebiler uten skilt men med bur og lisens kan boltre seg der.
Det er mer enn nok andre mindre treff man kan få kjørt på, få mye mer kjøretid og under tryggere regi...
+1 på den
 #443679  av Emil_L

Det jeg har hørt (fra mer troverdige kilder enn fulle tillskuere) var at supraen begynte å lekke olje, deretter tar den fyr. Fører og passasjer gikk ut av bilen (noe jeg tror enhver person gjør hvis bilen begynner å brenne)
Bilen som kom bak klarte ikke bremse/styre unna pga oljesølet, og traff ene personen på banen (usikker på om det er passasjen eller fører).
Ulykken skjedde også på vei ned i slaketeren, og er ikke akkurat beste stedet å stoppe siden det er vanskelig å se.

Dette er slik jeg har fått det forklart, kan selvfølgelig være andre ting som har skjedd, er VELDIG mange forskjellige historier på hva som har skjedd.
 #443680  av EXS

Så ut som supraen manglet høyre dør på et av bildene
 #443707  av David

man kan jo mene hva man vil, men ikke skrik så høyt om hva som har skjedd under et gatebil arrangement, før du tenker deg om og tenker på alle som dør i helt vanlig trafikk hvert eneste år her i landet. og han mista jo "bare" beina.
 #443708  av David

lasse skrev:I mine øyne er ikke gatebil noe treff å kjøre på, de slipper på altfor mange samtidig, og de som ikke kjører stygt nok blir jo flagget av igjen...
bur eller lisens hadde ikke hjulpet noe som helst dette tilfellet. og hva du mener er nok litt satt på spissen.
'
tilfellet var at det begynte å brenne i bilen, og da hjelper det ikke stort om det er forbudt å gå ut av bilen..

brenne opp eller risiko for å bli påkjørt?
 #443710  av inzane2012

http://www.tv2.no/2014/07/14/nyheter/5808763 Bilder fra ulykka...

Om hvor vidt det er trygt eller ikke for hvermannsen å kjøre på gatebil skal ikke jeg si no om, men om det stemmer slik Lasse sier, at di slipper utpå for mange, og flagger av di som ikke kjører fort nok, så er det kanskje noe di bør se på. Men vet ikke om jeg er enig at hele friløps tiden der gud og hvermannsen kan få kjøre blir stoppet.

Og skjønner ikke helt hvorfor forsikringsselskapene skal betale ut full premie om du totalvraker bilen din der. Du kjører trossalt på bane i mye høyere hastigheter enn du normalt sett gjør, og setter dine egen og bilens ferdigheter på prøve mer enn normalt. Banekjøring gjøre en kanskje til en bedre fører, men sånn tenker nok ikke forsikringsselskapene.
 #443717  av lasse

Er nok litt satt på spissen det jeg mener ja, men jeg står ved det jeg sier.
Jeg er helt enig i at man må komme seg ut om bilen begynner å brenne.
Problemet sett i mine øyne, er at de (ihvertfall tidligere, har ikke vært på gatebil på noen år) slapp på altfor mange biler samtidig, da blir det jo større sjanse for sammenstøt og når halvparten av bilene i tillegg ligger breit 0,5m foran hverandre er jo ikke sikten helt hundre heller...
I dette tilfellet spekuleres det også i om det i det heletatt ble gulflagget også.
Alt i alt, en tragisk hendelse, og jeg håper slikt aldri kommer til å gjenta seg.
 #443776  av David

ok.

jo tettere bilene ligger før eventuell kræsj, jo mindre hastighetsforskjell og mindre skadeomfang.

det betyr ikke at du ikke må kjøre der hvis du ikke føler deg trygg på andre eller seg selv.

det er mye idiotkjøring der, men det er jo stort sett "idiotene" sin skyld og ikke gatebil, og du finner de ofte på veien uansett.
 #444131  av chris

De som roper høyest om at Gatebil er så ille bla bla bla er de som ikke er der selv og kjører engang.

Gatebil har aldri hatt alvorlige ulykker tidligere, og en slik ulykke som akkurat dette kunne like gjerne skjedd på E6 inn mot Oslo - eller hvilket som helst annet sted. Oljelekkasje, tar fyr, man stopper i panikk og hiver seg ut av bilen.

Rudskogen motorsenter er den helt klart mest sikre og avanserte banen i Norge, og har automatisk gulflagging over hele banen ved hjelp av blinkende lysskilt.

Det som skjedde her var et "maks uflaks" tilfelle, og folk må slutte å sutre og klage over både frikjøring og annet. Ting KAN skje når man er på bane. Tragisk, helt klart. Men det skjer utrolig sjelden, og det er farligere å kjøre på E6.