TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bilder av MK2..

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#3204  av MR2turbo

Mye bra bilder erling! Jeg kommer tilbake med bilder etterhvert, har akkurat kjøpt meg ny PC, og har ikke fått til å koble den i nettverk med den gamle enda for å laste over filene.. noen bra tips? prøvde å sette opp et nett på XP, lage setup-disk til den gamle med win-98 men fikk det ikke helt til :?

#3218  av CelicaTurbo

hm, hvilken kabel prøver du å bruke da? Om du bruker vanlig nettkabel uten hub så går ikke det. Men du har vel bredbåndt fra nextgentel med en cisco router? Da mener jeg at den ene kabelen der skal gjøre jobben mens den andre ikke gjør det (så prøv begge). Om du planlegger å beholde begge maskinene er det greiest å bruke hub uansett..

du har kanskje noen venner som har peil? :)

#3234  av jumbo

Fikk du ikke kontakt mellom maksinene i det hele tatt, eller er det bare deling av filer som ikke gikk? Som Kristian sier, må du ha en krysset kabel dersom du vil koble maskin til maskin uten en hub i mellom...

I tillegg er det et problem til du gjerne støter borti dersom du prøver å share ut ting på XP-maskinen og aksessere dette fra 98, og det er autorisering... Nå er det vel strengt tatt andre veien du prøver å få til, og det skulle være langt mer problemfritt...

Si fra hvis du ikke får dette til - det er helt sikker rimelig greit å løse.

#3237  av kofalk

XP maskinen din er formatert med NTFS filformat, noe win98 ikke klarer å lese fra (FAT32), lag en partisjon på xpmaskinen og formater denne som fat32, så går ting enklere :)

i tillegg er krysset kabel eller hub, + ekstra nettverkskort i win98 maskinen et must :)

#3239  av MR2turbo

takker for tips! Jeg brukte en krysset kabel mellom pc'ene, PC'en med xp fant den andre maskinen, men når jeg prøvde å få tilgang til den var det som om den ikke fantes.. kan jo prøve å lage en fat-32 partisjon da å se om det går..
win-98 pc'en fant ikke den nye maskinen med xp...

#3244  av jumbo

kofalk skrev:XP maskinen din er formatert med NTFS filformat, noe win98 ikke klarer å lese fra (FAT32), lag en partisjon på xpmaskinen og formater denne som fat32, så går ting enklere :)
Det er riktig at win98 ikke klarer å lese NTFS, men det er overhodet ikke relevant for problemet. Maskinene snakker TCP/IP seg imellom, og dersom man på XP-maskina setter opp sharing av en katalog, fungerer dette helt greit, uavhengig av om man kjører FAT eller NTFS... Det er kun dersom en win98-maskin direkte skal lese fra partisjonen at filsystemet er av interesse, men i dette tilfellet er det XP som foretar all lesing/skriving til eventuelle NTFS-partisjoner, ikke 98.

KORT VERSJON: Hold deg til NTFS på XP-maskinen, det er et langt bedre filsystem.

Problemet ditt bunner nok i en av to: Manglende TCP/IP kommunikasjon mellom maskinene, eller autentiseringsproblemer mellom maskinene (typisk XP som ikke liker trynet på bruker 98 prøver å akksessere sharingene som...)

Sjekkliste:

1. Sett opp fast IP på begge maskinene, f.eks 10.0.0.2 og 10.0.0.3, dersom du ikke allerede har gjort dette. Netmask blir i såfall 255.255.255.0

2. Reboot begge...

3. Åpne kommandolinje på hver av maskinene, og kjør "ping <den andre maskinens addresse>"

4. Dersom dette funker, er hvertfall protokollen oppe og går skikkelig. Dersom du får fullt av "request timed out" eller lignende, er det er problem på protokollnivå, eller fysisk på nettet (f.eks kabelen)

5. Share opp en katalog på 98-maskina, og forsikre deg om at alle har fulle rettigheter til den

6. Prøv å akksessere denne fra XP... Om nødvendig, hiv opp et explorer-vindu og skriv inn addressen til sharingen direkte, f.eks \\addressen til 98-maskina\share_navn
(\\10.0.0.2\min_katalog)

Det hender ofte at network neighbourhood ikke funker selv om akkurat det sharen du har laget er i orden.

Vel dette er en start... Ikke bøll med partisjonene dine hvertfall, det skulle være fullstendig unødvendig. :D

#3245  av kofalk

Jumbo har het rett i dette med NTFS og FAT32.

Men dersom sjekklisten skulle skjære seg hadde det jo vært en idè å legge in win98 på en egen partisjon på xpmaskina...

#3246  av jumbo

Sant nok, men dette skulle ikke være nødvendig. Å få XP til å aksessere 98-maskina skulle være rimelig rett frem, så lenge TCP/IP-oppsettet i bunnen er riktig, og det fysiske nettverket ikke har feil/mangler.

#3250  av MR2turbo

Takker!! :D

Skal følge den bruksanvisningen din, jumbo, så blir jeg nok noe klokere på problemet, hvis det da fortsetter.. Antar at det ikke er noe problem etter det...

Får ikke sett på det i kveld, skal avgårde på Julebord i Norsk sportstsvogn klubb ;)

#3262  av erling

Gikk rabiat på de Franske klubbsidene idag:

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

#3281  av CelicaTurbo

likte de felgene på den gule der :)

#3323  av MR2turbo

Det er favoritt felgene mine ;) så forhåpentlig vis så klarer jeg å skrape sammen litt så de kommer på bilen min en dag :)

#3332  av CelicaTurbo

hva er det for noen felger da? kanskje jeg skal sette de på vinterdekkene om jeg noensinne vinner i lotto? *sniff* :)

#3341  av erling

CelicaTurbo skrev:hva er det for noen felger da? kanskje jeg skal sette de på vinterdekkene om jeg noensinne vinner i lotto? *sniff* :)
De heter Blitz, hvis ikke det er noen som har kopiert dem da. :)
Type 03:
Bilde

Jeg liker bedre disse, Blitz Techno Speed Z-1:
Bilde

Hva disse koster trenger vi ikke snakke om, det er ikke no gøy i det hele tatt..