TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Motor import fra Danmark?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #2282  av jensi

Noen som har importert motor fra Egon eventuelt andre?
Trenger litt tips til dette:Må vi betale dansk moms ,evnt får vi igjen momsen?
Er det toll eller andre avgifter inn til Norge?
Hva med frakt?
Noen som har noen erfaring her?
Jens

#2287  av Qvakk

Jeg aner faktisk ikke, men jeg har tenkt å få inn noe fra danmark selv.. skulle gjerne hatt TRD4-AGZE

du må vaffal Momse inn til norge 24% mer tror jeg ikke....

moms i Danmark.. tror jeg du slipper...

Men kan ikke du poste ett oversikt her.. når du får inn mer info da?

sikkert flere som henter motor i utlandet
TRD4AGE koster visst rundt 8000,- ny har jeg hørt ( bare rykter

:) ;)

#2291  av Christian

Du skal ikke betale dansk moms, men du må tolle motoren når du kommer til norge, siden kommer avgiftene til staten for å få den godkjent.
*Hvis du gidder da.*
Har ikke hørt ifra deg jeg... :(

#2306  av CelicaTurbo

Det er opp til det danske selskapet om de vil trekke momsen når du handler hos de eller etter at du fortollet motoren i Norge. Uansett skal du få igjen momsen enten før eller etter import (avhengig av hva selskapet velger å gjøre). Trolig så trekker de momsen når du tar med motoren og det er også det sikreste for deg da for det er vist en liten papirmølje som skal til for å få tilbakebetalt utenlandsk moms i ettertid :?

ved import til norge skal du betale 24% moms på kjøpesum OG frakt. Effektavgift betales til tollvesenet før ombygging egentlig men jeg tror det er ganske få personer som gjør det før ombyggingen da.

#2313  av Qvakk

koster det ikke i snitt en tusing Pr. Hest?

alså .. hvis du får en effekt på 500HK på den nye motoren, må du ut med like mange tusinger i snitt?

#2320  av CelicaTurbo

Tollsatsene for effekt finner du på http://www.toll.no men det er dyrt ja. 1500-og-noe for hver kw bilen har over rundt 160-170hk. Det er forskjellige steg i pris ettersom hvor mange gamper en bil har, men ved rundt de 160-170 så er det maks pris for hver økte kw. 1kw=1.36hk

#2322  av arild

Litt off topic, men siden vi er inne på dette med avgifter..
Når man importerer en bil, må man måle effekten og så betale avgift, eller bruker de det som står i vognkortet på bilen?

#2329  av CelicaTurbo

de bruker det som står i det tyske/annet lands vognkort men bilen må jo vises hos biltilsynet etter toll-betalingen for å få skilter og vognkort og om det er jo mulig de vil ønske å ha bilen på ruller om det er veldig synlig at bilen er trimmet da. Men, det skal nok en del til for at de krever det for selv om turbo er byttet og det er masse chrom under panseret så betyr ikke det at effekten er høyere av den grunn. Og det er ikke værre enn å skru ned trykket for de kan ikke si noe på at "bilen har mulighet for høyere effekt" for det har jo alle biler så klart.. men, jeg tror nok at det er en fordel at effekten i papirene stemmer overens ved import :)

#2335  av jensi

Takk for noen gode råd.
Christian ,jeg har bestemt meg for å overhale min egen motor.
Jeg tror nok det er det billigste og beste.
Det er jo ikke sikkert din motor er så mye mindre slitt en min?
Min er gått 175000km nå og jeg har ulyd i veiven ved oppstart + et vannvittig høyt olje forbruk,ca 1 liter på 60 mil.
Jeg har allerede byttet register+ stramer+pakninger og oljeforinger i toppen,så jeg tror at litt sylinder jobb + veivlager o.s.v vil være en grei jobb.
Jens

#2365  av Christian

Stemmer, min brukte litt olje den og, men ikke så mye.
Hadde ingen ulyder heller.

#2366  av Christian

Stemmer, min brukte litt olje den og, men ikke så mye.
Hadde ingen ulyder heller.

#3107  av jumbo

CelicaTurbo skrev:Det er opp til det danske selskapet om de vil trekke momsen når du handler hos de eller etter at du fortollet motoren i Norge. Uansett skal du få igjen momsen enten før eller etter import (avhengig av hva selskapet velger å gjøre). Trolig så trekker de momsen når du tar med motoren og det er også det sikreste for deg da for det er vist en liten papirmølje som skal til for å få tilbakebetalt utenlandsk moms i ettertid :?

ved import til norge skal du betale 24% moms på kjøpesum OG frakt. Effektavgift betales til tollvesenet før ombygging egentlig men jeg tror det er ganske få personer som gjør det før ombyggingen da.
Litt gammel tråd å trekke igang igjen, men jeg kom på et spørsmål her: Gi meg _en_ god grunn til hvorfor man skulle betale norsk moms ved motorimport fra Danmark?

La oss se... Motor/drivverk vil vel koste mellom 20 og 30 laken... 24% blir da 5-7 laken... Det er godt betalt for å kjøre ned og hente den selv...

Dersom _jeg_ ender opp med å handle motor i Danmark (meget mulig), kommer jeg garantert til å hente den selv (på henger), og kjøre den hjem via Sverige. Da er ikke sjansen for at jeg gidder å svinge innom gutta på Svinesund stor gitt!

Bare så jeg ikke driter fullstendig på draget her: Det er vel ingen andre instanser enn tollvesenet som sjekker dette? Biltilsynet krever vel ingen redegjørelse av hvor motoren stammer fra, eller hvor/hvordan den er betalt?

#3116  av CelicaTurbo

hm, skulle ikke tro at biltilsynet brydde seg om hvor motoren kom fra siden du like gjerne kunne ha kjøpt den hos skraphandler her til lands, og det er vel bare tollvesenet som har krav på å vite slikt. Men, hvis gutta på Svinesund er ute og kiker tror du ikke at de kommer til å fatte litt ekstra interesse for en norsk bil med tilhenger på slep? :) Det glimter nok i øynene deres når de tenker på hvor mye sprit du har plass til i en slik vogn ja :)

men men, uten å oppfordre deg til lovbrudd så er vel sjangsen liten med mindre de vet at du kommer og så lenge du sjekker på forhånd. Er vel flere andre overganger du også kan bruke kanskje?

#3119  av Christian

Inn i landet får du den sikkert, men problemet kommer når/om du skal godkjenne den.
De krever tollpapirer.

#3121  av jumbo

Dersom dette blir aktuelt, blir det nok på en ubemannet grenseovergang, og med ledebil :)

Det jeg egentlig er mer bekymret over, er jo at det er nettopp tollvesenet jeg må søke om lov til å modifisere bilen, ETTER å ha betalt effektavgiften Om jeg ikke misforsto det som er å lese ang. dette på http://www.toll.no, er det nettopp tollvesenet som skal ha inn effektavgiften. Biltilsynet utfører kun det tekniske godkjenningen, ETTER at alle forhold med tollvesenet er ordnet. Nå har vel strengt tatt ikke tollvesenet heller noe spesielt mye å si på hvor motoren stammer fra uansett... Får jeg den inn i landet burde jeg vel være trygg? Det er jo en helvetes godt betalt Danmarkstur dersom jeg sparer omkring 5000 i frakt og minst like mye i toll/moms...