CelicaTurbo skrev:Det er opp til det danske selskapet om de vil trekke momsen når du handler hos de eller etter at du fortollet motoren i Norge. Uansett skal du få igjen momsen enten før eller etter import (avhengig av hva selskapet velger å gjøre). Trolig så trekker de momsen når du tar med motoren og det er også det sikreste for deg da for det er vist en liten papirmølje som skal til for å få tilbakebetalt utenlandsk moms i ettertid
ved import til norge skal du betale 24% moms på kjøpesum OG frakt. Effektavgift betales til tollvesenet før ombygging egentlig men jeg tror det er ganske få personer som gjør det før ombyggingen da.
Litt gammel tråd å trekke igang igjen, men jeg kom på et spørsmål her: Gi meg _en_ god grunn til hvorfor man skulle betale norsk moms ved motorimport fra Danmark?
La oss se... Motor/drivverk vil vel koste mellom 20 og 30 laken... 24% blir da 5-7 laken... Det er godt betalt for å kjøre ned og hente den selv...
Dersom _jeg_ ender opp med å handle motor i Danmark (meget mulig), kommer jeg garantert til å hente den selv (på henger), og kjøre den hjem via Sverige. Da er ikke sjansen for at jeg gidder å svinge innom gutta på Svinesund stor gitt!
Bare så jeg ikke driter fullstendig på draget her: Det er vel ingen andre instanser enn tollvesenet som sjekker dette? Biltilsynet krever vel ingen redegjørelse av hvor motoren stammer fra, eller hvor/hvordan den er betalt?