TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 4age med MASSE rpm! trenger litt tips og rÃ¥d :)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #310479  av Kennethb

Jeg har da planer om å hente meg en prosjekt motor (4age bigport) i julen.

Planen er som følger:
Sugemotor med MASSE RPM!
Målet er 10-11000 RPM Regner med det ender nermere 10k enn 11k, men håpet er der. resultatet vil bare styres av lommeboka.

Jeg har selvfølgelig lest guiden Bill Sherwoods Modified 4age.

Lurer egentlig på om det er noen som har noen erfaringer med seriøs sugetrimming av 4age'n.
Det jeg har tenkt på å gjøre er:
Toda racing valvetrain kit,
Toda racing kamer (304`310`eller 320`)
Nye høy komp stempler
H-profil råder
Et superlett svinghjul
Justerbare camdrev
Muligens Tørsump
TRD oljepumpe (hvis den fortsat er å få tak i)
Datasprut (nira eller omex??) noen med erfaringer?
Selvfølgerlig må alt balanseres og portes etter beste standard.
Innsug fra silvertop\blacktop
HKS Headers
+++++ kommer jo altid til masse småting..
Håper på å klare over 200 HK.

Lurer også på om det er noen som vet nøyaktig hvor stor durasjon og løft kamer man kan kjøre i en 4age uten å bytte annet en kamer og ventilfjører. (ikke noe serlig å ha skims flaxende rundt oppi toppen)
Og om man må frese ut noe gods for å kjøre med mye løft.
 #310484  av Morten

Du må muligens beregne å punge ut på en FA (formula atlantic) veiv eller lignende om ting skal holde med så høyt turtall. Ville heller ikke engang vurdert noe annet enn tørrsump på en slik motor, litt for dyrt å ta feil og finne ut at våtsumpen + vanlig oljepumpe IKKE var bra nok likevel.... Toppen må freses for å få plass til kam-lobene på alt med mer enn rundt 9,5mm løft. Det meste jeg kan huske i farta å ha sett er 11mm løft (men mulig det finnes med enda mer og) Større ventiler er nok og en god tanke når en skal bevege seg opp på slikt turtall. 200hk kan og nås på lavere turtall en det nevnte da, om ting blir bygd riktig.

Er du virkelig villig til å legge ut de sikkert 100k+ i deler og arbeid for å få en så ekstrem motor som kun fungerer til banebruk (samt du må jo og koste på drivlinja betydelig for å få utveksling som går i hop med en slik motor) og som og vil ha serdeles hyppig, og kostbart, overhalings intervall?
 #310493  av Kennethb

Veiva skal holde holde til såpass, fa veiven er vel etter hva jeg har lest strengt tat ikke nødvendig før man beveger seg fra 220-260 hk. Jeg kommer uansett ikke til å kjøpe noe ny veiv, da det blir alt for dyrt. Dette kommer til å bli et prosjekt som skal gå over lengre tid, da jeg er klar over at det kommer til å bli dyrt. Men jeg har fått det for meg at jeg vil ha sinna suge motor i mr2'n:)
 #310569  av bose

en skikkelig balansert orginal-veiv burde holde en stund
og orginale oljepumpa holder til rundt 10k rpm.. hadde jeg vært deg så hadde jeg byttat il TRD oljepumpe og balansert orginalveiva
 #310579  av Morten

Et par sitater fra internett forumer ang veiv... jeg mener på generell basis at man skal være VELDIG forsiktig med å tro alt man leser på internett, da det finnes mange myter som starter med at en person "tror" noe, som så etterhvert blir gjentatt nok ganger til at det regnes som sannhet... :roll: Tolk derfor dette som dere vil: :wink:

"As a matter in interest, Toyota NZ circuit raced a couple of AE82GT
Corollas back in 1985-86. The engines had a habit of breaking cranks.
Crank life was said to be less than 10 hours at 8000 rpm"

"My machinist used to prepare engine for the European Gt championship track , won by ae86(Fina sponsored, driver P.Fermine)) in the past .

He told me the same : small crank is to weak and He saw about 7 broken crankshaft , all small one .
That's why , as I'm forced to rebuild an engine for next season , I'll prefer to start with a big crank . "
 #310685  av pkgrette

hadde jeg vert deg og vill ha sugehester ville jeg ha kjøpt meg en blacktopp 20v 170hk og byttet kammer og grennrør. og effektannlegg og et bra åpentfilter ville jeg tippe du vill hanve på en 180 pluss datasprut da til 200hk ca. dte må være mye billiger og bedre.
 #310695  av ArildM

Agreed. "Problemet" er jo bare at 20v motorene sjeldent har mer enn 150hk org såvidt jeg har forstått, men til gjenjeld har den ITB's tåler en del RPM uten så mye mods og rå NA lyd :mrgreen:
 #310714  av villejan

pkgrette skrev:hadde jeg vert deg og vill ha sugehester ville jeg ha kjøpt meg en blacktopp 20v 170hk og byttet kammer og grennrør. og effektannlegg og et bra åpentfilter ville jeg tippe du vill hanve på en 180 pluss datasprut da til 200hk ca. dte må være mye billiger og bedre.
ArildM skrev:Agreed. "Problemet" er jo bare at 20v motorene sjeldent har mer enn 150hk org såvidt jeg har forstått, men til gjenjeld har den ITB's tåler en del RPM uten så mye mods og rå NA lyd :mrgreen:
HØR HØR....SItter meg i enighet her. Ulempen med 20v er nettop dette med den opgitte effekten kontra faktisk effekt.
Datasprut hjelper jo litt på
 #310855  av pkgrette

uannsett er 20v mere hk en en 16v og du får garantert mere ut av en sån enn en 4age til samme pris
 #312045  av Kennethb

Har ikke fått hentet meg noe motor enda.. Ting tar tid her i gården. .:) hehe
problemet med 20v er at den har for mange ventiler hvis man skal hente mye effekt, ikke mulig å få høyt nok løft på ventilene, så 20v er egentlig ganske utelukket for meg.
Da skaffer jeg meg heller en 3sge-beams blacktop. Denne koster noe mer, og har 214hk originalt. men da blir ombyggingen enda mer omfattende. Jeg er mest interessert i å beholde 4age 16v motoren.
Har jo selvfølgerlig sett at det kanskje hadde vert lurt å tenke overlading i stedet for mye rpm, så har jo luktet litt på å bygge for å kjøre e85 også, da er det vel mulig å kjøre relativt høy komp, og fortsatt kjøre på med litt overtrykk.?? da skulle en jo ikke trenge så voldsomt mye rpm for å få litt effekt.
 #312092  av Xlr8

hva med en 2zzge motor da?
en veldi lett motor med 190hk orginalt?
 #312108  av sindrejl

Morten skrev:Et par sitater fra internett forumer ang veiv... jeg mener på generell basis at man skal være VELDIG forsiktig med å tro alt man leser på internett, da det finnes mange myter som starter med at en person "tror" noe, som så etterhvert blir gjentatt nok ganger til at det regnes som sannhet... :roll: Tolk derfor dette som dere vil: :wink:

"As a matter in interest, Toyota NZ circuit raced a couple of AE82GT
Corollas back in 1985-86. The engines had a habit of breaking cranks.
Crank life was said to be less than 10 hours at 8000 rpm"

"My machinist used to prepare engine for the European Gt championship track , won by ae86(Fina sponsored, driver P.Fermine)) in the past .

He told me the same : small crank is to weak and He saw about 7 broken crankshaft , all small one .
That's why , as I'm forced to rebuild an engine for next season , I'll prefer to start with a big crank . "

bare for å gi et innspill her, dette stemmer veldig godt, en 4age FA er kjent for å tåle særdeles lite, de har et sinnsykt turtall, går som faen; men må overhales hele tiden.. Har kikket på mye forum i det store utland hvor dem syter over det samme :)

Så her kommer da det store geniale spørsmålet, er det kun turtall eller er det hester du er ute etter?
 #312859  av Kennethb

er vel ute etter litt av begge deler vel.. :) men det viktigste er at det er god respons.
Vet jo at det er ubrukelig mye billigere å få power med turbo på en sånn liten motor.. :) jeg er fornøyd med 180-250 hk.
Jeg er ute etter noe som fungerer på bane, da denne bilen sansynelig vis kommer til å ende opp som banebil når jeg har fått kjøpt en bil til.
Og da vil jeg kjøre grip kjøring, og er ikke ute etter mengder med power og hjulspinn.. :)
 #312887  av ArildM

Hvis du er fornøyd med 180hk ville jeg ha valgt Blacktop, om du får deg en motor med lav Km har du en som tåler mye banekjøring uten problemer og behov for overhaling med det første (har lest en del erfaringer i fra andre med blacktop) :)