TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Motorskifte i en mr2 mk1 86'

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #308796  av MR2 AW11
 
tenker på å skifte motor til en 4agze, i og med at jeg har fått rådebank i 4age'en. er det noen problemer me tanke på skilter å dill? hva må til for at jeg får en litt heftigere motor enn en vanlig 4age? viktig å ha me skilter!!
 #308887  av mr2pondus
 
Skilter og ombygd mr2 er ikke lett. Nesten umulig. Mr2 supercharger ble ikke typegodkjent i Europa.
Du kan importere en fra USA DØNN original. Det er faktisk det letteste.
Søk litt rundt på forumet.Det finnes flere tråder som tar opp dette.
 #308900  av ArildM
 
Du kan øke effekten inntil 12 -15 % uten at du behøver å betale avgifter. Dersom effekten økes mer enn 12 -15 %, må du søke til Tollvesenet og betale avgifter.
 #308912  av sindrejl
 
ArildM skrev:
Du kan øke effekten inntil 12 -15 % uten at du behøver å betale avgifter. Dersom effekten økes mer enn 12 -15 %, må du søke til Tollvesenet og betale avgifter.
dette er bare effektøkning, ikke ombygging med ny motor
 #308932  av ArildM
 
Sant nok det, men samtidig viser det vel hvor begrenset det er. En effektøkning på 15% vil tilsvare 143,75hk som er det maksimalt tilatte en kan få godkjent en Mr2 Mk1 med, selv om det går rykter om at det finnes 1 norsk bil med 4AGZE godkjent.

Særlig oss japsefolk er vel fucked når det gjelder tuning, Tysk og Amerikansk har det en del lettere enn oss såvidt jeg har forstått.
 #308960  av MR2 AW11
 
takker for svarå. har fått ca pris på overhaling, nye stempler sliping av veiv å videre... blir en vanlig mk1 da.. mn dette me black top, silver top?? kan någe av dette settes i ?
 #308974  av Pgus
 
MR2 AW11 skrev:takker for svarå. har fått ca pris på overhaling, nye stempler sliping av veiv å videre... blir en vanlig mk1 da.. mn dette me black top, silver top?? kan någe av dette settes i ?
Ja, men du må kjenne noen som driver med EU kontroll...

Kan ikke godkjennes, men du skal være mer en litt intressert for å kunne se forskjellen. 8)
 #309001  av VIGGO
 
ArildM skrev:Sant nok det, men samtidig viser det vel hvor begrenset det er. En effektøkning på 15% vil tilsvare 143,75hk som er det maksimalt tilatte en kan få godkjent en Mr2 Mk1 med, selv om det går rykter om at det finnes 1 norsk bil med 4AGZE godkjent.

Særlig oss japsefolk er vel fucked når det gjelder tuning, Tysk og Amerikansk har det en del lettere enn oss såvidt jeg har forstått.
Hei,
Kan bekrefte at det finnes 1 norsk MR2 Mk1 med godkjent 4AGZE 160 hk versjon motor, har selv sett vognkortet med stempel at motorbytte og bremser er godkjent ombygget, var Ramstad Bil på Mysen som gjorde jobben da de enda hadde "TRD avdelingen".
Han som eide bilen da dette ble gjort heter Thomas Hoff som er en kamerat av meg. Han solgte bilen til broren før en "voksen" kar kjøpte den.
Tror han som kjøpte den sist bodde rundt Drammens-området, dette begynner å bli noen år siden. Bilen er en hvit 1986 mod. var temmelig strøken da den ble solgt sist gang, så å si 100% rustfri. Eneste jeg husker av reg.nr. var at det begynte på S men om det var P eller noe annet kommer jeg ikke på i farten.
 #309007  av ArildM
 
Spørs jo hvor lenge siden dette er, men hvis det på et mirakuløst vis kunne ha blitt hentet frem godkjenningspapirer som ble brukt den gang så kanskje flere i norge hadde hatt sjangs om å få godkjent 4AGZE :)
 #309309  av PetterL
 
[quot[/img]e="VIGGO"]
ArildM skrev:Sant nok det, men samtidig viser det vel hvor begrenset det er. En effektøkning på 15% vil tilsvare 143,75hk som er det maksimalt tilatte en kan få godkjent en Mr2 Mk1 med, selv om det går rykter om at det finnes 1 norsk bil med 4AGZE godkjent.

Særlig oss japsefolk er vel fucked når det gjelder tuning, Tysk og Amerikansk har det en del lettere enn oss såvidt jeg har forstått.
Hei,
Kan bekrefte at det finnes 1 norsk MR2 Mk1 med godkjent 4AGZE 160 hk versjon motor, har selv sett vognkortet med stempel at motorbytte og bremser er godkjent ombygget, var Ramstad Bil på Mysen som gjorde jobben da de enda hadde "TRD avdelingen".
Han som eide bilen da dette ble gjort heter Thomas Hoff som er en kamerat av meg. Han solgte bilen til broren før en "voksen" kar kjøpte den.
Tror han som kjøpte den sist bodde rundt Drammens-området, dette begynner å bli noen år siden. Bilen er en hvit 1986 mod. var temmelig strøken da den ble solgt sist gang, så å si 100% rustfri. Eneste jeg husker av reg.nr. var at det begynte på S men om det var P eller noe annet kommer jeg ikke på i farten.[/quote]




Det er jeg som eier den bilen i dag :) Anger ikke et sekund på at jeg kjøpte den, fant ut i ettertid at den var så spesiell som den er, hehe.
Helt rett, reg nummer begynner med SP92XXX :) Den er helt strøken og helt rustfri den dag i dag :) står i vognkort at motor og bremser er godkjent til og med felgene er godtkjent i vognkortet :P

Bilde
 #309351  av ArildM
 
Hei, kult at du er på dette forumet :)

Må si du er en sykt heldig mann, men kan ikke unnlate å spørre deg om du har noen papirer utover det som står stemplet i vognkortet?
Og om du bare har det stemplet i vognkortet, vet du eller noen andre om dette også kan brukes som argument for å få godkjent det samme i sin egen bil?
 #309357  av PetterL
 
Jeg har ikke noen papirer liggende på det, men kan prøve å oppdrive den dokumentasjonen som ble brukt på bilen min.
Fikk henta ut litt historikk av toyota registeret over hva som ble gjort under ombygging. Jeg vet ikke om biltilsynet har papirene som ble brukt for godkjenning den gangen, kan høre med de.

Men er dette virkelig sant at bilen min er en eneste godtkjente i norge med den 4agze? Trodde det var 2 - 3 til som var godkjente...

Petter L
 #309372  av ArildM
 
Alt som kan gjøre at flere av oss kan komme noen steg nærmere å få godkjent et slikt prosjekt hadde blitt satt enormt pris på :)
 #309850  av tettwatt
 
Hvis du hadde klart å fremskaffe noe av papirene, evnt en oversikt over hva som måtte gjøres for å få den godkjent hadde det vært gull for alle oss andre som ønsker en godkjent mk1 med agze. Biltilsynet skal iht. regelverket gi godkjenning på biler som er bygget om med samme spesifikasjoner hvis en allerede er godkjent, da loven/regelverket skal være likt for alle. Ergo vil den første bilen som ble godkjent ha oppfylt de kravene som stilles til ombygging, og siden vi ikke har lover med tilbakevirkende kraft i norge vil alle andre som bygges om etter samme "oppskrift" også oppfylle kravene som er stilt.

Med andre ord, siden noen allerede har tråkket opp stien skal det være mulig å få godkjent andre mk1 med agze. Hvis du skulle være villig til å hjelpe noen av oss andre med dokumentasjon ville sikkert flere være VELDIG takknemlige og villige til å legge ut en slant for bryet :D