Jeg var en tur på websiden til Toll og avgiftsdirektoratet (http://www.toll.no), og fant en kalkulator for "statusendring av kjøretøy", dvs hvilke avgifter man må betale for å bytte motor etc, og gjøre det lovlig, få det i vognkortet, etc.
Så jeg tok utgangspunkt i at gammel status er; Personbil, 1200 kg, 156 hk, 1998 ccm, og første gang registrert 01.08.1992. Så tasta jeg inn ny status, som var helt likens, bare med 245 hester (tilsvarende 3.gen mr2 turbo).
Resultatet ble dette:
---
Engangsavgift for gammelt kjøretøy:
Avgift egenvekt: 41750,00
Avgift motoreffekt: 42741,54
Avgift slagvolum: 39348,54
Total engangsavgift: 123.840,08
Engangsavgift for nytt kjøretøy:
Avgift egenvekt: 41750,00
Avgift motoreffekt: 240.999,45
Avgift slagvolum: 39348,54
Total engangsavgift: 322.097,99
--
Differanse: 198258,00
Bruksfradrag (95%): -188345,01
Tilleggsavgift ved statusendring: 9913,00
===
Så dette vil si, at ved å godkjenne motorbytte i min bil, til 245 hester turbo, så kan jeg gjøre det lovlig, for under ti tusen kroner. Ganske greit å vite da, jeg trodde liksom man måtte ut med 60-70 tusen store (men det har jeg hørt fra folk som tydeligvis bare gjetta
)
En annen ting som er litt interessant å vite, er den fulle avgift på en 3.gen mr2 turbo, hvis den hadde blitt solgt ny i norge. Bare avgiftene kommer på 322.000 kroner. Så kommer bilprisen i tillegg, og da snakker vi minimum en halv million. Er syk forskjell på motoreffektavgiften mellom 156 hester og 245 hester også..
Så jeg tok utgangspunkt i at gammel status er; Personbil, 1200 kg, 156 hk, 1998 ccm, og første gang registrert 01.08.1992. Så tasta jeg inn ny status, som var helt likens, bare med 245 hester (tilsvarende 3.gen mr2 turbo).
Resultatet ble dette:
---
Engangsavgift for gammelt kjøretøy:
Avgift egenvekt: 41750,00
Avgift motoreffekt: 42741,54
Avgift slagvolum: 39348,54
Total engangsavgift: 123.840,08
Engangsavgift for nytt kjøretøy:
Avgift egenvekt: 41750,00
Avgift motoreffekt: 240.999,45
Avgift slagvolum: 39348,54
Total engangsavgift: 322.097,99
--
Differanse: 198258,00
Bruksfradrag (95%): -188345,01
Tilleggsavgift ved statusendring: 9913,00
===
Så dette vil si, at ved å godkjenne motorbytte i min bil, til 245 hester turbo, så kan jeg gjøre det lovlig, for under ti tusen kroner. Ganske greit å vite da, jeg trodde liksom man måtte ut med 60-70 tusen store (men det har jeg hørt fra folk som tydeligvis bare gjetta

En annen ting som er litt interessant å vite, er den fulle avgift på en 3.gen mr2 turbo, hvis den hadde blitt solgt ny i norge. Bare avgiftene kommer på 322.000 kroner. Så kommer bilprisen i tillegg, og da snakker vi minimum en halv million. Er syk forskjell på motoreffektavgiften mellom 156 hester og 245 hester også..
-Chris-
Bilradiospesialisten AS Trondheim
Finn oss på Facebook: http://www.facebook.com/bilradiospesialisten
moderator
Bilradiospesialisten AS Trondheim
Finn oss på Facebook: http://www.facebook.com/bilradiospesialisten
moderator