TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • effektøkning og avgifter

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #25963  av chris
 
Jeg var en tur på websiden til Toll og avgiftsdirektoratet (http://www.toll.no), og fant en kalkulator for "statusendring av kjøretøy", dvs hvilke avgifter man må betale for å bytte motor etc, og gjøre det lovlig, få det i vognkortet, etc.

Så jeg tok utgangspunkt i at gammel status er; Personbil, 1200 kg, 156 hk, 1998 ccm, og første gang registrert 01.08.1992. Så tasta jeg inn ny status, som var helt likens, bare med 245 hester (tilsvarende 3.gen mr2 turbo).
Resultatet ble dette:

---
Engangsavgift for gammelt kjøretøy:

Avgift egenvekt: 41750,00
Avgift motoreffekt: 42741,54
Avgift slagvolum: 39348,54

Total engangsavgift: 123.840,08


Engangsavgift for nytt kjøretøy:

Avgift egenvekt: 41750,00
Avgift motoreffekt: 240.999,45
Avgift slagvolum: 39348,54

Total engangsavgift: 322.097,99

--

Differanse: 198258,00
Bruksfradrag (95%): -188345,01
Tilleggsavgift ved statusendring: 9913,00

===

Så dette vil si, at ved å godkjenne motorbytte i min bil, til 245 hester turbo, så kan jeg gjøre det lovlig, for under ti tusen kroner. Ganske greit å vite da, jeg trodde liksom man måtte ut med 60-70 tusen store (men det har jeg hørt fra folk som tydeligvis bare gjetta ;))

En annen ting som er litt interessant å vite, er den fulle avgift på en 3.gen mr2 turbo, hvis den hadde blitt solgt ny i norge. Bare avgiftene kommer på 322.000 kroner. Så kommer bilprisen i tillegg, og da snakker vi minimum en halv million. Er syk forskjell på motoreffektavgiften mellom 156 hester og 245 hester også..

 #25966  av Goose
 
Så bra info og så poster du ikke link til kalkulatoren (direkte)? hm... jeg får vel lete etter linken selv :roll:

 #25969  av chris
 
Goose skrev:Så bra info og så poster du ikke link til kalkulatoren (direkte)? hm... jeg får vel lete etter linken selv :roll:
http://www.toll.no skrev jeg :D

men okay da. her er den

http://www.toll.no/bin/bilavgift

og så trykker man "endre status på kjøretøy"

 #25972  av Goose
 
:D Takker :)

Hm.. må ut med 25000 for å fo godkjent bilen min med turbo...
 #25974  av Amund
 
[quote="chris"]
Så jeg tok utgangspunkt i at gammel status er; Personbil, 1200 kg, 156 hk, 1998 ccm, og første gang registrert 01.08.1992. [quote]

førstegangsregistrert på den datoen i norge? for det er førstegangsregistrert dato i norge som gjelder...
 #25981  av chris
 
Amund skrev:
chris skrev: Så jeg tok utgangspunkt i at gammel status er; Personbil, 1200 kg, 156 hk, 1998 ccm, og første gang registrert 01.08.1992.
førstegangsregistrert på den datoen i norge? for det er førstegangsregistrert dato i norge som gjelder...
da forsvant det håpet.. tenkte såklart ikke på DET jeg da.. vel vel.. da blir det den andre veien likevel da :P

 #25993  av CelicaTurbo
 
Det er greit Amund sloknet håpet deres såpass fort for det er dessverre sant: Det er førstegangs registrering i Norge som gjelder ved endring av status, mens det er første gangs registrering totalt som gjelder ved import. Det betyr at ønsker du effekt og vil gjøre det korrekt så er det MYE billigere å importere en MR2 Turbo enn det er å montere en turbo på din nåværende bil og deretter betale avgiftene. Skrudd, men det er slik det er :?

Du får i det minste årsfradrag siden registering men det er ikke så mye hvert år..

 #26023  av funkes
 
CelicaTurbo skrev:Det er greit Amund sloknet håpet deres såpass fort for det er dessverre sant: Det er førstegangs registrering i Norge som gjelder ved endring av status, mens det er første gangs registrering totalt som gjelder ved import. Det betyr at ønsker du effekt og vil gjøre det korrekt så er det MYE billigere å importere en MR2 Turbo enn det er å montere en turbo på din nåværende bil og deretter betale avgiftene. Skrudd, men det er slik det er :?

Du får i det minste årsfradrag siden registering men det er ikke så mye hvert år..
Evt. kjøpe seg en Mr2 med sugemotor som er førstegangs regget i Norge før 1.1.96. Da slipper du jo avgiftene helt hvis du øker effekten :)

 #26027  av chris
 
funkes skrev: Evt. kjøpe seg en Mr2 med sugemotor som er førstegangs regget i Norge før 1.1.96. Da slipper du jo avgiftene helt hvis du øker effekten :)
Man får aldri mer enn 95% bruksfradrag, ikke i følge den kalkulatoren i hvert fall. Som du ser, regnestykket jeg brukte, skrev jeg jo inn førstegangsregistrert 01.08.1992, og fikk likevel 95% bruksfradrag.

 #26028  av chris
 
CelicaTurbo skrev:Det er greit Amund sloknet håpet deres såpass fort for det er dessverre sant: Det er førstegangs registrering i Norge som gjelder ved endring av status, mens det er første gangs registrering totalt som gjelder ved import. Det betyr at ønsker du effekt og vil gjøre det korrekt så er det MYE billigere å importere en MR2 Turbo enn det er å montere en turbo på din nåværende bil og deretter betale avgiftene. Skrudd, men det er slik det er :?

Du får i det minste årsfradrag siden registering men det er ikke så mye hvert år..
Kjipt.. vel.. får unnlate å blande inn biltilsynet da ;)

 #26061  av CelicaTurbo
 
er jo klart en mulighet å kjøpe bil som er registrert i Norge før 1.1.96 for å slippe unna men det eksisterer ikke mange av dem akkurat så jeg tror man skal lete lenge.. ellers kan det jo gjerne være interessant å lete spesifikt etter en som har vært i landet en del år istedenfor en nyimportert da.. men, det enkleste er å kjøpe turbo fra starten av så får du bruksfradraget fra bilens førstegangsregistrering i utlandet :)
 #26064  av Christian
 
chris skrev:..Ganske greit å vite da, jeg trodde liksom man måtte ut med 60-70 tusen store (men det har jeg hørt fra folk som tydeligvis bare gjetta ;))
Tror du jeg leker butikk :wink: , prøv det regnestykket med en bil tatt inn i 2000, det koster det :(
 #26066  av chris
 
Christian skrev:
chris skrev:..Ganske greit å vite da, jeg trodde liksom man måtte ut med 60-70 tusen store (men det har jeg hørt fra folk som tydeligvis bare gjetta ;))
Tror du jeg leker butikk :wink: , prøv det regnestykket med en bil tatt inn i 2000, det koster det :(
Hehe, som sagt. får unnlate å blande inn biltilsynet den nærmeste årene da :D

 #26067  av funkes
 
chris skrev:
funkes skrev: Evt. kjøpe seg en Mr2 med sugemotor som er førstegangs regget i Norge før 1.1.96. Da slipper du jo avgiftene helt hvis du øker effekten :)
Man får aldri mer enn 95% bruksfradrag, ikke i følge den kalkulatoren i hvert fall. Som du ser, regnestykket jeg brukte, skrev jeg jo inn førstegangsregistrert 01.08.1992, og fikk likevel 95% bruksfradrag.
Før 1.1.96 fantes ikke de reglene, ergo biler som er regget i Norge før 1.1.96 slipper unna de reglene.
 #26068  av Zerpent
 
Christian skrev:
chris skrev:..Ganske greit å vite da, jeg trodde liksom man måtte ut med 60-70 tusen store (men det har jeg hørt fra folk som tydeligvis bare gjetta ;))

Tror du jeg leker butikk :wink: , prøv det regnestykket med en bil tatt inn i 2000, det koster det :(
Min er førstegangsregistrert i 2003 den... :(