TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • DÃ¥rlig drag pÃ¥ 3S-GE

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

 #249650  av ThorT18
 
:?:

 #250383  av ThorT18
 
:?:

 #250389  av Mr2Even
 
ACIS blir styrt av vakumklokka. Den armen som går inn fra vakumklokka og inn i den opphøyde boksen rett etter bagasjerommet på motoren din, det er ACIS (inni denne boksen er det spjeld som lager en mer opptimal luftgjennomstrømning som passer bedre ved høyt turtall). Visst du følger en av de vakumslangene fra undersiden, undersiden på venstre side av den boksen, da kommer du til en ventil(vsv ventilen) under motoren din. Den blir styrt av ECU som igjen styrer vakumklokka via vakumslangen Jeg tror vakumklokka skal være aktivert når motoren din går vanlig, men når motoren din når rundt 4800omdr, da lukker spjeldet seg. (kan noen bekrefte dette?)

Så jeg tror det skal være vakum til vakumklokka hele tiden, men ved høyt turtall da kutter ecu vakumet via ventilen.. Sjekk at vakumklokka er aktivert ved tomgang. Visst ikke, dra av vakumslangen på klokka og kjenn om det er vakum i slangen. Er det ikke det, kan det være vakumslangene eller så kan det kanskje være den ventilen under motoren.

Her er en tråd som han hjelpe deg mer å forstå : http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... light=acis

 #250402  av CelicaTurbo
 
Ta en titt på dette bildet:

Bilde


Dette er innsug og toppdeksel som er identisk til det som er på din motor. Nede i venstre hjørne ser du en vakumklokke som er lakkert sort. Denne er vanlig grå metall hos deg. Til denne klokken går det en vakumslange, det er den som MR2Even omtaler i posten ovenfor. Ut fra den andre siden av klokken går det et stag som går til et hjul, og dette hjulet dreier en ventil inni innsuget. Når motoren ikke går prøv å rotere på dette hjulet for hånd og sjekk at det ikke står fast. Jeg er noe usikker på hvilken posisjon som er korrekt her men jeg er ganske sikker på at når du starter motoren så skal vakumet i klokken dra til seg staget slik at hjulet roterer. Få hjelp av en kompis til å starte bilen for deg mens du titter her og sjekk om det skjer noe. Om det ikke skjer noe, dra av slangen og sjekk om det er vakum der.

Nå, om det hjulet endrer posisjon idet motoren starter så fungerer selve vakumklokken ihvertfall. Om det ikke endrer seg, stopp motoren og prøv å rotere det for hånd og se om det går tregt eller lett. Hjulet er fjærbelastet slik at det skal alltid går tilbake til utgangspunket om når du slipper det. Nå, om alt dette ser ut til å fungere som beskrevet så kan du gjennomføre en test: Dra av vakumslangen til klokken og plugg igjen denne slangen med en passende skrue. Påse at hjulet står korrekt etter fjærbelastningen å dømme. Ta deg nå en kjøretur, motoren skal nå virke dauere enn vanlig på lave turtall men om vi har funnet årsaken til problemet ditt så skal den nå sparke betydelig bedre på høye turtall og den kompisen din bør ha litt mer problem med å holde følge.

Gi rapport når du har sjekket dette da, det er sikkert lurt å skrive ut posten før du går ut for å glane på bilen ;)

 #250532  av ThorT18
 
Hei!

Jeg og en kompis har nå testet og trikset med litt av hvert. Det første vi gjorde var å se at luftfilteret og den sensoren som skulle stå i, sto riktig. Dette gjorde den, og alt var riktig der. Det neste vi gjorde var å teste det med vakumslangen og hjulet. Den var ikke hengt seg opp og man kunne lett snu rundt på den..vi testet og det var vakum. Som du sa, når vi kjøre med vakumslangen av(med en skru inni), så gikk bilen "dårlig" på lavt turtall, men mye bedre på høyt. Likevel ikke bedre enn det den hadde gjort tidligere. Med andre ord: det ble ikke bedre. Vi testet også når bilen stod i ro, og når vi ruset bilen opp i 4-5tusen omdreininger ca. kunne vi se at spjeldet lukket seg.

Vil dette si at vi kan utelukke ACIS-systemet? Fikk tips tidligere om å skifte/sjekke tennplugger og ledninger. Vi tok opp pluggene og så på de, samt ledningene, og alt virket helt fint. Pluggene er ikke så gammel heller.

 #250536  av ThorT18
 
Bilen dreger ut i 1. og 2. gir men ikke 3. og 4. Det virker som bilen ikke får nok av noe? Fordi den "dauer" på en måte i akselerasjonen..

 #250540  av sindrejl
 
muligens teit, menne tett katalysator kan føre til veldig dau bil..?

 #250546  av k_one
 
mulig jeg er far-off nå, men jeg hadde samme problemet i en tidligere '87 golf gti 16v.
Når bilen stod stille så kunne jeg nå turtallssperra, men under kjøring så gikk det bare normalt opp til ca 4000 rpm, og så gikk det usannsynlig tregt videre oppover.
Viste seg at det var bensinpumpa som var på vei til å ta kvelden(og det gjorde den forsåvidt til slutt også..hehe)
Kan jo kanskje være en idé å sjekke???

 #250558  av CelicaTurbo
 
Vel da er acis utelukket som feil ihvertfall, litt synd for det var den enkleste og mest sannsynlige :?

Men, støtter forøvrig at det kan være bensinpumpen men den er ganske stress å bytte bare for å prøve. Det er også litt snodig at du mener du kun har problemet i 3. og høyere gir.

Om du hadde hatt en AF-måler kunne du sett om motoren gikk magert når problemet oppstod, men har du tilgang på et multimeter kan man vel bruke det for å sjekke. Ref denne siden i verkstedsmanualen så kan du koble + fra multimeter til VF1 i diagnosekontakten, og - fra multimeter til E1. Du bør nok bruke noen ledninger slik at du kan ta med deg multimeteret inn i kabinen og kjøre en tur. Nå, ved nornal cruising skal volten svinge opp og ned, normalt mer enn 8 svingninger per 10 sekunder så et digitalt multimeter med lav oppdateringsfrekvens vil ikke fortelle deg så mye annet enn at det varierer. Få hjelp av en kompis til å se på multimeter mens du kjører, eller omvent. Manualen sier ikke noe om hva som er normalt av volt her men nevner 0 og 5 volt i feilsøking, men jeg var nå rimelig sikker på at svingningene normalt skal ligge innenfor 0-1 volt så du får se hva du får for noe. Det kommer ann på om dette signalet er påvirket av ECU eller ikke, for selve sensoren gir bare signal mellom 0-1 volt. Nå, denne sensoren forteller deg egentlig kun om du ligger over eller under 14.7 A/F i blandingsforhold, alt under 0.45 volt er magrere enn 14.7 A/F. Det er alt for magert for full-gass og det er definitivt feil om du får et slikt signal så derfor er konklusjonen:

Test i 3. gir fra lavt turtall. Ved full gass før problemet oppstår skal du ha et signal høyere enn 0.45 volt, sannsynligvis rundt 0.9+ volt. Idet problemet oppstår, hva skjer da med signalet? Om det er uforandret så betyr det at motoren går rikt som den skal og vi får vri hjernene litt mer for å finne ut hva som er feil. Om multimeteret derimot plutselig viser mindre enn 0.45 volt så betyr det at motoren begynner å gå magert på et tidspunkt den skulle ha gått meget rikt. Det kan bety mye rart, men de viktigste årsakene:

-slapp bensinpumpe.
-feil ved vakumsensor.
-feiltenning gir ufullstendig forbrenning i motor.

Feiltenning er igrunn enklest å gjøre noe med, og det er en mulighet for at dette er problemet ditt, slitt fordeler og rotor, eller tennpluggledninger, tennplugger.

 #250561  av Mr2Even
 
ThorT18 skrev:Hei!

Jeg og en kompis har nå testet og trikset med litt av hvert. Det første vi gjorde var å se at luftfilteret og den sensoren som skulle stå i, sto riktig. Dette gjorde den, og alt var riktig der. Det neste vi gjorde var å teste det med vakumslangen og hjulet. Den var ikke hengt seg opp og man kunne lett snu rundt på den..vi testet og det var vakum. Som du sa, når vi kjøre med vakumslangen av(med en skru inni), så gikk bilen "dårlig" på lavt turtall, men mye bedre på høyt. Likevel ikke bedre enn det den hadde gjort tidligere. Med andre ord: det ble ikke bedre. Vi testet også når bilen stod i ro, og når vi ruset bilen opp i 4-5tusen omdreininger ca. kunne vi se at spjeldet lukket seg.

Vil dette si at vi kan utelukke ACIS-systemet? Fikk tips tidligere om å skifte/sjekke tennplugger og ledninger. Vi tok opp pluggene og så på de, samt ledningene, og alt virket helt fint. Pluggene er ikke så gammel heller.
Ja da kan du utelukke at det er noe galt med ACIS systemet. Høres ut som bilen får for lite av et eller annet ja, og årsakene kan være så mangt. Du kan jo prøve å følge denne problemløseren (trykk på Troubleshooting og bla nedover) : http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... system.htm

 #250657  av ThorT18
 
CelicaTurbo: Jeg skal prøve å gjennomføre det forslaget du kom med, så skal jeg poste et svar litt senere og fortelle hvordan det gikk.

Jeg har tenkt å bestille nye plugger, ledninger osv. bare for å skifte. Det skader jo ikke å skifte siden dette ikke er deler av de dyreste. Skader heller ikke å ha "nye" deler på bilen heller;) Kan jo også hende at det er noe med de i tillegg.

Oppdatering kommer.. 8)

 #250693  av sindrejl
 
følger med på denne jeg da jeg synes problemet mitt er litt likens bare ikke så ekstremt.

 #250819  av ThorT18
 
Skal prøve å holde dere oppdatert på hva jeg gjør for å "fikse" dette. Når man jobber hver dag er det vanskelig å få gjort så mye, men i morgen tidlig drar jeg å skaffer nye plugger og muligens ledninger. Skal prøve å sette de i motoren i morgen og.

 #251568  av ThorT18
 
Hei igjen!

Har skiftet tennplugger, og det hjalp ingenting. Det var vistnok ikke mulig å få tak i fordelerlokk, ledninger og rotor hos Bilextra der jeg fikk pluggene, så jeg fikk beskjed om å henvende meg til Toyota.. Finnes det noen plasser på nettet jeg kan bestille disse delene? 8) Eller er det like greit å få orginaldeler hos Toyota? :roll:

 #251576  av CelicaTurbo
 
Det finnes ledninger fra både magnecor og NGK men det har vært mye problemer på våre biler med andre ledninger og tenningskomponenter så jeg anbefaler standard ihvertfall. Er litt dyrt dog, ca 13-1400 for ledninger og ca 700 for fordelerlokk+rotor tenker jeg.