Vel da er acis utelukket som feil ihvertfall, litt synd for det var den enkleste og mest sannsynlige
Men, støtter forøvrig at det kan være bensinpumpen men den er ganske stress å bytte bare for å prøve. Det er også litt snodig at du mener du kun har problemet i 3. og høyere gir.
Om du hadde hatt en AF-måler kunne du sett om motoren gikk magert når problemet oppstod, men har du tilgang på et multimeter kan man vel bruke det for å sjekke. Ref
denne siden i verkstedsmanualen så kan du koble + fra multimeter til VF1 i diagnosekontakten, og - fra multimeter til E1. Du bør nok bruke noen ledninger slik at du kan ta med deg multimeteret inn i kabinen og kjøre en tur. Nå, ved nornal cruising skal volten svinge opp og ned, normalt mer enn 8 svingninger per 10 sekunder så et digitalt multimeter med lav oppdateringsfrekvens vil ikke fortelle deg så mye annet enn at det varierer. Få hjelp av en kompis til å se på multimeter mens du kjører, eller omvent. Manualen sier ikke noe om hva som er normalt av volt her men nevner 0 og 5 volt i feilsøking, men jeg var nå rimelig sikker på at svingningene normalt skal ligge innenfor 0-1 volt så du får se hva du får for noe. Det kommer ann på om dette signalet er påvirket av ECU eller ikke, for selve sensoren gir bare signal mellom 0-1 volt. Nå, denne sensoren forteller deg egentlig kun om du ligger over eller under 14.7 A/F i blandingsforhold, alt under 0.45 volt er magrere enn 14.7 A/F. Det er alt for magert for full-gass og det er definitivt feil om du får et slikt signal så derfor er konklusjonen:
Test i 3. gir fra lavt turtall. Ved full gass før problemet oppstår skal du ha et signal høyere enn 0.45 volt, sannsynligvis rundt 0.9+ volt. Idet problemet oppstår, hva skjer da med signalet? Om det er uforandret så betyr det at motoren går rikt som den skal og vi får vri hjernene litt mer for å finne ut hva som er feil. Om multimeteret derimot plutselig viser mindre enn 0.45 volt så betyr det at motoren begynner å gå magert på et tidspunkt den skulle ha gått meget rikt. Det kan bety mye rart, men de viktigste årsakene:
-slapp bensinpumpe.
-feil ved vakumsensor.
-feiltenning gir ufullstendig forbrenning i motor.
Feiltenning er igrunn enklest å gjøre noe med, og det er en mulighet for at dette er problemet ditt, slitt fordeler og rotor, eller tennpluggledninger, tennplugger.