Men om man bremser optimalt med ABS merker man vel ikke noe til den? Optimalt=uten å låse.
erling skrev:Chris, har ikke du ABS selv?Jo.![]()
tbergstad skrev:Hmm.. Jeg bremsa kortere uten abs på glattkjøringa, men tror ikke det samme hadde skjedd dersom en elg plutselig hadde hoppet på veien foran meg og jeg hadde hatt ca 80kmt.. Tror nok jeg bare hadde klemt pedalen i bånn da.. Da er det godt å ha abs da..Stemmer det. Blokkering uten abs stopper mye fortere enn abs-bremsene. Det er fakta, og ikke et diskusjonstema
Det er nok uten tvil tryggere, vanskelig å holde hodet kaldt i alle situasjoner og foreta en kontrollert nedbremsing
chris skrev: ...Abs er et hjelpemiddel for de som panikkbremser (som størsteparten av bilførere gjør her til lands). Problemet er at alle sånne hjelpemidler lærer folk å IKKE kjøre bil, men stole på hjelpemidlene. Færre og færre som faktisk KAN å bremse seg ut av en situasjon uten abs...Der slapp jaggu jeg å skrive det
CelicaGT skrev:har kunn hatt det på den bilen eg har no...har testa ut litt korleis feeelingen er å låse og styre med abs(på snø/is), det funker bra d... men eg har hørt d fra folk som virkelig kan kjøyre bil at dei bremser bedre uten abs..Er ikke tvil heller det, om at man (om man kan det vel å merke, og ikke bare har lært abs bremsing) bremser mye bedre og mer effektivt uten abs.