TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hva synes vi om ABS, TC, o.l.?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller

#25021  av Goose

Christian :)

Uasett så er slik diskusjon egentlig litt meningsløst.
Noen liker andre ikke. Slik er verden.

#25024  av erling

Chris, har ikke du ABS selv? :D

Men om man bremser optimalt med ABS merker man vel ikke noe til den? Optimalt=uten å låse.

#25026  av chris

erling skrev:Chris, har ikke du ABS selv? :D
Jo. :D

#25027  av chris

tbergstad skrev:Hmm.. Jeg bremsa kortere uten abs på glattkjøringa, men tror ikke det samme hadde skjedd dersom en elg plutselig hadde hoppet på veien foran meg og jeg hadde hatt ca 80kmt.. Tror nok jeg bare hadde klemt pedalen i bånn da.. Da er det godt å ha abs da..
Det er nok uten tvil tryggere, vanskelig å holde hodet kaldt i alle situasjoner og foreta en kontrollert nedbremsing :wink:
Stemmer det. Blokkering uten abs stopper mye fortere enn abs-bremsene. Det er fakta, og ikke et diskusjonstema :)

Selv foretrekker jeg å kunne blokkere så lenge som mulig, for så å slippe opp, svinge, og fortsette å bremse igjen. Det det mest effektive også. Abs er et hjelpemiddel for de som panikkbremser (som størsteparten av bilførere gjør her til lands). Problemet er at alle sånne hjelpemidler lærer folk å IKKE kjøre bil, men stole på hjelpemidlene. Færre og færre som faktisk KAN å bremse seg ut av en situasjon uten abs.
I fjor vinter ble jeg så forbanna på hele abs-driten, etter at jeg hadde en nestenulykke pga den, at jeg prøvde å røske ut sikringa. men den satt så fast at jeg fikk den ikke ut :D

Og goose.. jeg krangler ikke. jeg er i strålende humør. bare gøy å diskutere litt da. Går da ikke løs på person, og da er det jo ikke noe problem ;)

#25066  av Christian

chris skrev: ...Abs er et hjelpemiddel for de som panikkbremser (som størsteparten av bilførere gjør her til lands). Problemet er at alle sånne hjelpemidler lærer folk å IKKE kjøre bil, men stole på hjelpemidlene. Færre og færre som faktisk KAN å bremse seg ut av en situasjon uten abs...
Der slapp jaggu jeg å skrive det :wink:
Av de andre hjelpemidlene jeg spesielt ikke liker er tc, ser alt for mange uten dette som gir full gass idet hjula begynner å spinne, også lurer de på hva som er feil når de ikke kommer av flekken :lol:

Goose : Som Chris sa, ikke noe som går på person dette :)
@lper : Har kjørt min med 290hk på vinteren, ikke noe problem det :wink:

#25068  av sindrejl

*slenge seg på*
Vel, på sommerstid iallefall er abs helt meningsløst, om det ikke er glatt føre :) Burde hatt knapp så en kan skru av om en vil leke seg ;)

#25070  av Goose

Vel ABSen har aldri aktivert seg på sommeren hos meg.

Vei grep og dekk har nok en del å si om når ABSen slår og ikke.

#25074  av Tommy

har ikke prøvd abs siden jeg hadde glttkjøring for fire år siden, men her oppe i møkka nord kunne jeg tenkt meg å hatt abs, iallefall prøvd.

det er jo et sant helvete nesten vær morgen, regner om kvelden, minus om nattan og om morran er det som sagt et sant helvete. asfalt med et tynt usynlig lag is oppå, som du kan speile deg i! kult med bakhjulstrekk, motor bak, å piggfrie dekk. gjett om det er en som konser på veien da a! men min oppfatning er: kjør etter forholdene!

#25076  av CelicaGT

har kunn hatt det på den bilen eg har no...har testa ut litt korleis feeelingen er å låse og styre med abs(på snø/is), det funker bra d... men eg har hørt d fra folk som virkelig kan kjøyre bil at dei bremser bedre uten abs..

#25082  av chris

CelicaGT skrev:har kunn hatt det på den bilen eg har no...har testa ut litt korleis feeelingen er å låse og styre med abs(på snø/is), det funker bra d... men eg har hørt d fra folk som virkelig kan kjøyre bil at dei bremser bedre uten abs..
Er ikke tvil heller det, om at man (om man kan det vel å merke, og ikke bare har lært abs bremsing) bremser mye bedre og mer effektivt uten abs.

#25097  av Christian

Har bare prøvd 4 forskjellige biler med abs, ingen av de fungerte optimalt og slo inn lenge før det var nødvendig. Ingen god ting om man vil kjøre litt hardt :)

#25155  av Kenny

helt enig i at ABS ikke er helt bra... Men skal du ikke ha det forutsetter det at man kan kjøre bil og holder hodet kaldt hvis det skulle skje noe..
Jeg for min del hater ABS som pesten, men for all del andre må få ha sine egne meninger og synspunkter. :P

#25170  av hovik

Et problem med alle biler med ABS jeg har testa er når man bremser hardt, og et av hjulene treffer en glatt flekk. Da aktiveres abs'n, og det tar tiiiiiid før den deaktiveres hvis man fortsetter med hard bremsing.

Dette forlenger bremselengden en haug, og kan være litt uffent i visse situasjoner.

Minner ellers alle om å kjøre med lysa på når det er mørkt. Holdt på å smelle i en dust i mørklagt mørkegrå audi under en forbikjøring på vei til jobb i dag.

#25174  av kennethx

Han hadde nok lysene på, du bare så det ikke igjennom de sota hovedlyktene :shock:

#25178  av @lpher

Christian skrev: @lper : Har kjørt min med 290hk på vinteren, ikke noe problem det :wink:
Hele vinteren? ;-)

@lpher