TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kompressormatet Rav4?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #225346  av Remi!

Hei.
Jeg vurderer å få montert på en kompressor på bilen min. Det finnes ikke noe bolt-on-kit til denne bilen, og alt må spesialtilpasses. Har funnet et firma i Trøndelag som monterer et sånt kit for meg. De skal ha 60.000,- for deler og montering. Da er ALT inkl. , som kompressor, vannavkjølt intercooler, datasprut +++, ja det meste. Vil da få ut ca 240 hk i motor, mot originalt 150 hk.

Men det jeg egentlig lurer på er om dere tror motor og automatgirkassen tåler dette? Bilen er en 2004 mod 2,0L bensin, med 60.000km på nåla.
Er det ikke slik at motor og girkasser i dag blir bygget for å tåle mer effekt enn det de kommer med fra fabrikk?

Selvfølgelig vil nye forsterka bremser bli montert for å klare å stoppe denne galskapen. hehe

Klikk på linken under for å se bilder og spec. på bilen.

#225360  av csstian

Hvor mye ladetrykk er det snakk om å kjøre med hær?
Blir vell noe av det samme jeg holder på med på min is200.Men om jeg skal opp på 0.7 bar å oppover anbefales det å byttes råder og stempel.I tillegg til større bensinpumpe,større dyser og datasprut. Er usikker på hva den toppakninga kan tåle,så det kan jo kanskje bli en svakhet.

#225362  av sindrejl

hva med å høre med toyparts.. han kan sikkert gjøre noe utav dette også til en god pris

#225365  av Remi!

Går an høre med han ja. Stussa litt på prisen jeg også. Er litt drøy...

Var snakk om å lade innenfor motorens grenser, uten å bytte råder/stempler.

Her er adr til det firma som kanskje får jobben:
http://www.mobeck.com/mt/index.asp

#225366  av csstian

Prisen på kompressor til is200 hos toyota er vell 70000 uten montering.Å det er uten datasprut.Syns ikke prisen er så gal.Hvis di gjør det som ska til for at du trykt kan kjøre med 240 hk.

#225367  av Mr2 Mk2

Synes heller ikke den prisen virker så ille, så sant de ikke bruker "biltema" deler og ting blir gjort skikkelig :)

#225372  av csstian

Er det her snakk om 240 hk på hjulene eller på svinghjul?

#225374  av Mr2 Mk2

csstian skrev:Er det her snakk om 240 hk på hjulene eller på svinghjul?
Remi! skrev:Vil da få ut ca 240 hk i motor, mot originalt 150 hk.

#225379  av csstian

Mr2 Mk2 skrev:
csstian skrev:Er det her snakk om 240 hk på hjulene eller på svinghjul?
Remi! skrev:Vil da få ut ca 240 hk i motor, mot originalt 150 hk.
Ja ser der ja :) Da er det vell snakk om ca 200 på hjulene.Blir vell å merkes ganske bra.

#225381  av Remi!

Burde sparke rimelig godt da. Med konstant 4x4 og hjul med dim 255/40/19, burde det sitte godt på veien.
Men problemet er om girkassa tåler det. Vet ikke om automatkassa er sterkere eller svakere enn en manuell.

#225397  av csstian

Manuellen er nok sterkere.Men tror ikke det skal være noe problem.

#225436  av WaxFraq

stilig prosjekt! :wink: sånt har jeg veldig sansen for!

en ting jeg vet, da jeg har en kompis som jobber på toyota her i Namsos, det er at clutch'n på de bilene ikke er veeeldig mye å skryte av..

de problemene de hadde hatt med dem da, var at det ikke skulle rare hengeren til før clutchen rauk..var ikke unormalt å bytte clutch etter 40k..
det er jo litt kjedelig..meneh..hvis du først raser på 60 laken under "huven", så kan vel kanskje 2-4000,- være det værste i ny clutch, eller tar jeg skammelig feil???

(litt kjedelig å måtte ta laust rolig ved hver anledning for å spare clutchen, når du vet du har 200-240 ville hester å drepe andre med i lyskrysset... :P )

men lykke til!!

#225453  av csstian

En ting til du bær tenke på.Det er større oljekjøler til gearkassen.Om du har kork på bilen så ska det være ettermontert kjøler.

#225518  av Remi!

jepp, tenkte å slenge på en sterkere clutch når alt sammen er ute alikevel.

hmm

#225537  av turbokjell

Trodde du hadde automat jeg? Svinghjulet har vært svakhet på disse bilene. Blitt flere av dem har jeg hørt 8) Koster 10 lapper får det mener jeg. Greit å sjekke litt først tror jeg.