TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Mangler plutselig Revers og 5-gir. MKII Turbo.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #217575  av injee

Vel, som tema sier så er jeg så lykkelig over at jeg plutselig ikke hadde revers eller 5gir på bilen.
Var på trening... ferdig.. rygge bilen... men neida.

Når jeg setter bilen i 3gir nå, så "ser det ut som" at den går i 5.
Setter jeg den i 4gir, så ser det ut som at den står i revers.

Jeg klarer å tvinge den i revers, ved å dra i staget til venstre der med girstanga. Da er det snakk om at jeg må dra skikkelig, før den smetter i gir.

Noen som har hatt liknende problem? Håper på å ikke måtte bytte hele kassa...
Det er og montert short-shift på denne.. (var det når jeg kjøpte den) så tenkte eg kunne prøve å sette på orginal plate nedi der.. den har vel litt mer vandring å gå på, muligt det ordner seg da.. for det kan jo virke som at det staget som skal frem for å få den i revers, ikke går langt nok.... vet ikke.

Ute etter andre forslag på hva dette kan være........ frustrerende.....

takk folkens :)

#217580  av Larsen

Har du orginal turbo eller ombygd?

#217582  av jumbo

Det der høres jo bare ut som noe kluss med wirene/innstillingsmekk, og ikke noe problem med selve kassa.

Litt dårlig med justeringsmuligheter på disse wirene, men er nå uansett et behageligere problem enn om kassa var gåen

#217583  av injee

Det er orginal turbo ja.

Håper det er en wire som er muligt å stramme inn. Hadde vært mye kjekkere. :-)

Det lar seg vel gjøre å bestille wire sett hos toyota?

#217585  av Mr2Even

Litt off topic.. :wink: Hva har skjedd med Mr2 Gti'en din? R.I.P :) Du har vel ikke noen deler fra den du skal selge?

#217589  av injee

Mr2Even skrev:Litt off topic.. :wink: Hva har skjedd med Mr2 Gti'en din? R.I.P :) Du har vel ikke noen deler fra den du skal selge?
PM sendt.

#217615  av Inunf

Hadde samme problem på min da jeg kjøpte den. Ville ikke gå i 1. eller 2. Hvis du kommer til under bilen så vil du sannsynligvis se at wiren som overfører side-bevegelsen har hoppet av. Alt du trenger å gjøre er å kjøpe/lage et nytt låseklips og montere det slik at wiren sitter fast. Da skal alt fungere som normalt.

#217630  av injee

Håper fremfor alt at det bare kan være en wire som har gjort dette.
Var under bilen igår, ingen av dem 2 wirene var hoppet av.... men kan det være at den har strekt seg? At det plutselig er slark i den? Må se nærmere på det...

#217639  av jumbo

Tviler vel på om de kan strekke seg, men er jo plenty muligheter for at den kan ha hoppet ut av ett eller annet spor i ene eller andre enden f.eks..

Er som sagt dårlig med justeringsmuligheter originalt, mener den ene har litt begrenset justering mens den andre har ingenting. I tillegg mulig at den som roterer stemplet i girkassa faktisk kan løsnes og justeres der denne festes i selve stemplet men har ikke sett nærmere på dette selv...

Har irritert meg litt over dette selv, har en girspak som er en anelse dårlig sentrert, både sideveis og i lengderetning

#217642  av injee

Ja, veldig dårlig sentrering her også nå. :-)

Planen for i morgen blir å sjekke wirene - visst ikke OK, skal jeg ta av short-shift opplegget og sette inn den orginale girstanga og slikt igjen.
Får vel litt lengre vandring på stanga da, og kanskje den klarer og stramme opp det siste som trengst for at den skal treffe revers og 5 gir...

Håper det... nettopp kjøpt bolig, så var ikke min plan å måtte bytte kassa og sånn...... :shock:

#217782  av Hobbes

Hei. Jeg har opplevd at vieren har røket.

#217816  av Inunf

Wiren kan ha hoppet av selv om det ikke ser slik ut. Er ganske vanskelig å forklare, hadde jeg kunnet sett det selv så hadde det ikke vært noe problem å avgjøre. Men jeg kan jo prøve: På wirehylsen er det et hakk. Låseklipset skal stå nede i dette hakket. Da skal ikke wirehylsen kunne beveges frem og tilbake. Klarer du å få tatt et bilde av det?

#217845  av injee

Kan ta bilder jeg.... :)

Men mener du bak på kassen då, eller fremme på stagene med girstanga?
Kanskje jeg bare skal ta bilde av altsammen? :)

Fikk ikke gjort noe idag heller..... ringte fra jobb.... grrr...

#217881  av Inunf

Bake på kassa. Der wirene er festet til stagene.

#217884  av Larsen

...
Vedlegg
gir vaier.JPG
gir vaier.JPG (75.67 kiB) Vist 372 ganger