TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ã¥rets statsbudsjett

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#201665  av Magne_F

Har noen fått med seg hvordan reglene blir når det gjelder effektøkning på allerede registrerte biler??

#201678  av hovik

chris skrev:Til dere som synes dette var gode forslag fra de pengegriske saupskoltene, og drømmer om å kjøpe en diesel-avensis nå:

Finansdepartementet har nå gått ut og sagt at det vil bli avgiftsøkning på diesel og dieselbiler..
Må først presisere at jeg ikke stemte på de med makta i dag. Kun idioter og/eller hippier gjorde det. ( med det er desverre 50,1% av befolkninga )

Det er godt mulig vi vil få en økning av dieselprisen til neste år. Men det jeg er mye mer redd for er miljødifferensiert årsavgift. Da kan de med supra fort ende med å beta 12-15k / år i årsavgift.

Ang. diesel biler og utslipp, må det sies at også enkelte bensinbiler er værstinger når det gjelder partikkelutslipp. VAG sine FSI motorer er på høyde med dieselbiler bla. Også VAG sine pumpedyse-diesel motorer slipper ut VELDIG mye mer stygge saker enn valige common rail motorer. Desverre ikke så mye fokus på akkurat det.

Her er en liten pekepinn på hva vi må forholde oss til i 2008 budsjettet : http://www.human-steps.de/Kfz-Steuer/kfz-steuer_pkw.php

#201679  av jan-erik

Magne_F skrev:Har noen fått med seg hvordan reglene blir når det gjelder effektøkning på allerede registrerte biler??
Blir vel på samme måte som i dag, med unntak av av co2 delen. Så de beregner vel avgift på hk på bakgrunn av nye regler, - fra trekk av hk allerede betalt også på bakgrunn av nye regler. Diffen du så får kan du så trekke bruksfradrag på i forhold til antall år det var siden bilen var førstegangsregistrert i Norge.

Står ikke noe spesifikt enda om co2 delen på allerede importerte biler, men vil tro at den blir sett bort i fra i sin helhet, så noen ved å gjøre en effektøkning på en dieselbil faktisk vil få penger tilbake om co2 delen var med i grunnlaget..... og det vil vel aldri skje.

PS. kommet noe lenger med godkjenning?

#201683  av Magne_F

jan-erik skrev:
Magne_F skrev:Har noen fått med seg hvordan reglene blir når det gjelder effektøkning på allerede registrerte biler??
PS. kommet noe lenger med godkjenning?
Forrige eier har nå fått tilsendt riktige TÜV papirer, men jeg har ikke fått hentet dem enda. Bilen skal jo i garasje nå, så jeg hadde tenkt å drøye til neste år med godkjenning. Spørsmålet er jo bare om det blir mye dyrere å vente pga. vår kjære regjering.

#201693  av jumbo

Ja, jeg har endt opp i samme problemstilling selv...

Bilen min er registrert i november, så det optimale for min del vil vel være å få kjørt godkjenning mellom da og nyttår dersom Markus rekker det og presedens er etablert før det... Blir sikkert litt tett løp tidsmessig, men får se hva det blir til... Vente til over nyttår koster definitivt noen kroner ja.

#201728  av kake

Evo 9 + 155 320,-
S2000 + 111 227,-
RX8 + 197 954,-

Som om de ikke var dyre nok fra før. Jeg blir dårlig av det greiene her. Hva er vitsen med å ha ekstra avgifter for biler over 177hk når man likevel skal ha CO2 avgift ? Og hva er egentlig hensikten med denne CO2 avgiften ? Finnes det noe annet land i verden som har slike idiotiske avgifter ? Det finnes da slike utslippskrav som bilfabrikatene må holde seg innenfor, som EURO4/5 osv ?

Fatter ikke at det knøttlille landet Norge skal finne på sånnt tull, på verdensbasis har det uansett ingenting å si. Produsenter som Suzuki m.fl kommer jo til å slite nå siden staten aktivt går inn for å drive de konkurs.

Det skal uansett bli artig om noen år når alle brødbilene er diesel. Det blir nok artig midt på vintern i byene når de står og går på på tomgang.

Hvis de "rette" partiene noengang kommer i regjering så er det jo ikke bare å reversere dette over natta heller. Kanskje det er håp om en 12-16 år ?

Eneste mulighet er vel å emigrere til Usa eller flytte over grensa...
Jeg har iallefall fått nok for lengst...

:( :( :(

#201744  av sindrejl

kake skrev:http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=133532
beviser bare at regjeringen bryr seg ikke om co2 i det hele tatt.. dem gir pokker i miljøet, men skal bare ha mer penger. Skyt gjengen før det er for sent!

#201752  av chris

sleeper skrev:
chris skrev:Til dere som synes dette var gode forslag fra de pengegriske saupskoltene, og drømmer om å kjøpe en diesel-avensis nå:

Finansdepartementet har nå gått ut og sagt at det vil bli avgiftsøkning på diesel og dieselbiler..

Hørte dette på nyhetene på radioen nå nettopp.

-edit-
ser også nå at i avisen står det at båter også må betale dieselavgift, for å "likestilles" med båter med bensinmotorer.

Nå er de på virkelig pengeinnsamling der nede....
så det vil si at: de fleste bensinbiler øker KRAFTIG i pris ( alle de som har større en 45hk motor og veier mer en 700kg!)
og for og kompansere for det så øker diselbiler også en del i pris for og ompansere...

så egentlig så har regjeringa bare ØKT nybilprisen på så og si ALLE biler!
hm...takk til alle dere som stempe på disse MØKKAPARTIENE!
Heeeelt riktig.