TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ã¥rets statsbudsjett

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #201217  av Akopley

(Utdrag fra dagbladet)

Småbil- og miljøbilkjøpere: Bilavgiftene legges om.

Som forventet endres avgiftssystemet for personbiler, slik at små biler som forurenser lite blir billigere. Samtidig erstattes slagvolum med CO2-utslipp som beregningsgrunnlag i den såkalte engangsavgiften (tidl. importavgiften) fra nyttår, og engangsavgiften blir noe mindre.

- De som kjøper en rimelig normal familebil til 200.000 - 300.000, med moderat motor, vil tjene på dette, kommenterer Stordrange.

Føler meg litt dum, men skjønte ikke dette helt.. F.eks hvis jeg finner en supra med max lite co2 utslipp, får jeg den billigere? :oops: teit eks men men..

#201225  av CelicaTurbo

tja, CO2-utslippet som er grunnlaget er nok det utslippet som er oppgitt fra fabrikk, og jeg vet ikke hvor tilgjengelig slike tall er for eldre biler? Å måle det for hver enkelt bil som importeres blir fort feil.

#201227  av Pgus

Leste litt i tilleggene til statsbudsjettet, og de godkjenner KUN fabrikkoppgitte tall (eller større undersøkelser).

For eldre biler, kit-cars osv, vil beregningsmåten bli som før... (er litt usikker på om satsene er blitt høyere)

Bi-diesel får avlag i avgifter, men ikke biler med E85...

OT:

Regnet på en Volvo XC90, som i andre land blir sett på en fornuftig familie bil for de med 3 unger (som meg)... med diesel ble den 48.000 dyrere...
Gadd ikke regne på bensin engang...

Jiiiipy er så glad jeg bor i norge...

#201241  av sleeper

veldig mange biler med standard motor blir billigere! men biler med mer en 170hk blir BETYDLIG dyrere! ( de øker hk avgiften med nesten 50% på hestene over 170hk! :evil: )

#201242  av sleeper

hm.. kan noen forklare meg hvorfor vi fortsatt har hk avgift?
etter som jeg forstår så kom hk avgiften fordi de mente biler med stor\kraftig motor forurenset mere.. men nå får vi jo en avgift som baserer seg på utslipp!? og dermed så blir motorer som forurenser direkte straffet i den ene avgiften.. så hvorfor hk avgift?
hvis en 300hk motor ikke forurenser mer en en 100hk motor hvorfor skal de da koste så himla mye mer??
greit nok med at det er avgift på vekta, for tunge biler sliter mer på veien en lette, men skjønner ikke dettta med hk!?

#201245  av Zepticon

sleeper skrev:hm.. kan noen forklare meg hvorfor vi fortsatt har hk avgift?
etter som jeg forstår så kom hk avgiften fordi de mente biler med stor\kraftig motor forurenset mere.. men nå får vi jo en avgift som baserer seg på utslipp!? og dermed så blir motorer som forurenser direkte straffet i den ene avgiften.. så hvorfor hk avgift?
hvis en 300hk motor ikke forurenser mer en en 100hk motor hvorfor skal de da koste så himla mye mer??
greit nok med at det er avgift på vekta, for tunge biler sliter mer på veien en lette, men skjønner ikke dettta med hk!?
SV... jo flere avgifter jo bedre :evil:

#201247  av sleeper

skjønner at de trenger avgiftene.. men hvorfor ikke fjærne hk avgiften og så legge på co avgiften slik at de drar inn ca samme mengde penger?

det burde da ikke ha noe og si om hvor mange hk en bil har.. heller hvor mye den forurenser!!!

#201253  av Kilgallon

så da lønner det seg for meg å få registret min MKIV i år da?
og ikke vente til neste år?
men til vanlig ville det vært lønnsomt å gjort det neste år da...

#201254  av Pgus

Åååååå nei du....

Dersom du har mye hester kommer du til å kjøre for fort, så du kan bare begynne å betale med eeeeen gang... :lol:

Seriøst: Dette er en logikk som bare de som er lobotomert kan forstå...

#201265  av sindrejl

sleeper skrev:skjønner at de trenger avgiftene.. men hvorfor ikke fjærne hk avgiften og så legge på co avgiften slik at de drar inn ca samme mengde penger?

det burde da ikke ha noe og si om hvor mange hk en bil har.. heller hvor mye den forurenser!!!
hvis det hadde vært mer fokus på faktisk co2 utslipp enn bare hk antall så hadde jeg faktisk måtte lett etter en bil som forurenser lite. Nå gir jeg faen siden det koster like mye mersom. Hørte nettopp på nyhetene at de fleste politikere mente at nye co2 avgiftene var noe av det dårligste forslaget som har kommet gjennom på stortinget på mange år :)

#201266  av sindrejl

Kilgallon skrev:så da lønner det seg for meg å få registret min MKIV i år da?
og ikke vente til neste år?
men til vanlig ville det vært lønnsomt å gjort det neste år da...
gjelder det ikke bare nybiler da? Tror uansett du bør regge før året er omme ja
 #201273  av chris

Akopley skrev:- De som kjøper en rimelig normal familebil til 200.000 - 300.000, med moderat motor, vil tjene på dette, kommenterer Stordrange.

Hadde vært artig å spurt han fyren der om hvilken normal familiebil med moderat motor man NY får til 200-300 tusen. De fleste normale nybiler med moderat motor koster jo over 300.000.. under det blir jo bare små fiestaer etc.. og er absolutt ikke med moderat motor.

#201274  av chris

Jeg er fristet til å si takk til alle som valgte å stemme på de sausnebbene som styrer oss nå.. gjengen der er jo faen hakke meg værre enn Krf. Blir det værre nå er det bare å pakke sammen og legge ned hele greia.

Husker jeg hadde mange diskusjoner før valget med folk som mente f.eks. SV var tingen. In your face, sier jeg bare nå.

Er så frustrert og lei at jeg orker egentlig ikke diskutere dette.

#201299  av Zepticon

Blir så jævla forbanna på de der jævla SV folka... Satan skal snylte velferdspenger av folk som vil ha bra bil!!! Hvorfor skal Bilistene betale avgifter som overhode ikke går til noe som har sammenheng med bil og trafikk!?!?!

Satan skal kuppe regjeringen og sette matmomsen opp med 150% for å bygge ut veier :twisted: :twisted: skal fan få smake egen medisin.. Kan leve på noodles til 2kr pakken jeg :twisted: :twisted:

Om hu SV kjerringa hadde daua når hu var ute å kjørte i sin 0.8L disel og blei doset ned av et vogntog som kom på tvers gjennom en sving pga dårlig vei, da veit jeg en som ikke hadde satt seg ned å grine nei :evil:

Flagget til topps og spretta shamipsen!

Hellvette blir så jævlig forbanna!
 #201301  av sindrejl

chris skrev:
Akopley skrev:- De som kjøper en rimelig normal familebil til 200.000 - 300.000, med moderat motor, vil tjene på dette, kommenterer Stordrange.

Hadde vært artig å spurt han fyren der om hvilken normal familiebil med moderat motor man NY får til 200-300 tusen. De fleste normale nybiler med moderat motor koster jo over 300.000.. under det blir jo bare små fiestaer etc.. og er absolutt ikke med moderat motor.
moderat motor for den gjengen er 70-90hk. sånn 1-2giret opp bakker motorer altså.