TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bruker dere blinklys?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#199662  av jumbo

lasse skrev:Er mye gode holdninger her må jeg si,men synes den "jeg bruker blinklys bare når det er andre biler som kan se det" er litt tynn, hvorfor ikke bare gjøre det til en vane hele tiden?
Mindre sjanse for å glemme det da ihvertfall...
For min del så forklarte jeg jo nettopp hvorfor ;)

#199670  av FireWalk

jeg må vel inrømme at jeg bare bruker blinklys i ca 50% av tilfellene. Men som Jumbo sier så er jeg også slik at jeg bruker blinklys ved behov nærmest instinktivt. Under bykjøring, og når det er mye trafikk så bruker jeg alltid blinklys. Er jeg alene på veien midt på natta så skjer det svært skjelden at jeg bruker det..

Ser an situasjonen..

#199764  av Erlend

Bruker ALLTID blinklys jeg, selv når det ikke er noen andre trafikanter i nærheten. Det er ren refleks å la en finger ta med blinkern når jeg likevel snur på rattet og skal inn ei gate/kjøre forbi osv.

Men på motorsykkelen må jeg innrømme at jeg bruker lite blinklys...krever litt mer koordinasjon å få slått den på og av når man driver og styrer og ordner...

#200514  av Thomas S

http://www.ba.no/nyheter/article2324104.ece
Då skjedde det! Eg og foreldrene var på vei til familibesøk da en motorsykkel passerte i 120km ++ forbi i åsane, plutselig svingte den involverende bilen ut i venstre felt UTEN Å BLINKE! Sier sjøl at det er bedre at en motorsykkel ligger i 120 enn at vi får en ulykke, men skal ikke fordele skyld. Motorsyklisten lå tross alt i 120 ca men ulykken kunne kansje vært avverget vist den bilisten kunne brukt den kjekke lille spaken på venstre side av rattet (og på høyre side for de med høyrestyrte biler :wink: ) Og når ambulanse helikoptere sku lande på motorveien var det fanken ingen biler i det motsatte feltet som stoppet! :evil: :evil: :evil: :evil: Banna idioter i trafikken!!!!! /BTW du ser lillebroren min og ryggen på faren min på bildet :wink: De e B kjendiser no :lol:

#200515  av jumbo

:cry:

#200520  av FireWalk

Mange motorsykelister som ter seg relativt dårlig i trafikken og da.. Ser dem støtt og statig mens de kjører sikk sakk mellom bilene i rushen. Både på høyre og venstre siden. Gjerne midt på gulstripen. En ting at det vitner om total mangel på kø-kultur, men det vil jo også si at de bryter så å si alt som er av regler..

#200527  av Th4 Ghost

om jeg hadde hatt en motorsykkel og hadde vært i den verste rush køen i oslo så tror jeg at jeg hadde sniket litt i køen jeg også ;)

#200533  av Th4 Ghost

ThaShiZnitH skrev:http://www.ba.no/nyheter/article2324104.ece
Då skjedde det! Eg og foreldrene var på vei til familibesøk da en motorsykkel passerte i 120km ++ forbi i åsane, plutselig svingte den involverende bilen ut i venstre felt UTEN Å BLINKE! Sier sjøl at det er bedre at en motorsykkel ligger i 120 enn at vi får en ulykke, men skal ikke fordele skyld. Motorsyklisten lå tross alt i 120 ca men ulykken kunne kansje vært avverget vist den bilisten kunne brukt den kjekke lille spaken på venstre side av rattet (og på høyre side for de med høyrestyrte biler :wink: ) Og når ambulanse helikoptere sku lande på motorveien var det fanken ingen biler i det motsatte feltet som stoppet! :evil: :evil: :evil: :evil: Banna idioter i trafikken!!!!! /BTW du ser lillebroren min og ryggen på faren min på bildet :wink: De e B kjendiser no :lol:
synes det var rart at de ikke tok med noe om farten på den artikkelen jeg. de drar alltid med farten eller iallefall en antydning om det er snakk om kjøretøy som har potensiale for stor fart (som motorsykler?)

#200536  av Johansen

Bruker det altid!

Hender faktisk at jeg blinker bare med at det kommer en sving..

Tenker ikke over det før jeg er ute av svingen :lol:

#200540  av CelicaTurbo

FireWalk skrev:Mange motorsykelister som ter seg relativt dårlig i trafikken og da.. Ser dem støtt og statig mens de kjører sikk sakk mellom bilene i rushen. Både på høyre og venstre siden. Gjerne midt på gulstripen. En ting at det vitner om total mangel på kø-kultur, men det vil jo også si at de bryter så å si alt som er av regler..
Eneste regelen jeg kan se at de bryter fra din forklaring er om de kjører forbi på høyre side.. i kø har motorsykler og mopeder fullt lov til å kjøre forbi på venstre side så lenge de gjør det på en forsvarlig måte, og køkultur? Det er da ganske fin køkultur at de bidrar til å avhjelpe køproblemet ved å ikke ta opp plass i køen og dermed redusere den reelle trafikkbelastningen på stedet ;) Å kjøre i sikksakk derimot er ikke måten å oppføre seg i trafikken.. :?

#200571  av FireWalk

CelicaTurbo skrev:
FireWalk skrev:Mange motorsykelister som ter seg relativt dårlig i trafikken og da.. Ser dem støtt og statig mens de kjører sikk sakk mellom bilene i rushen. Både på høyre og venstre siden. Gjerne midt på gulstripen. En ting at det vitner om total mangel på kø-kultur, men det vil jo også si at de bryter så å si alt som er av regler..
Eneste regelen jeg kan se at de bryter fra din forklaring er om de kjører forbi på høyre side.. i kø har motorsykler og mopeder fullt lov til å kjøre forbi på venstre side så lenge de gjør det på en forsvarlig måte, og køkultur? Det er da ganske fin køkultur at de bidrar til å avhjelpe køproblemet ved å ikke ta opp plass i køen og dermed redusere den reelle trafikkbelastningen på stedet ;) Å kjøre i sikksakk derimot er ikke måten å oppføre seg i trafikken.. :?
Tenker på de værste tilfellene der de krysser dobbel sperrelinje for å komme seg forbi, kjører forbi en bil på høyre siden og avskjærer bilen forran ved å krysse den og kjøre forbi neste på høyre side osv. Ser det hele tiden.. Plutselig skal en bil kjøre forbi en annen og da smeller det fordi motorsykelisten er vant med å bare kjøre sikksakk mellom bilene som de anser for "statiske" samtidig som de har alt for høy fart og ikke klarer å bremse ned.

Trafikkreglene dikterer tydelig at du alltid skal holde slik fart at du kan stoppe for en hver hindring som måtte oppstå. I kø vil jeg tolke det som at du ikke skal kjøre fortere enn de andre bilene i køen..

Vil ikke si at de løser så veldig mye av kø problemet her jeg bor heller.. de kommer seg bare litt lenger frem der korken er enda større, i lyskryss osv. Så ender det med at de bilene de har kjørt forbi tidligere må stå enda lenger i køen fordi disse tohjulingene har sneket seg lenger frem forran dem.

Hadde det vært slik at de alltid kom seg UT av køen på en eller annen måte og ikke bidro til å hope den opp lenger fremme ved å snike i køen så hadde det ikke vært noe problem.

Samme som at jeg irriterer meg grenseløst hver gang det er rush, og jeg ligger på en vei der det er 2 kjørebaner i samme retning. Så er det fletting til et felt lenger fremme og en rundkjøring hvor trafikken virkelig hoper seg opp til det punktet at alle bilene står mer eller mindre stille..
Så ligger biler i kø tett i tett kilometervis før rundkjøringen. Jeg gidder ikke legge meg i venstre felt fordi jeg vet at køen er så tett at man kommer seg ikke inn igjen lenger fremme om man gjør det. Likevel er det ALLTID noen som skal hive seg ut og kjøre forbi... hva er vitsen? så må de bråstoppe lenger fremme og PRESSER seg inn.. dårlig kø kultur! Det er en av de tingene som provoserer meg i trafikken. Har opplevd å nesten krasje fordi de kommer og PRESSER seg inn i køen lenger fremme. Er det opp til meg kan de bare få stå der med blinklyset på helt til køen har løst seg opp. Jeg slipper dem iallefall ikke inn! da skal de få lov å kjøre inn i meg istedet... :evil: 8)

#200596  av jumbo

Jeg synes normalt sett at dette er helt greit jeg... er selvsagt litt situasjonelt og noen tar idiotiske sjanser de aldri burde, men det gjelder såvisst bilførerer også - kanskje vel så ofte som motorsyklister.

Når det gjelder køkultur synes jeg det er rimelig egoistisk tankegang om jeg som bilfører skal rynke på nesa over at mindre trafikkanter smyger seg frem når det er plass til det. Jeg synes tvert imot at det er en god følelse i å hjelpe å lage litt ekstra plass så motorsykler kommer lettere fram dersom jeg står i kø. Hvorfor skulle jeg være sur på at ikke motorsykler holder sin plass i køen? Det hjelper jo ikke meg på noen som helst måte om de gjør det - tvert imot.

#200598  av jumbo

Th4 Ghost skrev: synes det var rart at de ikke tok med noe om farten på den artikkelen jeg. de drar alltid med farten eller iallefall en antydning om det er snakk om kjøretøy som har potensiale for stor fart (som motorsykler?)
Tar det som en positiv overraskelse at de IKKE nevnte noe om fart jeg, ettersom det har null og niks med saken å gjøre.

#200653  av Thomas S

Nettop Jumbo! Sto jo heller ingenting om at damen skiftet felt uten å blinke :roll:

#200656  av Rollaole

Bruker ALLTID Blinklys, De som ikke bruker det er et Stooort irritasjonsmoment i trafikken!