TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bruker dere blinklys?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #199388  av lasse

Da jeg bruker store deler av dagen bak rattet på en bil legger jeg jo merke til hvor latterlig få som faktisk bruker blinklys, bruker dere?
Jeg bruker ihvertfall ALLTID blinklys.

Noen som vet skyldfordelig i saker der ulykker kunne vært unngått om folk hadde brukt blinklys?
(Tenker da på folk som skal svinge av til venstre, ikke bruker blinklys og blir påkjørt av biler bak som skal kjøre forbi)
 #199420  av Speeder

lasse skrev:Noen som vet skyldfordelig i saker der ulykker kunne vært unngått om folk hadde brukt blinklys?
(Tenker da på folk som skal svinge av til venstre, ikke bruker blinklys og blir påkjørt av biler bak som skal kjøre forbi)
Jeg prøver i allefall å bruke blinklys i de sammenhenger der jeg føler det er biler i nærheten som vil dra nytte av mine signaler.

Angående skyldfordelingen; Er det ikke bilen som skifter fil som har ansvaret i en slik situasjon?

#199422  av Larsen

Værste jeg vet er folk som ikke klarer å blinke i rundkjøringer. Selv så bruker jeg altid blinklys.
 #199428  av lasse

Speeder skrev:
lasse skrev:Noen som vet skyldfordelig i saker der ulykker kunne vært unngått om folk hadde brukt blinklys?
Jeg prøver i allefall å bruke blinklys i de sammenhenger der jeg føler det er biler i nærheten som vil dra nytte av mine signaler.

Angående skyldfordelingen; Er det ikke bilen som skifter fil som har ansvaret i en slik situasjon?
Godt mulig det er sånn det er, men synes da det er litt feil, man prøver jo bare å kjøre forbi en kødd som står stille midt i veien...
 #199430  av jumbo

lasse skrev:Da jeg bruker store deler av dagen bak rattet på en bil legger jeg jo merke til hvor latterlig få som faktisk bruker blinklys, bruker dere?
Jeg bruker ihvertfall ALLTID blinklys.
Jeg bruker blinklys ved behov, noe jeg gjør helt bevist og med en helt bestemt grunn.

Ved å bevist bedrive behovsprøvet blinking istedenfor å alltid slavisk blinke uansett, må jeg faktisk følge bedre med og forutse mer fremover i trafikken enn jeg typisk ellers hadde gjort. Bruker det rett og slett som en måte å piske meg selv til å være mer oppmerksom og hensynsfull...

andgående venstre avkjøring og forbikjøring bakfra er egentlig det veldig enkelt og påvirkes faktisk overhode ikke av hvorvidt du blinker eller ikke (noe du selvsagt uansett skal gjøre om du har biler bak deg eller i nærheten generelt)... Du har vikeplikt for alt som finnes i et annet kjørefelt før deg, uansett kjøreretning og uansett lysbruk. Blinking gir deg ingen andre rettigheter i forhold til vikeplikt i det tilfellet.
 #199431  av jumbo

lasse skrev:Godt mulig det er sånn det er, men synes da det er litt feil, man prøver jo bare å kjøre forbi en kødd som står stille midt i veien...
Du misforstod denne litt... der er han som kjører forbi og kommer bakfra som har forkjørsrett i det tilfellet, dersom du som skal svinge av til venstre svinger inn i det kjørefeltet ETTER den forbikjørende bilen allerede er der... du har helt enkelt vikeplikt for alt som befinner seg i et felt du skal inn på eller krysse, uansett blinking eller ei, så i dette eksempelet vil stort sett alltid han som skal av veien til venstre ha vikeplikt for han som er i ferd med å kjøre forbi bakfra.

#199442  av Hyperion

Jeg bruker blinklyset uansett. Å bruke det bare der man føler andre drar nytte av det blir for tynt. Neimen om jeg tror på at man ser alle rundt seg til enhver tid i en bil.
Jeg blir eitrande forbanna på folk som gir fanken i å bruke blinklys, men også på folk som bruker det feil. Poenget med å blinke er jo å si ifra til omgivelsene at nå skal jeg snart bremse å svinge hit eller dit. Mange bremser, setter på blinklyset for så å svinge. Det er jo helt feil, noe av det viktigste i mange tilfeller med blinklys er jo å si ifra at nå skal jeg snart bremse, da nytter det ikke å bremse først. Forbausende mange har ikke skjønt dette poenget!

#199444  av Thomas S

Hyperion skrev:Jeg bruker blinklyset uansett. Å bruke det bare der man føler andre drar nytte av det blir for tynt. Neimen om jeg tror på at man ser alle rundt seg til enhver tid i en bil.
Jeg blir eitrande forbanna på folk som gir fanken i å bruke blinklys, men også på folk som bruker det feil. Poenget med å blinke er jo å si ifra til omgivelsene at nå skal jeg snart bremse å svinge hit eller dit. Mange bremser, setter på blinklyset for så å svinge. Det er jo helt feil, noe av det viktigste i mange tilfeller med blinklys er jo å si ifra at nå skal jeg snart bremse, da nytter det ikke å bremse først. Forbausende mange har ikke skjønt dette poenget!
WORD!! Dritt lei alle som ikke gidd å bruke den lille hendelen på venstre siden av rattet :evil: Spesielt i rundkjøringer og det er rush tid! Blir bedre flyt i trafikken og rundkjøringen hadde fungert mye bedre om bare folk hadde brukt blinklys!!
lasse skrev: Godt mulig det er sånn det er, men synes da det er litt feil, man prøver jo bare å kjøre forbi en kødd som står stille midt i veien...
Da SKAL du blinke ut, bruk alltid blinklys selv om det bare er et lite objekt i kanten og du må snike deg pittelitt over i venstre :wink:
 #199460  av Rømmling

jumbo skrev:
lasse skrev:Godt mulig det er sånn det er, men synes da det er litt feil, man prøver jo bare å kjøre forbi en kødd som står stille midt i veien...
Du misforstod denne litt... der er han som kjører forbi og kommer bakfra som har forkjørsrett i det tilfellet, dersom du som skal svinge av til venstre svinger inn i det kjørefeltet ETTER den forbikjørende bilen allerede er der... du har helt enkelt vikeplikt for alt som befinner seg i et felt du skal inn på eller krysse, uansett blinking eller ei, så i dette eksempelet vil stort sett alltid han som skal av veien til venstre ha vikeplikt for han som er i ferd med å kjøre forbi bakfra.
har vert borti denne sitvasjonen og skal svinge av til venstre. satt på blink lyset, roet meg ned og var bevist på spor valgen mitt å la meg i venstre del av sporet. og skulle til å svinge. og der kom det en bil. som du sier da: kunne jeg fått skylden da??
regner med at han hadde fått skylda da for han holdt litt høy fart i 80 sonen men men. ??

jeg bruker også blinklys etter lyd, men jeg kommer fra landet og det er ikke altid man ser biler når man er ute å kjører, og når det ikke finnes andre trafikanter så ser jeg ikke vitsen. har jeg biler i motgående eller i kryss foran blinker jeg altid også når jeg har biler bak så de har tid til å bremse.
Men når jeg ligger på 4felts vei så slår jeg ikke på blinklyset fra jeg starter å vurdere om der er trykt å bytte spor til jeg kommer over i det nye sporet men bare et par blink. (på relativt liten trafik da) men vis det er mye trafikk så gjøre jeg det. men ser ikke vitsen å blinke i langtid når det ikke er andre som ser det.

#199470  av Andy_Celica

WORD!! Dritt lei alle som ikke gidd å bruke den lille hendelen på venstre siden av rattet :evil:
Sorry off topick: men du blir ikke iritert på meg da, selv om jeg ikke bruker blinklys? For min blinklyshendel sitter nemlig på høyre siden av rattet :wink:

#199473  av jumbo

Hyperion skrev:Mange bremser, setter på blinklyset for så å svinge. Det er jo helt feil, noe av det viktigste i mange tilfeller med blinklys er jo å si ifra at nå skal jeg snart bremse, da nytter det ikke å bremse først. Forbausende mange har ikke skjønt dette poenget!
Helt enig, men dette har ikke noe med hvor vidt man blinker ved behov kontra blinker alltid. At jeg blinker ved behov betyr ikke at jeg venter til jeg oops! ser en bil og hiver på blinklyset. Dersom jeg er i en situasjon der det *kan* dukke opp en bil rundt et hjørne eller lignende blinker jeg selvsagt uansett. Det er mer slik at jeg bevist lar være å blinke dersom det er helt rent rundt meg
 #199475  av jumbo

Rømmling skrev:har vert borti denne sitvasjonen og skal svinge av til venstre. satt på blink lyset, roet meg ned og var bevist på spor valgen mitt å la meg i venstre del av sporet. og skulle til å svinge. og der kom det en bil. som du sier da: kunne jeg fått skylden da??
regner med at han hadde fått skylda da for han holdt litt høy fart i 80 sonen men men. ??
Helt korrekt at du hadde fått skylda i det tilfellet og for å være litt stygg med deg nå så er dette såpass basis vikepliktsregler at dette skal du kunne ettersom du har førerkort ;)

Skifter/krysser du et annet kjørefelt har du vikeplikt for alt som befinner seg i dette feltet fra før av og det er alt som betyr noe for denne situasjonen. Om det kommer en bil bakfra i 160 og treffer deg når du legger over er selvsagt skyldspørsmålet en litt annen sak ettersom farten til vedkommende blir vurdert til å være årsaken til at det smeller i det hele tatt, men du bryter uansett vikeplikt i det tilfellet.

Tidlig sporvalg, blinking og generelt godt planlagt kjøring slik du beskriver fratar deg ikke plikten til å vike når du bytter eller krysser felt, uansett hvor uforsvarlig de som måtte befinne seg i det nye feltet kjører.

#199484  av Thomas S

Andy_Celica skrev:
WORD!! Dritt lei alle som ikke gidd å bruke den lille hendelen på venstre siden av rattet :evil:
Sorry off topick: men du blir ikke iritert på meg da, selv om jeg ikke bruker blinklys? For min blinklyshendel sitter nemlig på høyre siden av rattet :wink:
Huh!? Sitter du på feil side av biln i tilleg då?

#199485  av Rømmling

greit at men har vikeplikt for folk i andre sporet men vis jeg har satt på blinklyset og så ta bilen bak å legger seg ut å kjører forbi så er det helt lov, trodde ikke man hadde lov til det jeg man. ja ja, tror det er mange som tenker som meg i denne sitvasjonen at de ikke opptrådde riktig å kjøre forbi noen som skal skifte felt og har gidd tegn om det. så altså vis jeg kaste meg ut i andre kjøresport da jeg så han satte på blinklyset og jeg har det på allerede så hadde han skylda for jeg var først ute i andre sporet.

jeg leste tydelig vis ikke så godt på teorien da. kunne hatt dobelt så mange feil på eksamen, så hadde lest godt nokk trodde jeg da. :lol:

#199488  av Thomas S

Var 2 feil fra å stryke! :shock: