jumbo skrev:lasse skrev:Godt mulig det er sånn det er, men synes da det er litt feil, man prøver jo bare å kjøre forbi en kødd som står stille midt i veien...
Du misforstod denne litt... der er han som kjører forbi og kommer bakfra som har forkjørsrett i det tilfellet, dersom du som skal svinge av til venstre svinger inn i det kjørefeltet ETTER den forbikjørende bilen allerede er der... du har helt enkelt vikeplikt for alt som befinner seg i et felt du skal inn på eller krysse, uansett blinking eller ei, så i dette eksempelet vil stort sett alltid han som skal av veien til venstre ha vikeplikt for han som er i ferd med å kjøre forbi bakfra.
har vert borti denne sitvasjonen og skal svinge av til venstre. satt på blink lyset, roet meg ned og var bevist på spor valgen mitt å la meg i venstre del av sporet. og skulle til å svinge. og der kom det en bil. som du sier da: kunne jeg fått skylden da??
regner med at han hadde fått skylda da for han holdt litt høy fart i 80 sonen men men. ??
jeg bruker også blinklys etter lyd, men jeg kommer fra landet og det er ikke altid man ser biler når man er ute å kjører, og når det ikke finnes andre trafikanter så ser jeg ikke vitsen. har jeg biler i motgående eller i kryss foran blinker jeg altid også når jeg har biler bak så de har tid til å bremse.
Men når jeg ligger på 4felts vei så slår jeg ikke på blinklyset fra jeg starter å vurdere om der er trykt å bytte spor til jeg kommer over i det nye sporet men bare et par blink. (på relativt liten trafik da) men vis det er mye trafikk så gjøre jeg det. men ser ikke vitsen å blinke i langtid når det ikke er andre som ser det.