TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• DÃ¥rlig respons

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#195196  av Mr2Even

Jeg har også fæl tikking mest når motor er kald. Kan det være at ventilene må skimses opp, og derfor det er litt dårlig respons ?? (Er det dårlig for motoren å kjøre med?)
Prøvde å ta tenninga igår, men prøvelampa virket ikke :( Tror pæra var gått. De 14mm store boltene på fordeleren fikk jeg ikke løsnet, satt som bare det. Ellers var det en grei oppgave å få utført..

#195342  av CelicaTurbo

tikkingen er ikke direkte skadelig om det er ventilene, og jeg tror heller ikke at det skal ha noen større effekt på motorens gange med mindre tikkingen skyldes at ventilene ikke lukker skikkelig, jeg tror andre kan svare bedre på det.

Men, de 14mm boltene er litt stress å komme til, men med en skikkelig skralle og et flexiledd så lar det seg gjøre. Det er nok lurt å løsne litt på dem og stramme dem lett igjen mens motoren er kald, så slipper du å brenne neven :)

#195558  av Mr2Even

CelicaTurbo skrev:tikkingen er ikke direkte skadelig om det er ventilene, og jeg tror heller ikke at det skal ha noen større effekt på motorens gange med mindre tikkingen skyldes at ventilene ikke lukker skikkelig, jeg tror andre kan svare bedre på det.

Men, de 14mm boltene er litt stress å komme til, men med en skikkelig skralle og et flexiledd så lar det seg gjøre. Det er nok lurt å løsne litt på dem og stramme dem lett igjen mens motoren er kald, så slipper du å brenne neven :)
Nå er det gjort, og det gikk lettere enn jeg trodde. Takk for hjelpen:) Gjør det noe om tenningen er litt over 10grader? Den var ca rundt 11 på min.

Skal man justere gapet inne i fordeleren også ? Eller er det bare på 3S-GTE versonen og ikke 3S-GE ? det manglet en tettningsring mellom fordeler-lokket og fordeleren, den må vel være der ?

Fant også ut at det er en feilkode nr 21, og det er visst oxygen-sensoren. Har det stor betydning at denne er ute av drift ?
Ble litt dette :)

#195693  av CelicaTurbo

Det er ikke noe gap å justere, heller ikke på 3S-GTE så langt jeg vet så det er jo mulig jeg tar feil der :lol:

11 grader gjør ingenting så lenge det er snakk om 3S-GE, du får en mager gevinst i effekt i bytte mot større sjangs for tenningsbank (som det er lite trolig at du vil oppleve uansett). Du vil også få bedre respons i motoren med mer tenning. Faktisk, om du kjører på 98-oktan på fast basis kan du få noen hester ekstra om du justerer tenningen noen grader til, men det er ikke standard og slikt gjør man på eget ansvar ;) Hvor mange grader var tenningen innstilt til før du justerte da?

Feilkode for lambdaen kan gi dårligere drag og respons, spesiellt på lave turtall og cruising. I verkstedsmanualen står det hvordan du kan feilsøke og sjekke lambdasonden, men det er greit med et analogt multimeter når du gjør dette istedenfor et digitalt, enklere å se svingninger med en nål enn på digitale tall med treg oppfriskning ;) Prosedyre her: http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... tem/34.htm

...og den pakningen til fordelerlokket er viktig, du vil ikke ha vann inn der ;)

#195822  av Mr2Even

CelicaTurbo skrev:Det er ikke noe gap å justere, heller ikke på 3S-GTE så langt jeg vet så det er jo mulig jeg tar feil der :lol:

11 grader gjør ingenting så lenge det er snakk om 3S-GE, du får en mager gevinst i effekt i bytte mot større sjangs for tenningsbank (som det er lite trolig at du vil oppleve uansett). Du vil også få bedre respons i motoren med mer tenning. Faktisk, om du kjører på 98-oktan på fast basis kan du få noen hester ekstra om du justerer tenningen noen grader til, men det er ikke standard og slikt gjør man på eget ansvar ;) Hvor mange grader var tenningen innstilt til før du justerte da?

Feilkode for lambdaen kan gi dårligere drag og respons, spesiellt på lave turtall og cruising. I verkstedsmanualen står det hvordan du kan feilsøke og sjekke lambdasonden, men det er greit med et analogt multimeter når du gjør dette istedenfor et digitalt, enklere å se svingninger med en nål enn på digitale tall med treg oppfriskning ;) Prosedyre her: http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... tem/34.htm

...og den pakningen til fordelerlokket er viktig, du vil ikke ha vann inn der ;)
Oki.. Bra tips :) Men på siste side her : http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... system.htm (trykk på -On vihicel inspection(3GTE) Der får man beskjed om å kjekke gapet inne i fordeleren..

#195855  av CelicaTurbo

ah, stemmer det, men man kan ikke justere det gapet, det er kun en måling for å sjekke om lagre i fordeleren er slitt eller om det av andre grunner er for stort gap, et ledd i feilsøkingen. Er gapet ikke innenfor spesifikasjonene skal man bytte ut hele saken.

#195952  av Mr2Even

CelicaTurbo skrev:ah, stemmer det, men man kan ikke justere det gapet, det er kun en måling for å sjekke om lagre i fordeleren er slitt eller om det av andre grunner er for stort gap, et ledd i feilsøkingen. Er gapet ikke innenfor spesifikasjonene skal man bytte ut hele saken.
Ok. Jeg skal kjekke det gapet...