TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• DÃ¥rlig respons

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #193689  av Mr2Even

Min Mr2 har litt dårlig respons. Hva kommer dette av? Reg reima eller tenning feil kanskje? (Har nye plugger, fordeler og filter..)

#193693  av Andy_Celica

Er det turbo eller sugemotor du har?

#193706  av CelicaTurbo

om det er MR2 mk2 du har: tenningen er ihvertfall enklest å sjekke, bruk en ledningstump og kortslutt TE1 og E1 i diagnosekontakten, vri deretter om tenningsnøkkelen to hakk og sjekk at motorlampen i dashen blinker i jevn rytme (ingen feilkoder registrert). Mens diagnosekontakten er kortsluttet kan du da sjekke tenningen med en vanlig tenningslampe fra biltema eller noe, tenningen skal være 10 grader som markert på veivhjulet. Det er enklere å se tenningspunktet om du skrur av dekselet som mellom karosseri og motorluke ;)

skal du sjekke registerreimen må dekselet av, og for å få det av må motoren løsnes fra ett av motorfestene og deretter løftes opp litt.

#193793  av celica_st185

har vel egentli noe av det samme problemet på min, men tror det ror på eksoslekkasje forran turbo... stopper liksom litt på 0,5bar til den passerer 4000rpm, så kommer den plutseli med alt på en gang....

#193948  av Mr2Even

Andy_Celica skrev:Er det turbo eller sugemotor du har?
Hei. Ja det er sugemotor jeg har..

#193950  av Mr2Even

CelicaTurbo skrev:om det er MR2 mk2 du har: tenningen er ihvertfall enklest å sjekke, bruk en ledningstump og kortslutt TE1 og E1 i diagnosekontakten, vri deretter om tenningsnøkkelen to hakk og sjekk at motorlampen i dashen blinker i jevn rytme (ingen feilkoder registrert). Mens diagnosekontakten er kortsluttet kan du da sjekke tenningen med en vanlig tenningslampe fra biltema eller noe, tenningen skal være 10 grader som markert på veivhjulet. Det er enklere å se tenningspunktet om du skrur av dekselet som mellom karosseri og motorluke ;)

skal du sjekke registerreimen må dekselet av, og for å få det av må motoren løsnes fra ett av motorfestene og deretter løftes opp litt.
Hei. NÃ¥ har jeg kjekket om det kom opp noen feilkoder, men d var bare motor-lampen som blinket. Hva annet kan man se av feil der ?

Må kjøpe meg en tenningslampe og kjekke tenninga som du så bra beskrev. Har bare gjort det en gang før på en trimma mini morris 1375cc jeg hadde en gang :)

#193956  av Larsen

Hvis den blinker konstant så er den ok, er ikke så mange andre feil en får sjekket da via motorstyringen. Å sjekke tenninga er lett så lenge det gjøres riktig.

#193984  av Mr2Even

Larsen skrev:Hvis den blinker konstant så er den ok, er ikke så mange andre feil en får sjekket da via motorstyringen. Å sjekke tenninga er lett så lenge det gjøres riktig.
Den blinket sakte og ganske konstant ja.. Tenning neste..

#194229  av lasserj

jeg hadde dårlig gassresons på tomgang, byttet rotor og fordelerlokk så ble responsen veldig mye bedre, men er det under kjøring er det nokk tenningen ja

#194384  av Mr2Even

CelicaTurbo skrev:om det er MR2 mk2 du har: tenningen er ihvertfall enklest å sjekke, bruk en ledningstump og kortslutt TE1 og E1 i diagnosekontakten, vri deretter om tenningsnøkkelen to hakk og sjekk at motorlampen i dashen blinker i jevn rytme (ingen feilkoder registrert). Mens diagnosekontakten er kortsluttet kan du da sjekke tenningen med en vanlig tenningslampe fra biltema eller noe, tenningen skal være 10 grader som markert på veivhjulet. Det er enklere å se tenningspunktet om du skrur av dekselet som mellom karosseri og motorluke ;)

Heisann.. hvor fester jeg tenningslampa? litt usikker. Er det lett å løsne fordeler'n?

#194385  av Mr2Even

lasserj skrev:jeg hadde dårlig gassresons på tomgang, byttet rotor og fordelerlokk så ble responsen veldig mye bedre, men er det under kjøring er det nokk tenningen ja
Hei.. det har jeg byttet :) hva gjør jeg for å få tenningslampa til å lyse, for å få kjekket tenninga..?
Vedlegg
Motor.JPG
Motor.JPG (170.52 kiB) Vist 1004 ganger

#194450  av CelicaTurbo

Tenningslampen har normalt en "induktiv pickup" som du klipser rundt tennpluggkabel nr 1, samt to strømledningen til tenningslampen. Jord finner du en passende plassering for, og om jeg ikke husker feil så finner du +12v på en bolt i sikringsboksen på venstre side av motorrommet.. Få gjerne noen til å hjelpe deg om du er usikker for det er ikke bra å justere feil. Husk at diagnosekontakten må være kortsluttet mens du sjekker og justerer, og motorlampen må blinke kontinuerlig og uavbrutt i flere sekunder. Motoren skal være ca driftsvarm så pass fingrene når du justerer. For å justere løsner du to 14mm bolter på venstre side av fordelerlokket, så kan du vri hele fordeleren. Det er her en fordel med en som kan vri og en som kan titte med lampen.

#194505  av Mr2Even

CelicaTurbo skrev:Tenningslampen har normalt en "induktiv pickup" som du klipser rundt tennpluggkabel nr 1, samt to strømledningen til tenningslampen. Jord finner du en passende plassering for, og om jeg ikke husker feil så finner du +12v på en bolt i sikringsboksen på venstre side av motorrommet.. Få gjerne noen til å hjelpe deg om du er usikker for det er ikke bra å justere feil. Husk at diagnosekontakten må være kortsluttet mens du sjekker og justerer, og motorlampen må blinke kontinuerlig og uavbrutt i flere sekunder. Motoren skal være ca driftsvarm så pass fingrene når du justerer. For å justere løsner du to 14mm bolter på venstre side av fordelerlokket, så kan du vri hele fordeleren. Det er her en fordel med en som kan vri og en som kan titte med lampen.
Det var bra forklart. skal nok klare det. Motoren må gå på tomgang eller?

#194601  av celica_st185

Ja den skal stå på tomgang... På celica st 185 er det E1 og TE1 i diagnoseboksen som skal kobles sammen før man stiller tenninga. er litt usikker på din bil, men er sikkert likt

#194633  av CelicaTurbo

stemmer at det er TE1 og E1 ja.. og tomgang.. :)

dette forklarer saken ganske bra, med bilder:

http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=10567

Selv om det er for turbomotoren på en Celica så er det akkurat likt på MR2 3S-GE ;)