TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• sindrejl rx7?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#177378  av dca

en kompis av meg som har rx7...sa det var den nyere utgaven motor så den tålte å bli kjørt på vinterstid!? ligger noe i dette eller?
må vel også være en grunn til at ikke flere velger denne typen motor selv om man trenger lavt volum for å yte mer!?

#177445  av cameleon

Samme åssn motor man har da. Trimmer man går ting til hælvette i ny og ne uansett :P

#177448  av sindrejl

dca skrev:en kompis av meg som har rx7...sa det var den nyere utgaven motor så den tålte å bli kjørt på vinterstid!? ligger noe i dette eller?
må vel også være en grunn til at ikke flere velger denne typen motor selv om man trenger lavt volum for å yte mer!?
aner ikke, men 92+ tåler godt vinterkjøring og sånnt dem.. bare slites mer om man kjører dem litt hardt på kald motor.. ryker ganske fort da .. så lurt å varme motoren godt før man mater på :)

#177449  av sindrejl

for å avfeie ALLE spekulasjoner på at rx7 har dårlig motor og man må kunne mekke på dem hvis man skal kjøpe en.. bare tull! Nå har jeg hatt celica som har vært noe _drit_ og man må mekke på, jeg har hatt mr2 som har vært noe _drit_ og må mekkes på, jeg har hatt st205 som igjen, ja _drit_ og hele motoren måtte byttes.. kim her har en mr2 mk2 turbo som turboen røyk på og litt div problemer med stortsett alt.. utallige eiere her inne på forumet med feks st205 har fått motorhavari.
jeg tror faktisk rx7'en plutselig stilte fantastisk bra med tanke på "gode" driftssikre toyotaer jeg :P Er ingen med rx7 på mazda forumet som har en bil som ikke fungerer faktisk! :)

alle litt sportslige biler blir mer utsatt for slitasje og personer som ikke kan å bruke motoren slik dem skal med rett vedlikehold osv.. det viktigste, det gjelder også stempelmotorer.. ALDRI kjør dem hardt på kald motor, samt bytt olje ofte..

#177453  av TurboKnut

Har vært å lånt meg en 97 modell med 68.000 på telleren - ble positivt overrasket både over standen på bilen og kjøreegenskapene.
Eneste negative er at den er litt trang å kle på seg (for en kar på 1.86).
Vedlegg
228_2820.JPG
228_2820.JPG (44.06 kiB) Vist 793 ganger

#177458  av CelicaTurbo

hehe, dine problemer har ikke noe med kjørestil å gjøre da? :lol: Neida, jeg tror rx7's motorproblemer er ganske overdrevent og at en wankel er vel så holdbar om den vedlikeholdes slik den skal. Skulle jeg kjøpt et alternativ til Toyota hadde det vært en meget god sjangs for at det hadde blitt en RX7 ;) Angående st205 er det ikke svake eller upålitelige motorer bare pga at litt for mange her til lands samtidig fant ut at 1.5 bar ++ er helt ok å kjøre på en standard motor :lol: Men med tanke på hvor mange motorer som røk i 2005 skulle en nesten tro at Toyota-miljøet har en infiltratør som gir folk overdreven tro på egen motors egenskaper til å håndtere høyt trykk ;)

#177463  av stroems

kan henn det si litt om sjaføren siden alt du har går sunt!
(da bør du ikke kjøp rx7!)

å vis du trur wankel er like bra som stempekmotor så har du bomma helt!!dem som skrur wankel si det sjøl at det er svakere enn stempel motor!!har en kompis som har skrudd my vankel å han har peiling!!han slutta å sru å solgt hele dritn!å det har it nå me rett moment å gjør det,samma hvilken motor du skrur på må ha rett moment!

men vist wankel er like bra som stempel motorer,hvorfor er det ikke laga fler av dem da?

#177480  av CelicaTurbo

at wankel ikke blir brukt mer har i all hovedsak med tolleranser for dårlig vedlikehold av den jevne eier som aldri gidder å levere bilen til service, og ikke minst et ganske høyt bensinforbruk.. På nyere RX8 mener vel Mazda at de har klart å skape noe som er bedre på begge de områdene så da får vi håpe det :)

#177534  av chris

stroems skrev:kan henn det si litt om sjaføren siden alt du har går sunt!
Først kan du ta deg et norskkurs og lære rettskrivning, For det andre, du har ingen anelse om hvordan Sindre har kjørt. Celicaen røyk fordi det var egenkomponerte motordeler (mekket sammen av tidligere eier),og stakkaren har jo knapt fått starta motoren før ting begynte å si takk og farvel. For det tredje kan du roe ned språkbruken din litt og skrive innlegg på normal måte.

#177546  av TurboKnut

Jeg som er så gammel at jeg husker de gamle RX2 og RX3 (og første gen RX7) husker at det var "vanlig" blant alle folk å si at det var en dårlig motor.
NSU RO 80 var jo et skrekkekspempel på hvor dårlig og uholdbar en Wankel kan være. Motorene tålte ikke varmkjøring - og heller ikke kaldkjøring (om vinteren).
Mazda er vel den eneste fabrikken som har fått det sånn nogenlunde til og dagens Wankelmotorer tror jeg ikke er veldig mye dårligere enn stempelmotorene. Problemet tidligere var særlig bensinforbruket - de gamle RX2 og RX3 brukte vel rundt 2 liter på mila - men gikk fryktelig fort. Stiv bakaksel opphengt i bladfjærer og stusslig forhjulsoppheng gjorde bilene til ren russisk rullett å kjøre fort med.
At flere ikke bruker motorene tror jeg også er pga utslipp og forbruk.

Vet også at de var svært vriene om vinteren, for å få de til å tenne var det mange som skvettet en liten skvett bensin (og frostvæske har jeg hørt) i forgasseren for å få komp - pluss at det var vanskelig med å få forvarming nok på lufta slik at ikke forgasseren iset.
Dårlig rykte blir man sjelden kvitt, og mye av dagens "problemrykter" henger nok igjen fra 70 tallet da alt var mye værre enn det er i dag.

Jeg kjenner en som klarte å knekke en Skyline RB26DETT motor (som jeg trodde var skuddsikker) så mye beror nok på sjåføren hvor lenge det varer.

Som sagt så er jeg svært positivt overrasket over hvordan de 1300 cc jobber under panseret på RX7'n og det er en bil du fort blir glad i. (Så får det heller være at jeg banner litt i kjerka på et Toyota-forum).

#177593  av sindrejl

stroems skrev:kan henn det si litt om sjaføren siden alt du har går sunt!
hvis du leser hele postene mine så trenger jeg faktisk ikke svare på dette... for der stod det også at dette har med forrige eiere som kjøre bilene hardt og jevlig og på høyt trykk. Toyota bilen er holdbare, men poenget mitt er at ALT kommer an på vedlikehold.. og det er jo FANTASTISK merkelig at de som skrur wankel proft i norge sier det samme som meg :) Hvorfor det ikke er solgt mer wankel? fordi dem for det første bruker ennå for mye bensin for vanlige folk, for det andre er det først rundt rx7 tia dem ble bra, for det tredje så har alle bilprodusentene utviklet stempelmotoren i vanvittig mange år.. hvorfor skulle dem hoppe over på noe "nytt" når dem har "gode" motorer som fungerer?

#177594  av sindrejl

TurboKnut skrev: Vet også at de var svært vriene om vinteren, for å få de til å tenne var det mange som skvettet en liten skvett bensin (og frostvæske har jeg hørt) i forgasseren for å få komp - pluss at det var vanskelig med å få forvarming nok på lufta slik at ikke forgasseren iset.
haha kjenner en gammel mekaniker som mekka mye på mazda biler når rx2'ene kom.. han nevnte AKKURAT det samme eksempelet :D Og hvis bilen stod for lenge på tomgang kom det vann i rotorene ;) håpløse motorer men fytti bilen gikk.. skal også nevnes at dem fjerna turtallssperra.. gikk visst relativt langt uten noe mas fra motoren :)

#177597  av cameleon

Jeg tror du kommer til å bli storfornøyd med rx7'en jeg sindre :wink: Men som du sikkert er klar over selv, så kommer det nok til å bli litt skruing på deg uansett :) Biler med mye hester er jo strengt tatt mye hobbybiler da :D Slik jeg ser det ( såfremt motoren er relativt orginal med kun noen få enkle mods) så tror jeg du kommer til å få en temmelig kjørbar bil. Men skal du begynne å montere turbokit osv, så havner du nok sammen med de som bor på verksted hehe :D Og kjenner jeg deg rett, så er du ikke akkurat gjerrig på å spandere på bilene dine gaver :mrgreen:

Men har du noen papirer på biln din? servicer som er gjort osv? For da kan du jo se hva som er gjort og ikke gjort. Finne ut hva som kanskje er på tide å skiftes i god tid før grensa at det skal ryke er der :)

#177630  av sindrejl

cameleon skrev:Jeg tror du kommer til å bli storfornøyd med rx7'en jeg sindre :wink: Men som du sikkert er klar over selv, så kommer det nok til å bli litt skruing på deg uansett :) Biler med mye hester er jo strengt tatt mye hobbybiler da :D Slik jeg ser det ( såfremt motoren er relativt orginal med kun noen få enkle mods) så tror jeg du kommer til å få en temmelig kjørbar bil. Men skal du begynne å montere turbokit osv, så havner du nok sammen med de som bor på verksted hehe :D Og kjenner jeg deg rett, så er du ikke akkurat gjerrig på å spandere på bilene dine gaver :mrgreen:

Men har du noen papirer på biln din? servicer som er gjort osv? For da kan du jo se hva som er gjort og ikke gjort. Finne ut hva som kanskje er på tide å skiftes i god tid før grensa at det skal ryke er der :)
bilen står i oslo for overhaling av motor as we speak.. derfor jeg ikke har bilder. ellers er den stortsett org inntill jeg får henda på'n ;) såklart så forventer jeg skruuing.. gjelder egentlig alle litt sportslige biler ;)

angående gaver ja.. hmm.. det første jeg tenker på er veilside styling kanskje og apexi datasprut med bc kit :)

#177733  av Andy_Celica

sindrejl skrev:
cameleon skrev:Jeg tror du kommer til å bli storfornøyd med rx7'en jeg sindre :wink: Men som du sikkert er klar over selv, så kommer det nok til å bli litt skruing på deg uansett :) Biler med mye hester er jo strengt tatt mye hobbybiler da :D Slik jeg ser det ( såfremt motoren er relativt orginal med kun noen få enkle mods) så tror jeg du kommer til å få en temmelig kjørbar bil. Men skal du begynne å montere turbokit osv, så havner du nok sammen med de som bor på verksted hehe :D Og kjenner jeg deg rett, så er du ikke akkurat gjerrig på å spandere på bilene dine gaver :mrgreen:

bilen står i oslo for overhaling av motor as we speak.. derfor jeg ikke har bilder. ellers er den stortsett org inntill jeg får henda på'n ;) såklart så forventer jeg skruuing.. gjelder egentlig alle litt sportslige biler ;)

angående gaver ja.. hmm.. det første jeg tenker på er veilside styling kanskje og apexi datasprut med bc kit :)
Du blir nok ganske fornøyd med rx7, titta litt på den når jeg skulle ha bil oxo, men seff gikk jeg for toyota. Men uansett den 1,3 literen er jo helt rå, og skruinga er jo en del av sjarmen, så ikke bry deg om det de sier! Før jeg kjøpte celicaen (den er jo høyretsyrt) fikk jeg høre av alla at det var jævlig osv, men jeg spurte de om de hadde prøvd det og det hadde de ikke. så folk bør ikke utale seg før de vet FAKTA! Så STÅ på!