TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Skal kjøpe Mk II, trenger hjelp

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#1742  av CelicaTurbo

fantastisk gode bremser da i forhold til de fleste familiebiler jeg har vært borti, og det er gjerne positivt på en første-bil? :) men, bilen er flott å kjøre den, og overhodet ikke vanskelig å kjøre så lenge det går bra.. og, er man først ute og sklir så lærer man jo fort da (og det går som regel bra). Så lenge man ikke slipper gassen for mye så kan du redde deg relativt lett om det ikke går for fort og du har bra plass, ihvertfall slik jeg opplevde det på min 92-modell.. :) en stor åpen plass på vinteren er en ypperlig måte å lære slikt på :) det vanskeligste er å vite når du skal rette opp kontrastyringen i sladd: de fleste rett opp rattet for sent, det som fungerer best er å rette opp rattet idet bilen sklir den veien du vil at den skal gå (men gjerne peker mot grøften), da vil den som regel vinne grepet og slengen rompen på plass igjen istedenfor å slenge rompen allt for langt forbi der du vil ha den..

så, gled dere til vinteren og finn en stor plass uten lyktestolper :) de modige kan jo prøve på våt asfalt da men da trengs det mer fart og det er litt mer risiko involvert..

#1746  av Dalan

jepp, gode bremser er positivt :wink: må uansett vente til sommeren igjen før jeg kan få meg en mr2, for det går ikke akkurat an å finansiere en bil på et stipend.. :cry: så håper på at det blir lettere med en lærling-lønn, bare den ikke er altfor dårlig.. så får håpe det blir en da! liker bilen til naboen (jonsle) så, hehe.

#1750  av CelicaTurbo

hehe, da bør du tjene bra som lærlig eller være veldig opptatt av MR2 :)

#1753  av erling

Dalan skrev:for det går ikke akkurat an å finansiere en bil på et stipend..
Studielån funker bra!! :P Har jo jobba noen år før jeg begynte å studere riktignok, men.. kunne ikke akkurat SELGE bilen heller.. :D Men kan ikke handle så mye "leker" lengre.. :cry:

#1754  av CelicaTurbo

tror ikke jeg hadde klart å eie en slik bil på mens jeg studerte akkurat :)

#1755  av Dalan

hmm, tror nok ikke akkurat studielån funker så bra om man skal kjøpe seg en mr2 nei.. :(
nei nei, det kan jo tenkes jeg må vente noen år.. men det frister jo ikke særlig det heller da! :x

#1757  av @lpher

Dalan skrev:hmm, tror nok ikke akkurat studielån funker så bra om man skal kjøpe seg en mr2 nei.. :(
nei nei, det kan jo tenkes jeg må vente noen år.. men det frister jo ikke særlig det heller da! :x
Hva med en mk1 da? ;-)

Eneste bil med høy funfactor OG matchende kvalitet til under 50 lapper!

@lpher

#1760  av Dalan

Hva med en mk1 da?
hmm, må si at den frister ikke så mye som en mk2.. :wink:
syns ikke den er så veldig tøff egentlig.. men den er sikkert morsom den å!

#1764  av erling

CelicaTurbo skrev:tror ikke jeg hadde klart å eie en slik bil på mens jeg studerte akkurat :)
Hmmm.. Jeg tenker motsatt, klarer ikke å selge! :D Menne, har jo ikke mye igjen av billånet da, vil ikke anbefale å bruke 150k av studielån til innkjøp av bil. :shock:

#1765  av Dalan

nei, det kan bli litt drastisk å ta opp 150k i studielån, tror ikke jeg får tatt så mye på ett år heller... så det blir hvertfall ikke aktuelt :wink:

#1770  av Erlend

Det er klart MK1en ikke frister like mye, med utdatert styling og greier... Dessuten begynner de eldste å bli SKIKKELIG gamle nå... mye rust ute og går. Men hvis du finner et fint eksemplar, så vil nå jeg si at MK1en er mer morsom enn MK2. Den er lettere, så det blir som å kjøre gokart :) Du ser jo det at Toyota har gått tilbake til en lettere MR2 nå med MK3. Tror det er et riktig valg. Mk2en gir deg litt mer BIL for penga da, istedetfor et rent leketøy. Den har mer bagasjeplass og der er litt mer kvalitet over ting, med skinnseter osv osv. Men ikke glem MK1en hvis du vil ha en leke :D

#1784  av CelicaTurbo

har også hørt at mk1 er artigere ja (gocart).. men mk2 føles mer solid og stabil vistnok.. hver sin smak det :)

#1792  av PwRmAd

Har litt lyst til å komme med noen tips om å kjøpe en mkII som første bil.
Jeg har kjørt mkII i snart 6 år. Den bilen jeg har skaffet jeg til min far i 95(første mkII i Norge tror jeg) som en "golf bil" siden den var litt tøff og hadde ikke stort mer plass en en golf bag baki.
Kjørte selv en 911turbo på den tiden, og syntes mr2'en var veldig artig og kjøre, så når gamlingen ville segle bilen for noen år siden kjøpte jeg den av han, og tok den med når jeg flyttet utenlands.

For å komme til poenget, dette er en 91 gti-16 (na) og ikke særlig frisk, MEN når du begynner å kjøre den hardt på svingete vei, så skal en være ganske forsiktig med hva en gjør. siden mr2'en er en midtmotor bil har den en rimelig bra veigrep, SÅ LENGE en vet å balansere bilen! (det vet alle som har endt av veien med rompa først!) Den er langt fra så forgivende som en front motor/bakhjuls dreven bil eller forhjulsdreven.

Spesielt på våt vei, eller på varm (dritt)asfalt er det kun det at jeg har
kjørt mye 911 (som er en mye mer lumsk bil, slegge effekt)som har reddet meg med flere anledninger når det begynner å friske til. Det er faktisk mye bedre nå med turbo, kan bruke motoren til å redde en ut av mange situasjoner, siden mkII'en er mye en sakte inn i svinge, sikte og skyt type bilhvor overføringen av vekten til bakhjula gir deg både power drift og bedre kontroll. Men du skal vite hva du gjør, fordi det er lett og miste bilen, og da går det baklengs av veien.

Artigste med en mkII turbo er å sving inn i svingen, tappe på bremsen for å flytte vekta fram over forhjula så du kjenner at baken begynner å gli og gi WOT (wide open throttle), så drar du en skikkelig firehuls drift ala Initial D... KONGE..(derfor jeg fremdeles har min kjære mr2...

men nå skal jeg gi meg her, ble mye å lese nå. Lykke til med ny Deuce, lær deg bilen og kjenne og du kan ha det fantastisk mye morro!!!!!

Chris

#1811  av CelicaTurbo

kort: brems før svingen og for all del ikke i svingen, og ikke slipp gassen brått (eller i det hele tatt) i svingen.. må du styre imot sladd så ikke dra for mye i rattet..

er vel en grei liten guide vel? :)

leste forresten en guide til hvordan kjøre firehjulstrekker på grensen, og i korthet gikk det ut på at så lenge alle fire hjulene spant så hadde du det helt fint :) tror ikke jeg skal prøve det med det første :)