grimfer skrev:Dette forstår jeg ikke så mye av, egentlig. Du må vel være avhengig av 100% veigrep for å kunne få noe som helst sikkert resultat, dersom du skal bruke en slik "kalkulator"? Og så må vel motoren jobbe på optimalt turtall hele tiden? Skjønner ikke helt hvordan man kan få sikre resultater uten å måle med rullende landevei...
det er så klart en del antakelser i formelen, slik som luftmotstand. Men veigrep og start har en ganske liten effekt på sluttfarten men kan ha en dramatisk effekt på tiden. Når man tar tiden på kvartmilen er jo hvert tidels sekund viktig, men om du tenker etter og ser for deg at du krysser målstreken ved endt kvartmil, farten her er såpass høy og dermed akselerasjonen saktere at et sekund ekstra, eller tilogmed to-tre sekunder, gjør liten forskjell i farten. Å regne hvor mye effekt som er nødvendig for å akselerere en kjent masse over en kjent distanse til en viss hastighet er ganske enkel, men så klart en slik formel antar at effekten er konstant over hele distansen, noe den ikke er i en forbrenningsmotor. I realiteten er vel hastigheten over distansen et resultat av gjennomsnittet av den effekten motoren har ytt ned stripen, men siden man kan anta at folk girer på en hensiktsmessig måte og en effektkurve fra en motor til en annen ikke ser så veldig forskjellig ut med effekt-toppen som senterpunkt kan man også gjøre antakelser om hva toppeffekten er som et resultat av hastigheten. Så klart blir det ikke et nøyaktig tall på dette, bl.a pga at man gjør en del antakelser, spesiellt med hensyn på bilens vekt, men det viser seg allikvel at det gir et pålitelig estimat som varierer lite fra gang til gang.
edit: forøvrig er det ganske enkelt å omregne fra pund til kg med vår alles beste venn; søkemotoren google.no! Skriv f.eks "1300kg in lbs" i søkefeltet og googles kalkulator gir deg svar. Kan brukes til de fleste omregninger, som "180km/h in mph" eller "300USD in NOK"
