TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kjøpt MR2!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#1627  av henningl

Jeg synes ihvertfall at det er ofte dem som føler de har noe å bevise som kjører styggest... unge gutter i kjipe biler.. om man har en bil som folk stort sett vet at går bra så er det liksom ikke så nødvendig å bevise noe da... ergo kjører man muligens mer fornuftig.

#1650  av CelicaTurbo

... eller unge menn i Audi TT, to slike som har prøvd å kappe med meg og ene gangen ble jeg med på leken også. Men, angåendre straffen så synes jeg den høres grei ut men litt lenge med 8 måneder da, det jeg hadde vært mest bekymret for er nok forsikringen for den betyr vel mye mer økonomisk...

ellers, jeg er vel "moden" jeg da siden jeg stort sett cruiser rundt vel vitende om at jeg har en sjelden og kul bil :) Til og med dama er glad i bilen min og det er jo ikke alle som er like heldig :) (hun ønsker seg forresten en MX3 til våren :) )

#1658  av MR2turbo

Vil bare si at jeg føler at jeg har fått mye mere respekt etterhvert som jeg har både opplevd hvor lite det skal til før man mister kontrollen, og så har jeg i det siste sett flere stygge utforkjøringer med turbobiler i som har hatt alt for høy fart :? Men jeg har for det meste lagt innenfor det jeg selv vil kalle "fornuftig" fart når jeg har kjørt fort.. Man vet aldri hva som befinner seg i veien rundt en sving og da er det jo et være eller ikke være å ha såpass marginer at man kan bremse og/eller svinge unna..

#1664  av CelicaTurbo

problemet er jo det at i en MR2 kan det gå lett gjennom en sving i høy fart men om du plutselig en dag treffer noe i den svingen som du må unngå så er farten alt for høy. MR2 går fort gjennom sving så lenge ballansen ikke flyttes for brått og det skjer jo med en gang du må unnvike noe og da kan man fort bli ille ute :?
 #1678  av Jonsle

Ikke for å si noe motbydelig men å kalle folk mellom 18-22 drittunger kan du egentlig stå over jeg er 20 og mr2 min lever ennå den åssen går det med din.... Ferdigheter med bil har ikke noe med alder og gjøre men erfaring. Vis du er 40 og aldri har kjørt bil før kan du det ikke alikevel, selv om du er gammal.......Øvelse gjør mester men å leke på en grusevei en gang i måneden blir du ikke flink av.
 #1679  av Dalan

hei! syns det var synd at Pål kræsja MR2'n sin... :( ingen MR2 fortjener en slik skjebne :wink:

har ikke så veldig mye erfaring med bilkjøring akkurat, når jeg nå skal begynne med teori-kurs i høst-ferien! så i desember er det grunn til å passe seg! hehe, neida.. har respekt for trafikken jeg, liker jeg å tro selv da.. liker ikke sånne som skal kjøre så fort som mulig uansett, når det ikke er forsvarlig :evil:
 #1680  av henningl

Jonsle skrev:Ikke for å si noe motbydelig men å kalle folk mellom 18-22 drittunger kan du egentlig stå over jeg er 20 og mr2 min lever ennå den åssen går det med din.... Ferdigheter med bil har ikke noe med alder og gjøre men erfaring. Vis du er 40 og aldri har kjørt bil før kan du det ikke alikevel, selv om du er gammal.......Øvelse gjør mester men å leke på en grusevei en gang i måneden blir du ikke flink av.
Du kommer ikke utenom at en 25-åring mest sansynlig har mer erfaring enn en 20-åring. Jeg vet både fra meg selv og alle mine kompiser at når vi var 18-20 år gjorde vi mye idiotiske ting som kunne gått galt, men hadde du spurt oss da hadde vi blånekta over at vi ikke hadde kontroll..

Det finnes en hårfin grense mellom full kontroll, og bare flaks..

For ikke så lenge siden ble en 24 åring drept i en 200sx på østlandet. Han lå i høy fart midt på gule stripen rundt en slakk høyresving. Det kom et vogntog imot men karen hadde sansynligvis brukt den gripeevnen dekkene hadde, og når det ble nødvendig å forandre på den banen han hadde planlagt for seg selv rundt svingen gikk det jo ikke så bra... Han syntes sikkert han var jævlig dyktig som klarte å ligge helt på grensen til sladd rundt svingen, og hadde han klart det hadde han skrytt til kompisene sine over hvor dyktig han var.. men han hadde ikke flaks..

Så med andre ord: man er ikke dyktig bare fordi man klarer å kjøre helt på grensen av hva bilen klarer...

#1681  av CelicaTurbo

det er vel ingen her som har kallt noen drittunger egentlig, og selfølgelig er ikke en 25 åring som nettopp har fått lappen bedre til å kjøre enn en 20-22-åring som har hatt lappen i to-fire år, erfaring er jo tross alt det viktigste da. Men, jo eldre gutter er jo rolige blir de fleste av oss, og det har normalt en positiv innvirkning på oppførsel i trafikken da..

jeg gjorde mye dumt når jeg var 18-20 også men synes ikke det var så dumt da.. Men samme hvilken alder man har så er det greit å oppfordre folk til å oppføre seg fornuftig på veiene da. Vi skulle hatt en link til bildet av bilen til den 24 åring Henning forteller om. Det er ikke så mye annet som er helt på bilen enn bakparten. Vi trenger ikke kjøre som bestemødre og det er lov å ha det gøy, men å kjøre på grensen er farlig uansett hvor mye erfaring du har nettopp pga at du ikke vet hva som kommer..

hmm

#1684  av Jonsle

Nei da skjønner det bare får frem at 2-3 år ikke er veldig mye. Og desto mere du kjører jo bedre blir du og desto mere respekt får du.
No bad!!

#1687  av CelicaTurbo

... 2-3 år er ikke mye for en som har kjørt en stund men det er da mye for en som er fersk på lappen.. jeg tror de fleste 20-åringer har kommet seg over det værste og er ganske så fornuftige i trafikken, det er nok værst med de som nettopp har blitt 18 med lappen og er en av de få i venneflokken som har bil og skal virkelig vise hvor heldige de er.. :) Uansett tror jeg at en 20-åring gjerne kan være mer fornuftig enn enn 30-åring.

I sommer traff jeg faktisk en fyr på 28 år som ventet på sin nyinnkjøpte BMW 323 og han fortalte stolt om at han hadde kjørt i 220 over fjellet i sin eks bil (granada mener jeg, porta topp og økt turtallsperre), og at han hadde fått sleng på bilen i utgangen av en tunell.. da hadde fyren aldri kjørt der før og han var stolt av det han fortalte.. for ikke å glemme at når han var ute å prøvekjørte BMW'en sin så kjørte han fra politiet i 120 sonen på E6, da hadde han også hold over 200km/t. Han spurte meg også om jeg ikke hadde testet toppfarten på celicaen min får det må jeg jo gjøre med en slik bil og det har jeg ærlig talt ikke. Det er ikke veier for det noen steder her til lands med unntak av et par km E6 samt den nye motorveien rundt Drammen, og jeg risker virkelig ikke å treffe purk i 200+ km/t. Jeg kjørte MR2'en min i 205km/t på autobahn på en ferietur og i slike hastigheter skal det lite til før det skjer gale ting og det tar laaang tid å bremse ned en bil fra slike hastigheter. Må man nødbremse pga at noen bytter felt har man et fantastisk stort problem uansett hvor rett frem E6 er..

men jeg skulle gjerne fått testet den toppfarten da for det hadde nok vært gøy :)
 #1692  av Erlend

Toppfart er som regel ikke noe å lengte etter annet enn på racerbanen synes nå jeg. Det som driver meg er akselerasjonen, greit nok at det er 50-sone, men det er fortsatt lov, (hvis det er forsvarlig) å komme seg raskest mulig opp fra 15 til 50 km/t :D
Ellers så hørte jeg noe nytt om han 19 åringen som omkom i den svarte Supraen utenfor Tønsberg, han hadde som kjent kjørt villmann, og da han krasja var det ikke mye håp for gutten. Brannvesenet holdt på i lang tid med å få ham ut av vraket, men det var plent umulig. De måtte løfte hele bilen av E-18 til slutt.... Slikt får deg til å tenke. Så forferdelig det må være å sitte inne i den bilen når den raser i noe i 150 km/t. Da har du ikke mye du skulle ha sagt :(

#1693  av CelicaTurbo

klarer meg stort sett med slike små sprint ja og aldri noe særlig fort i annet enn åpne 80-soner (og selv det er sjeldent).. høres kjedelig ut for noen sikkert :)

men, når jeg første gang leste om den 200SX'en som kræsjet som broderen (Henning) fortalte om så tenkte jeg faktisk på hvordan det må ha vært for føreren.. å se hva som skjer uten å kunne gjøre noenting med det, man vet nok at man kommer til å dø? Det er stort sett tanken på slike ting som holder meg på plass da, særlig i MR2'en var jeg faktisk nervøs for det der pga at bilen var så lav i fronten at et feil møte med en lastebil hadde blitt 90% skjebnesvangert selv i lovlige hastigheter :(

men men, det er trossalt viktig å ha det gøy når vi kjører slike biler som vi kjører, og med tanke på Pål her så tror jeg nok at det kunne ha skjedd med de fleste av oss i feil øyeblikk.. ikke alle svinger er slik som man planlegger selv om de kan se oversiktlige og fine ut når man kommer mot de: i en MR2 mk2 kan en større hump, våt flekk eller knekk i svingen være nok til å få ræven ut på vandring hvis man kjører litt fort..

#1820  av PÃ¥l

Det var da fælt som inleggene kom på denne topicen da. :)

Har nettopp fått boten. Den er på 8000, og jeg mister lappen i 8 mnd. Må nok kjøre opp på nytt igjen. Forsikring har jeg ikke fått svar på ennå, men regner med at brevet er rett rundt hjørnet...

Jeg mente da ikke å kalle folk mellom 18 og 22 år drittunger, men er klart enig i at man nok må ha et par år på nakken for å bli vant med en bil. Og selv det hjelper ikke når man ikke er vant til midtmotor og bakhjulstrekk, og samtidig liker å rase fra seg av og til. Samt en god porsjon uflaks da :(

#1825  av jensi

Har du fått tilbud om å kjøpe vraket fra forsikringen,dersom den bilr kondema?
Jens

#1826  av CelicaTurbo

jeg er mest spent på hva forsikringen sier jeg da.. straffen med bot og mistet lapp var kjip men grei nok synes jeg da.. kunne holdt med 6 måneder uten lappen, men, forsikringen kan fort bli den kjipeste straffen om de ikke betaler ut full pris for den bilen :?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 12