TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• UPen har lite Ã¥ gjøre.

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#161860  av aneriks

jeg tror ikke heller den blir godkjent, men det er jo verd et forsøk, det hadde jo vært greit om du informerte om hvordan kontrollen går, er jo greit for eventuelle andre med lignende alu vinger og vite :)

#161872  av Larsen

egotrip skrev:tenk deg en syklist som sklir på glatta og inn i siden på bilen din .. du er i fart og han blir "slengt" bakover så treffer han den vingen din .. hadde ikke blitt et pent syn :p

Kanskje noe sånt han tenkte på ?
Stemmer. Ville heller bli truffet av en glassfibervinge enn en sylskarp av aluminium!

Hvis du skal få den i vognkortet så må du vel gå tilbake på at bilen i utgangspunktet ble godkjent med den. Sikkert en ide å snakke med samme folkene som godkjente den i utgangspunktet!

#161877  av celicat23

Når jeg ble dratt inn til teknisk kontroll med celica'n spurte jeg de konkret om jeg måtte vise bilen når jeg satte på vingen (hadde ikke den montert da). Fikk til svar fra biltilsynet at hva slags vinge jeg satte på bilen min hadde ikke de noe med, og jeg trengte ikke å vise den eller få det godkjent.

Hvorfor ting som å ha en vinge på bilen blir ett problem, henger kun sammen med at 90% av folka som jobber på biltilsynet enten vet ikke hva de snakker om i det hele tatt, eller har laget sine egene tolkninger av loven og lever for å ødlegge for alle andre. Er du uheldig, så treffer du en av disse svina, og da er stort sett ALT galt - samme hva det er (HVA?! HAR DU LAGT UORGINALE PLAST GULVMATTER I BILEN DIN!?!? VI MÅ TA SKILTENE!!!!)

Det var til og med en sak i nyhetene for en god stund tilbake om en kjøreskole som hadde fått pålegg fra det lokale uduglighetstilsynet om å fjerne "de farlige vingene" fra bilene sine. Det var snakk om subaru impreza'er med orginale WRX vinger. Ja, så idioter kan uduglighetstilsynet være..

Så...Lykke til. Har passet godt på at alt jeg har kjøpt til TT'n har TUV papirer og er lovelig. Så den skal vises, og alt skal registreres. Da kan jeg være kvalm og jævelig og direkte kose meg når disse hobby nazi'ene stopper meg langs veien. Jævla svin!!!!

#161942  av memo

altså, hvis dere tenker dere om så skjønner dere hvor alu-vinger reageres på.. selvfølgelig er det større risiko for at noen skader seg om de blir truffet av en skarp aluvinge, enn om de treffes av en supra vinge som noen nevnte tidligere, som knekker og er laget av glassfiber.

og det er jo ikke akkurat som om dere ikke VET at purken reagerer på slikt... det er ikke værre enn at dere kjøper ting som er TÜV godkjent :)

selvsagt er det irriterende, men når det nå først ER slik, så er det ikke spess mer å gjøre enn å godta det når straffen kommer om dere velger å ignorere reglene..

men at de skrur på blålys osv osv er jo særdeles teit gjort da, men nå har det seg slik at mange jomfrupurker har en tendens til å vise seg frem..

#161974  av CelicaTurbo

Jeg er ikke så alt for glad i slike vinger, og ser at de nok kan være uheldig å treffe for f.eks en fotgjenger som går rett ut i veien i gangfeltet uten å se seg for (nok av dem), men, det overrasker meg en smule at politiet har muligheten til å bøtelegge slik som i dette tilfellet? Bot for ugyldig vognkort er jo egentlig ganske skrudd når det ikke er vognkortet som er problemet, men utstyr på bilen :roll:

#161975  av kennethx

CelicaTurbo skrev:Jeg er ikke så alt for glad i slike vinger, og ser at de nok kan være uheldig å treffe for f.eks en fotgjenger som går rett ut i veien i gangfeltet uten å se seg for (nok av dem), men, det overrasker meg en smule at politiet har muligheten til å bøtelegge slik som i dette tilfellet? Bot for ugyldig vognkort er jo egentlig ganske skrudd når det ikke er vognkortet som er problemet, men utstyr på bilen :roll:
Ja, de sier i grunnen at bilen er rett, men vognkortet er feil :roll:

#161981  av TheStig

fikk du mangellapp på vingen ?

#161984  av cameleon

Tror virkelig noen av der har truffet på djevlene selv i systemet. Personlig har jeg aldri hatt problemer med noen av eu-kontrollene, teknisk kontroll o.l uansett om jeg har ferdet i trondheim, fosen eller sør-trøndelag generelt. De har kun påpekt at jeg har hatt en fin bil i velid god stand og mer eller midre spurt om hvordan bilen er å kjøre o.l.

Personlig har jeg ikke tuv papirer på noe av det som er mntert i bilen. verken seter, ratt eksosanlegg som har bråket noe hinsides o.l.

Dette med aluvinger ser jeg på kun som et problem om vingene virkelig tyter ut på siden av bilen, noe de fleste ikke gjør. At de er usikre på hvorvidt den skal treffe en fotgjenger etc, er helt høl i huet spør dere meg. Hvor ofte er det vingen de treffer ved sammenstøt? det må jo i så tilfelle være om vedkommende bak rattet har en forkjærlighet for å kjøre revers i trafikken, eller dra brekket så rompa meier med seg mesteparten som er. :)

Nå er det jo alltid bilister som får skylda om en eller annen tomsing på fortauet blir helt suppe ved et sammenstøt. Synes i bunn å grunn at reglene for fotgjengere burde blitt vektlagt mye sterkere. Man har alltids de som faktisk står å venter og ser om bilen stopper eller ei, men også av typen nidkjære studenter på sykkel, med kaffekopp i den ene hånda og mobilen i den andre, samt Ipoden på full guffe. Et godt eksempel på slike som bare braser ut i trafikken og hvor de skal ha førsterett på alt. :?

Når det kommer til hva som er lov og ikke lov, så har jeg en del forskrifter samt lover og regler liggende i bilen, i tilfelle det skal bli bråk
skal prøve å få lagt ut de her på forumet for dere som er interesserte. Står en god del der som kan sørge for mye mindre urolighet for dere som kjører med slike kjernefysiske våpen på bilene deres :wink:

#161996  av Andreazz

cameleon skrev:
Dette med aluvinger ser jeg på kun som et problem om vingene virkelig tyter ut på siden av bilen, noe de fleste ikke gjør. At de er usikre på hvorvidt den skal treffe en fotgjenger etc, er helt høl i huet spør dere meg. Hvor ofte er det vingen de treffer ved sammenstøt?
Ofte når folk blir påkjørt ruller de over bilen og lander på tak, bakluka eller på bakken bak bilen, og da er det dumt hvis en stor aluminiums osthøvel står i veien! På lave biler er vell muligheten for at fotgjengeren skal rulle over bilen desto større..?

#162008  av cameleon

Andreazz skrev:
cameleon skrev:
Dette med aluvinger ser jeg på kun som et problem om vingene virkelig tyter ut på siden av bilen, noe de fleste ikke gjør. At de er usikre på hvorvidt den skal treffe en fotgjenger etc, er helt høl i huet spør dere meg. Hvor ofte er det vingen de treffer ved sammenstøt?
Ofte når folk blir påkjørt ruller de over bilen og lander på tak, bakluka eller på bakken bak bilen, og da er det dumt hvis en stor aluminiums osthøvel står i veien! På lave biler er vell muligheten for at fotgjengeren skal rulle over bilen desto større..?
Skjønner jo det :wink: De aluvingene der er jo ikke akkurat avrundet i kantene for å si det mildt. Men ser fortsatt at det er andre faktorer som i det tilfelle bør tas i betraktning. Det trengs ikke store hastigheter heller om man treffer vedkommende rett, men skaden kan fortsatt være like stor om det er en orginalvinge som står på enn om det er en aluvinge. Kommer jo helt an på sammenstøtet. Derfor så mener jeg at hele hysteriet rundt aluvinger er for dumt.

#162010  av TheStig

og derfor skal man gjøre saken verre med en alu vinge ?

#162022  av cameleon

TheStig skrev:og derfor skal man gjøre saken verre med en alu vinge ?
:?:

#162057  av VeilSide

Andreazz skrev:
cameleon skrev:
Uansett er loven lik for ALLE og da må en ta i betrakting alle faktorer. Nå finnes det dog ingen lover spesifikt ang vinger men vist en tar seg en titt på lovdata.no så finner en sikkert litt lover ang ting som har med vinger/styling å gjøre ...

#162071  av j.larssen

Hei alle! Har lest det som er blitt skrevet siden igår, er enig i at det er en del for og imot. men i mitt tilfelle er det ikke en alu vinge i den forstand mange tror. Er plast av noe slag. er også ikke ingen "ost høvel". :D
Er avrundet i fronten og står ikke utenfor selve bilen så jeg ser ikke problemet. Skal på vegvesenet imorgen og se hva de sier. Uansett blir det nok 98+ vinge på meg før ACR. Tar det ikke hardt uansett.

#162072  av cameleon

VeilSide skrev:
Andreazz skrev:
cameleon skrev:
Uansett er loven lik for ALLE og da må en ta i betrakting alle faktorer. Nå finnes det dog ingen lover spesifikt ang vinger men vist en tar seg en titt på lovdata.no så finner en sikkert litt lover ang ting som har med vinger/styling å gjøre ...
nettopp :!: :wink:

om dere leter under forskrifter, så er det ganske stor sjangse at dere finner noe relatert til dette :wink: