TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Heia staten.

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#160676  av CreeVal

Fikk høre av politikklæreren min at de pengene vi har på bok er nok til å betale ut diverse trygdeordninger i cirka 4 år...
Et statsbudsjett er utrolig kompleks, og det er utrolig mye som skal prioriteres...
Men selvsagt er jeg enig i at det er forbanna mye å betale! HVEM SYNS IKKE DET!?
Bomstasjoner f.eks... Jeg er ingen FrP mann, men jeg forstår(unnskyld språket) faen ikke hvorfor man skal betale til noe som nesten ikke blir brukt på vei.(Snakk om at mye av det gikk til kultur i Kristiansand)
JEG DRITER I KULTUR! Jeg vil kjøre bil! Kulturen kan privatiseres for mitt vedkommende! :x

#160680  av FireWalk

Andreazz skrev:
daniel skrev:hvis staten delte fordelte oljefondet likt på alle norske statsborgere, så har snar hver norman en million på bok..
Og hva tror du skjer hvis de deler ut alle pengene?
Tror ikke han mente at de skulle dele ut pengene, men heller skrev det for å få oss til å skjønne hvor ufattelig mye penger som faktisk er i oljefondet.

Der er så mye at vi kunne tatt litt og rustet opp infrastrukturen uten at det hadde minket nevneverdig i det hele tatt.. :)

#160684  av Andreazz

FireWalk skrev:
Andreazz skrev:
daniel skrev:hvis staten delte fordelte oljefondet likt på alle norske statsborgere, så har snar hver norman en million på bok..
Og hva tror du skjer hvis de deler ut alle pengene?
Tror ikke han mente at de skulle dele ut pengene, men heller skrev det for å få oss til å skjønne hvor ufattelig mye penger som faktisk er i oljefondet.

Der er så mye at vi kunne tatt litt og rustet opp infrastrukturen uten at det hadde minket nevneverdig i det hele tatt.. :)
Jo det er jeg enig i! Men hadde pengene blitt delt ut likt til hver eneste Kari og Ola Nordman trur jeg nokk "infrastrukturen" hadde rast ganske fort også..
Jeg mener også at det er stor forskjell på å SPARE penger og IKKE BRUKE penger!

#160685  av TheStig

jeg er iallefall smart nok til å skjønne at jeg er for dum til å blande meg inn i den økonomiske politikken. Det er folk med lang utdannelse som sitter og trekker i snorene

En ting er at alle klager over pengemangel og advarer mot div følger, men til slutt ordner det seg alltid enten det gjelder veier eller sykehus. Folk bor i norge så presterer de å klage over brøytingen på vinteren eller humpene i veien på sommeren. Altså, vi bor i et land med svært vanskelig vær og føre og dermed må man bare akseptere noen kompromisser. Er veien humpete så aksepterer jeg det siden det er jeg selv som har montert senkesettet eller kjøpt en sportsbil i et land laget for Valmet. Er det for mye snø så går jeg på nettet og finner meg en 4x4 vinterbil

pointet er at jeg skulle ønske at alle forståsegpåere og sytere jekket seg ned noen hakk, evt bare flyttet til en annen kommune eller land som passer deres krav bedre. Det er INGEN som tvinger oss til å bo i norge

#160687  av FireWalk

hadde blitt total influasjon da ja... :P så hadde ingen hatt noen bruk for de pengene uansett..

Men Når vi har så dårlige veier som vi faktisk har her i landet så hadde vi kunnet koste på oss å ruste opp veinettet. For det er ikke til å stikke under en stol at det faktisk forfaller mer og mer for hver dag som går.

Se bare på sverige! 10 ganger bedre veier der. Eneste stedet vi har OK veier er på østlandet, og rundt de største byene.

Ellers så er infrastrukturen elendig. Mange veier jeg ikke kan kjøre på med MR2en fordi de er så dårlige, jeg må planlegge alternative ruter for å komme meg dit jeg skal. Det sier jo litt! :shock:

Oljefondet hadde ikke blitt redusert nevneverdig, og ikke hadde det blitt noe influasjon heller om vi brukte noen milliarder på å ruste opp veinettet..

I det lange løp blir det jo bare dyrere å utsette det uansett.

#160689  av TheStig

sverige har 100 gang dårligere veier enn norge

#160691  av FireWalk

TheStig skrev:sverige har 100 gang dårligere veier enn norge
Mulig det er gode veier der du bor, men jevnt over har sverige veldig gode veier. Og i norge har vi EKSTREMT mange dårlige veier. Sånn er det bare. Det er først nå i det siste at Norge har fått noen FÅ veier som har god nok standard til å kunne få 100 grense f.eks mens sverige har hatt dette lenge..

En annen ting, om de kommer over et lite berg i sverige så sprenger dem det vekk og legger veien tvers igjennom. I Norge legger vi veien RUNDT berget for å spare penger.

#160693  av TheStig

norge er håpløs når det gjelder svinger ja, men fra midten og opp er alle veier i sverige totalt forsømt og staten er helt blakk. Er ei kjennsgjerning at sverige sliter hardt om dagen, så alt er ikke gull og grønne skoger utenfor norge

#160695  av grimfer

Jeg har kjørt gjennom Sverige på langs noen ganger, og kjørt en hel del utenfor allfarvei også. Jeg synes det er gode veier i Sverige, sånn generelt.

Men så er jeg oppvokst på nordvestlandet også da! Der er det mange bedritne veier, der!

#160698  av jumbo

TheStig skrev:Er veien humpete så aksepterer jeg det siden det er jeg selv som har montert senkesettet eller kjøpt en sportsbil i et land laget for Valmet.
Mer sanne ord har ikke vært sagt på lenge. Selv om jeg til tider mener vegvedlikeholdet er for dårlig, har du helt rett i at folk fort får urealistiske forventninger.

Når det er sagt dog, synes jeg det er riktig å ha skyhøye forventninger til veistandard, helt enkelt fordi politikerne snakker ræva av seg når det diskuteres ulykkestall og trafikksikkerhet, og glatt velger bort det aller beste virkemiddelet fordi det også er dyrest. Hadde de virkelig ment noe med ulykkestall og den idiotiske "nullvisjonen" (som forøvriger er totalt latterlig), hadde man brukt langt mer på veiutbedring og vedlikehold enn vi allerede gjør.

#160699  av FireWalk

TheStig skrev:
pointet er at jeg skulle ønske at alle forståsegpåere og sytere jekket seg ned noen hakk, evt bare flyttet til en annen kommune eller land som passer deres krav bedre. Det er INGEN som tvinger oss til å bo i norge
Man kommer jo ikke særlig langt med slik likegyldighet som dette da. "Flytt til utlandet da vel" :roll:

Tror du virkelig at ting skjer av seg selv? tror du politikerene plutselig finner ut at: Nei! I den bygda der er det ei bro som kan rase sammen når som helst, best vi spytter inn litt penger og bygger en ny en før liv går tapt.

Nei så enkelt er det ikke. For at ting skal skje må man først si ifra. Man må rope og skrike litt intil man får viljen sin. På samme måte som at et lite barn hyler og skriker for å få sin mors oppmerksomhet. Slik er det med folket og staten også.

Innse det! SÃ¥nn er det bare.

"Flytt til et annet land" Veldig voksent og saklig. Dette skriver du hver gang noen klager på noe. Vi bor i et av verdens rikeste land, og da trenger man ikke å infinne seg med at veistandarden noen steder er akkurat like dårlig som den var for 100 år siden da hest og kjerre var eneste transportmiddelet. Man trenger heller ikke infinne seg med at sykehusene er overfylt og at bestemor ikke får den pleien og hjelpen hun har krav på.

Nei.. jeg mener man må tørre å si ifra når man føler seg urettferdig behandlet!

Nordmenn er notorisk dårlig på å Si ifra generelt.

All erfaring viser at dersom man roper og skriker og lager nok blest om noe så får man til slutt oppmerksomhet, og først da skjer det ting.

Sitter man og tenker: det ordner seg nok, noen andre gjør det sikkert om ikke jeg gjør det... vel, da skjer det INGENTING! det er iallefall helt sikkert :)

OG ang dette med forventninger:

For å si det så ENKELT som det overhodet kan sies:

Jeg forventer ikke at dette ganske land skal asfalteres som en rullebane der jeg kan komme meg frem over alt med sportsbil.

MEN: Jeg forventer å få det jeg betaler for! Uansett hva det gjelder.

Og slik det er i dag så får jeg bare 25% av hva jeg betaler for! og det trenger jeg ikke finne meg i!

Jeg finner meg heller ikke i å betale en "ekstra" skatt tilsvarende 3/4 av veiavgften når de som ikke har bil slipper å betale den. Hvorfor skal bilistene betale en ekstra skatt når pengene brukes på ALT annet enn det som har med bil å gjøre? burde det ikke da være omvendt? at da ALLE i samfunnet skulle spleiset på denne skatten? bilister som fotgjengere..

Det er blitt slik at bileiere skal melkes hele tiden. For politikerene tenker slik at: Så dyrt som det er å ha bil i dette landet så må du være ganske velstående for å ha råd til en. Da har du nok penger til at du kan melkes et par 10 ganger ekstra også. Og slik er det blitt, og slik er det.

Jeg har ingen problemer med å si ifra at jeg er imot dette.
Sist redigert av FireWalk den 12 mar 2006 19:40, redigert 1 gang totalt.

#160705  av TheStig

syns ikke det var noe umodent med å si det nei men du får gjerne ta diskusjonen ned på et personlig nivå selv om jeg ikke orker å følge opp. Men hvorfor er det så negativt at jeg sier "flytt til et annet land" hver gang? Hva er så mye verre med det enn å klage over det samme i alle tråder? men men.. dropp dette og fortsett med saklige ting

Pointet er ikke at det er teit å si ifra om ting som er livsfarlig med det er IKKE farlig med litt humper og hull langs en hovedvei. Tilpass heller fart og bil etter det.

Det andre pointet er enkelt. Politikerene bruker så mye penger som er trygt å bruke og det kan ingen her inne krangle på. Er jo helt latterlig at folk tror de kan mer om samfunnsøkonomi enn Stoltenberg som har vokst opp i politikk samt har lang utdannelse rundt akkurat det. Altså, det brukes så mye som er trygt og på hvilken måte nytter det da å rope og skrike til seg når man vet det da må gå utover en annen sak? Det er jo ikke slik at man ved å si ifra tryller frem nye penger?

Jeg synes faktisk at sett i forhold til været i norge så har vi relativt gode veier. Hadde man fått vårt vær i andre eksotiske land med fortryllende veier så skulle man sett på kaos etter noen år

#160706  av mr.veilsidewankel

TheStig skrev:norge er håpløs når det gjelder svinger ja, men fra midten og opp er alle veier i sverige totalt forsømt og staten er helt blakk. Er ei kjennsgjerning at sverige sliter hardt om dagen, så alt er ikke gull og grønne skoger utenfor norge
og alikevell så har de utrolig mye bedre veier enn oss,
jeg bor på "midten" 2mil fra svenskegrensa, så jeg har kjørt min del svenske veier,,, det første man merker når man krysser grensa er at det blir stilt i bilen. og det slutter nesten å humpe(jeg har stenharde coilovers og kjører på 35profil 285 dekk, jeg VET hva jeg snakker om)
veiene er bredere, det er skikkelige veiskuldre, og du kan trygt ligge over 100 på vinterføre(og fremdeles bli frakjørt av gamle damer)
Kjørt E6 i det siste? den er en skam for hele landet, fult av 50 og 60 soner, +et par plasser hvor den går over så smale og uoversiktlige broer at det knapt går 2 biler i bredden, og det er på e6 nesten all tungtransport går på,,,
vi har råd til å ha minst en skikkelig hovedvei har vi ikke, med 4 felt i det minste på noen plasser, så det går an å kjøre forbi litt tryggere,

#160708  av TheStig

hadde vi hatt råd til det så hadde vi hatt det. Det koster FLESK å ha så sykt bra system som norge har. Sykehus, pensjon, div trygder osv.. Jeg synes norge er et fantastisk land å bo i

Hvordan er det mulig å klage over noen smale bruer og for mye dekkstøy når man har praktisk talt gratis sykehus og medisiner? Hvordan kan man klage på at årsavgiften er så høy når man likevel har mer enn nok penger til å bruke 20.000 på å trimme bilen sin? Norge har ikke en eneste uteligger uten valg. Alle får bomuligheter og penger nok dersom de velger å ikke drikke bort alt og det er jo helt fantastisk spør du meg.

Nei dette blir det samme som med HK i biler, man får aldri nok. Ordner de veiene så klager vi om noen år på at den russiske kaviaren er for kostbar

Og nei, jeg er ikke typen som godtar alt og ikke har krav og meninger, men jeg er en svært realistisk type som vet å være takknemlig

#160712  av FireWalk

Veiavgiften er på ca 2800 kroner. Av dette går ca 700 kroner til vei. Resten av beløpet på 2100 kroner går til "statskassa" og blir brukt på alt fra U-hjelp til ny opera i oslo, barnehager, skoler, sykehus osv.

Mitt spørsmål er helt enkelt: Hvorfor skal BILISTENE betale en ekstra-skatt på 2100 kroner i året som går til samfunnets felles goder, når de som ikke har bil slipper? hvorfor? hvorfor? Gi meg svaret på det, så skal jeg holde kjeft.

Veiavgiften burde altså vært 700 kr. Mulig den er noe tilsvarende i sverige, og likevel har de bedre veier sånn gjenomsnittelig sett.

Så har vi jo de enorme bensin avgiftene, omregistrerings avgiftene, import avgiftene. Det var til og med avgift på livreddende sikkerhetsutstyr som Airbag når det var nytt en gang i tiden. Og det sier vel bare sitt om hvor landet ligger. Her er det ikke snakk om logikk, det er bare snakk om å melke mest mulig ut av bilistene.

"Bruk kollektiv transport" sier de. De som bor på bygda har jo ikke kollektiv transport. Hva skal de bruke da? Bena? 10 mil til nærmeste vinmonopol, 2 mil til nærmeste skole. Osv.
Bilen er en nødvendighet i dette landet. Vi har spredd bebyggelse og dårlig veinett. Bilen er derfor viktigere her i landet enn i mange andre mer urbane land. Likevel har vi dårligere veistandard.

Farlige veier:

Et hull i veien KAN faktisk være veldig farlig. Man kan punktere, ødelegge felgen og skjære ut av veien og inn i et tre. Resultatet kan være den sikre død. Eventuelt kan man kollidere med en møtende bil, og i værste fall kan to hele familier utslettes pga et lite hull i veien.

Det er mange hull i veien der jeg kjører, og alle som bor her legger seg over i motsatt felt for å unngå å kjøre ned i hullet. Der er dårlig oversikt, og rett før en sving. Ofte ser jeg folk som HIVER seg tilbake i sitt eget felt da det kommer bil imot etter at de har forsøkt å unngå det ufarlige hullet i veien. En eller annen dag smeller det, og da som en direkte følge av at det er hull i veien.

Og disse hullene er det MANGE av!

0-visjonen:

Bondevik snakket om 0 visjonen. 0 drepte i trafikken.

Da må vi se på hva som dreper i trafikken. Det er hovedsakelig 3 ting:

1. Gamle biler uten sikkerhetsutstyr.
2. dårlige veier
3. berusede sjåfører.

Det siste kan man ikke gjøre så mye med direkte. Men de to andre er relativt enkle å gjøre noe med.

Likevel jobber staten IMOT 0-visjonen på følgende måter:

1. De nedprioriterer vei standarden. Veiene fortsetter å forfalle mer og mer for hvert år som går.

2. De har skyhøye avgifter på nye trafikk sikre biler med livreddende sikkerhetsutstyr. Dette er grunnen til at Norge har en av europas eldste bilparker.

Nye biler redder liv, gamle biler dreper. SÃ¥ enkelt er det.

Videre så snakker de høyt om mindre forrurensing. Likevel har det ikke vært noen belønning å hente for å kjøpe en ny bil som forrurenser lite. Istedet kjører mange rundt i eldgamle biler som bruker blybensin og som forrurenser like mye som en trailer.....

Skal jeg fortsette? Jeg tror ikke all politikken i dette landet er så rosenrødt som noen forsøker å male den.. der er mange feil som burde rettes opp i! og vi har både penger og ressuser til å gjøre det! Problemet er bare at ingen klarer å bli enige. Og det er det politikk handler om: krangling og uenighet.

Om vesner fra andre planeter følger med på oss nå vil de helt sikkert ha notert ned at Politikk, som er kjærnen i vårt samfunn = toppen av ineffektivitet. :wink: