Veiavgiften er på ca 2800 kroner. Av dette går ca 700 kroner til vei. Resten av beløpet på 2100 kroner går til "statskassa" og blir brukt på alt fra U-hjelp til ny opera i oslo, barnehager, skoler, sykehus osv.
Mitt spørsmål er helt enkelt: Hvorfor skal BILISTENE betale en ekstra-skatt på 2100 kroner i året som går til samfunnets felles goder, når de som ikke har bil slipper? hvorfor? hvorfor? Gi meg svaret på det, så skal jeg holde kjeft.
Veiavgiften burde altså vært 700 kr. Mulig den er noe tilsvarende i sverige, og likevel har de bedre veier sånn gjenomsnittelig sett.
Så har vi jo de enorme bensin avgiftene, omregistrerings avgiftene, import avgiftene. Det var til og med avgift på livreddende sikkerhetsutstyr som Airbag når det var nytt en gang i tiden. Og det sier vel bare sitt om hvor landet ligger. Her er det ikke snakk om logikk, det er bare snakk om å melke mest mulig ut av bilistene.
"Bruk kollektiv transport" sier de. De som bor på bygda har jo ikke kollektiv transport. Hva skal de bruke da? Bena? 10 mil til nærmeste vinmonopol, 2 mil til nærmeste skole. Osv.
Bilen er en nødvendighet i dette landet. Vi har spredd bebyggelse og dårlig veinett. Bilen er derfor viktigere her i landet enn i mange andre mer urbane land. Likevel har vi dårligere veistandard.
Farlige veier:
Et hull i veien KAN faktisk være veldig farlig. Man kan punktere, ødelegge felgen og skjære ut av veien og inn i et tre. Resultatet kan være den sikre død. Eventuelt kan man kollidere med en møtende bil, og i værste fall kan to hele familier utslettes pga et lite hull i veien.
Det er mange hull i veien der jeg kjører, og alle som bor her legger seg over i motsatt felt for å unngå å kjøre ned i hullet. Der er dårlig oversikt, og rett før en sving. Ofte ser jeg folk som HIVER seg tilbake i sitt eget felt da det kommer bil imot etter at de har forsøkt å unngå det ufarlige hullet i veien. En eller annen dag smeller det, og da som en direkte følge av at det er hull i veien.
Og disse hullene er det MANGE av!
0-visjonen:
Bondevik snakket om 0 visjonen. 0 drepte i trafikken.
Da må vi se på hva som dreper i trafikken. Det er hovedsakelig 3 ting:
1. Gamle biler uten sikkerhetsutstyr.
2. dårlige veier
3. berusede sjåfører.
Det siste kan man ikke gjøre så mye med direkte. Men de to andre er relativt enkle å gjøre noe med.
Likevel jobber staten IMOT 0-visjonen på følgende måter:
1. De nedprioriterer vei standarden. Veiene fortsetter å forfalle mer og mer for hvert år som går.
2. De har skyhøye avgifter på nye trafikk sikre biler med livreddende sikkerhetsutstyr. Dette er grunnen til at Norge har en av europas eldste bilparker.
Nye biler redder liv, gamle biler dreper. SÃ¥ enkelt er det.
Videre så snakker de høyt om mindre forrurensing. Likevel har det ikke vært noen belønning å hente for å kjøpe en ny bil som forrurenser lite. Istedet kjører mange rundt i eldgamle biler som bruker blybensin og som forrurenser like mye som en trailer.....
Skal jeg fortsette? Jeg tror ikke all politikken i dette landet er så rosenrødt som noen forsøker å male den.. der er mange feil som burde rettes opp i! og vi har både penger og ressuser til å gjøre det! Problemet er bare at ingen klarer å bli enige. Og det er det politikk handler om: krangling og uenighet.
Om vesner fra andre planeter følger med på oss nå vil de helt sikkert ha notert ned at Politikk, som er kjærnen i vårt samfunn = toppen av ineffektivitet.