TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Nye tollstasjon pÃ¥ Svinesund - et lite varsko for lave biler

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#149772  av FireWalk

Jeg gidder ikke skrive et nytt langt inlegg, så jeg skal gjøre det så kort som mulig:

ST182: Jeg er enig i det du skriver! Når folk sier ifra så bringer man det videre oppover i systemet. Og det var det som var poenget mitt hele tiden. Et sted må det begynne.

Memo:

Voldsomt så du skal kverulere hele tiden. Mulig du generelt sett har en annen mening enn de fleste her inne til en hver tid har, men husk at meninger er noe folk har, her finnes det ikke noe fasit svar på hva som er rett eller galt.

Men tilbake til poenget:
Saken her er at veiene SKAL være kjørbare for alle! Om det bare berører en liten gruppe spiller da ingen rolle! Skal vi da også si at innvandrere i Norge ikke skal ha samme rettigheter som oss fordi de bare representerer en liten gruppe f.eks?
Det spiller ingen rolle om det bare er en liten gruppe som berøres. Blir biler skadet av å kjøre der, ja da må det utbedres! Hadde dette vært USA hadde staten måttet erstatte alle skader som denne veien forårsaket. Her i Norge derimot fraskriver staten seg ALT ansvar når det gjelder slike ting. (Og NEI, jeg sier ikke at jeg vil ha Amerikanske tilstander her, det var bare et eksempel.)

Å skrive et brev? har du noen gang forsøkt å skrive et brev til en av statens etater? Jeg skal vedde familiejuvelene mine på at de ikke engang gidder å LESE brevene de får! Jeg har iallefall aldri fått svar på noen av mine brev, til tross for at det har vært punktlig og saklig satt opp.

Jeg har f.eks ringt ca 20 ganger til Ålesund Komune for å få dem til å komme å reparere en mengde skumle HULL i veien her hvor jeg bor.. Dette er hull som er så omfattende at om jeg kjører nedi der med MR2en vil den få store skader. Jeg har ringt og advart dem om farene for ulykker som kan oppstå da alle som kjører her legger seg over i motsatt kjørefelt på en uoversiktlig strekning bare for å unngå å kjøre ned i disse dype hullene. Før eller siden kommer det til å smelle der! Jeg ringer og Ringer og de lover og lover, men ingenting skjer...

Å skrive brev & ringe personen som har med det å gjøre fører ingen vei hen tydeligvis. Min erfaring er at dersom noe skal bli gjort så må man angripe problemet fra mange kanter samtidig. Man må syte til de som er FORBUNDET til problemet og som kanskje har noen mulighet til å påvirke det i særlig grad..
Først når disse tar det opp med sine overordnede så kanskje ting skjer.. det virker iallefall ikke som om de gidder å bry seg noe særlig når vanlige mennesker sender et brev eller ringer. Når jeg ser vannverket driver og graver opp veiene her og ødelegger dem uten å asfaltere de til igjen etterpå (ser jo ut som det er veier fra 1900 tallet her pga dem) så går jeg bort og sier at: ja nå får dere jammen komme å lage til veiene etterpå også! klart.. jeg kan ringe ledelsen, men fint lite skjer da.. Bedre å kjefte litt på arbeiderene, da KOMMER de faktisk og asfalterer også.. det gjør de ikke om jeg ringer ledelsen... forstå seg på det den som kan, men slik er det faktisk ofte..

Derfor syntes jeg det er HELT greit å snakke til tollerene som jobber der for å påpeke vår missnøye med veien.. Dette vil føre til at de etter hvert syntes det blir travelt få høre dette om å om igjen hver dag pga alt tilsnakket de får. Dermed vil de kanskje ta dette opp med sine overordnede å forlange at noe gjøres.. Først da er det en reell sjans for at noe faktisk blir gjort!

JA, det er synd at dette skal gå utover de som jobber der. Men det er det eneste som funker, iallefall etter hva jeg har erfart.

Skal man ha viljen sin må man kjempe med BÅDE Nebb og klør...

Og apropo Sverige, der har de jo fine veier og bare 2 bomstasjoner. Jeg skjønner godt at onkelen min har kjøpt seg hus i Sverige. Da kan han bo billig der mens han jobber i Norge og pendler til og fra. Hadde jeg ikke bodd og hatt jobb på vestlandet skulle jeg vurdert det samme.

Edit: Nå er det ikke snakk om å bruke finger og true med juling slik som en ekte nordlenning sikkert ville gjort, det går faktisk ann å snakke til vedkommende på en skikkelig måte og spørre om hvorfor veien er laget slik at bilen blir skadet når man kjører der..
Sist redigert av FireWalk den 09 jan 2006 04:14, redigert 1 gang totalt.

#149782  av TheStig

hahaha, satan ,firewalk, du er en syk syk mann men NULL innsikt og forståelse..

Saaatan

Hvis man skal kjefte på alle som jobber innenfor et system som har en feil blir det jo mange som får en trivelig jobb hverdag.. Tolleren som sitter i skranken for 129 kroner timen skal få en finger fordi en ungdom i en senket bil blir litt plaget.. Skal se at du tørr å vise fingeren til mannskapet på en av fergene i nordnorge, for der er det nemlig vanskelig å komme av og på uten å demontere frontfanger først.. men klart, de burde jo kunne fylle på litt mer vann slik at havet blir høyere og dermed stigningen mindre :p

"fjern dn der fenger før eg røsk den av og smekk dæ me den di førbainna sutterfetta fra sørnorge" :lol:

Litt seriøst, jeg hadde nok parkert bilen og tatt meg en tur inn til tolleren. Vil nok tro at det er bedre å forklare han at dette blir det store skader av på sikt enn å ødelegge hverdagen hannes helt til han tryggler sjefen om å ordne det .. Hvis alle hadde vært av den oppfattning av at man skal si ifra om alt som plager enn, og det på en slik måte, ja da hadde iallefall ikke jeg orket å jobbe en plass der man omgås mennesker

#149783  av FireWalk

Det var da voldsomt.. Blir kanskje litt feil å påstå at jeg har null forståelse og innsikt når du selv ikke klarer å holde deg seriøs for fem flate øre da?

Forståelse og innsikt er akkurat det jeg har. Etter utallige telefoner og brev til komunen for å få utbedret diverse ting har jeg opparbeidet meg en viss innsikt og forståelse for hvordan ting faktisk fungerer i byråkratiet. Og måten det fungerer på er at vanlige mennesker blir totalt oversett. Da må man ta ibruk alternative metoder for å bli hørt. Desverre.

Ferger er jo litt spesielt siden dette er vanskelig å gjøre noe med, men når man i år 2006 ikke klarer å bygge veier som alle kan komme seg frem på så må man jo innse at der er et problem som må utbedres.

Jeg er ikke fra nordnorge så jeg pleier ikke å vise fingeren hver gang jeg er irritert på noen. Det jeg tenkte på var å SI ifra til de som jobber der at denne veien må de få gjort noe med, fordi jeg da ville hatt problemer med å komme meg forbi med bilen min.. bevares, jeg bor i Ålesunf så for meg er det ikke noe stort problem..

Jeg skjønner ikke hvorfor dere bestandig skal vise finger og brøle til folk der oppe i nord? Går ann å Kjefte på folk på en ordentlig måte uten å vise finger og provosere kraftig. Når jeg sier kjefte så mener jeg å SI ifra.. Når man tar nedi med bilen så er det lov å vise at man blir irritert mener nå jeg... Og da må de ta det til etteretning at det er et problem der som må utbedres..

Det kommer stadig folk å kjefter på meg når jeg er på jobb, ang ting som ikke jeg har noe med å gjøre i det hele tatt, men jeg jobber jo der så jeg må bare stå å høre det.. da bringer jeg det videre til ledelsen... og forteller at nå må de få gjort noe med det der fordi jeg er så lei av å få høre det hele tiden..

Og for å være helt ærlig så tror jeg ledelsen er mer tilbøylig til å faktisk GJØRE noe med problemet når jeg som ansatt og bekjent kommer å forteller det til dem enn om en vilt fremmed kommer å griner litt til dem.....

#149787  av TheStig

vel, nå var jo hele poenget mitt at man IKKE skal vise fingeren ?!? Altså, viser man den i nord norge så får man seg en over kjeftn.. Det er totalt unødvendig og respektløst. Trådstarter viste knyttneven og det er selvsagt ikke like alvorlig, men poenget er det samme. Blir helt feil å være ubehagelig med folk langt ned i et system der de har bortimot null makt. Som memo har påpekt så er det jo nettopp å snakke med fyren som hadde vært rett istede for å tute og vise et eller annet stygt tegn... !??!.. Les skikkelig

#149789  av cameleon

tja...to dager til nå så blir vel denne tråden også stengt :mrgreen:

#149791  av memo

for det første, du sier jeg kverulerer, noe jeg ikke gjør. jeg diskuterer.
jeg må huske at alle mener forskjellig og jeg må respektere det sier du..

vel, er det ikke det jeg gjør? det samme gjelder jo isåffal for deg, for du mener noe annet enn meg? jeg har ikke vær irritert eller sur over at noen mente noe annet enn meg.

back to the case:
FireWalk skrev:Det var da voldsomt.. Blir kanskje litt feil å påstå at jeg har null forståelse og innsikt når du selv ikke klarer å holde deg seriøs for fem flate øre da?

Forståelse og innsikt er akkurat det jeg har. Etter utallige telefoner og brev til komunen for å få utbedret diverse ting har jeg opparbeidet meg en viss innsikt og forståelse for hvordan ting faktisk fungerer i byråkratiet. Og måten det fungerer på er at vanlige mennesker blir totalt oversett. Da må man ta ibruk alternative metoder for å bli hørt. Desverre.

Ferger er jo litt spesielt siden dette er vanskelig å gjøre noe med, men når man i år 2006 ikke klarer å bygge veier som alle kan komme seg frem på så må man jo innse at der er et problem som må utbedres.

Jeg er ikke fra nordnorge så jeg pleier ikke å vise fingeren hver gang jeg er irritert på noen. Det jeg tenkte på var å SI ifra til de som jobber der at denne veien må de få gjort noe med, fordi jeg da ville hatt problemer med å komme meg forbi med bilen min.. bevares, jeg bor i Ålesunf så for meg er det ikke noe stort problem..
det er jo det VI sier, at det er best å SNAKKE med folka istedet for å vise en KNYTTNEVE... leser du ikke innleggene i det hele tatt eller?? :roll:
FireWalk skrev: Og for å være helt ærlig så tror jeg ledelsen er mer tilbøylig til å faktisk GJØRE noe med problemet når jeg som ansatt og bekjent kommer å forteller det til dem enn om en vilt fremmed kommer å griner litt til dem.....
..en villt fremmed som...f.eks.... en tilfeldig person som skal gjennom tollen? :lol:

#149825  av sleeper

er faktisk ening med firewalk jeg!
så lenge det er en feil på demmes arbeidsplass, så må man kunne vise at man er\blir irritert over det!
jeg hadde også vist hvor forbanna jeg hadde blitt hadde jeg slått nedi et hull som ikke skulle vært der!
(jeg hadde også rulla ned vinduet og spurt om de ikke kunne se og fått fiksa det forbanna hullet!?!?)

#149833  av mr.two

Det er da helt klart at alle som har en jobb innenfor et gitt system, også er bedriftens representanter, og må være tilbøyelig for å motta konstruktiv og ikke konstruktiv kritikk. Noen "kunder" er fryktelig stolt av fingeren sin, mens andre takler problemer på et annet vis, slik som det er nevnt, ved å si det på en ordentlig måte. Uansett, alle som jobber i en bedrift skal kunne ta imot kritikk og være en type kundekonsulent, som skal være med på å utvikle, og gjøre bedriften til et enda bedre sted for kundene. Hvis man da gir blanke f i at kunder klager, da er det noe elementært feil. Tolleren i bua som det snakkes om er Tollens representant, og det å gå ut for så å gå inn og prate med alle andre bør være helt unødvendig. Hvis han føler et ansvar for den jobben han har, og et ansvar for at folk ikke blir sinte eller lei når de blir vinket inn, så bør det ikke være et problem for vedkommende å gi et lite hint til sine kolleger/sjefer. Hvis det er noen som tror at de kan være immune mot at folk retter kritikk mot dem på en arbeidsplass, så bør man tenke seg om igjen.

Og hadde noen som arbeidet på et servicested rappet til meg fordi jeg klaget, da hadde det blitt mer rabalder en den personen kunne tenke seg å gå gjennom. Rapper du til noen pga. de klager er du rett og slett psykisk ustabil og en egoist.
 #149837  av jumbo

TurboKnut skrev:Det er ikke alltid det er lurt å være tøff, - jeg var det ovenfor en biltilsynmann og antydet at han likte menn bedre enn damer, - men tror du det hjalp noe særlig for å få skiltene?
LOL

#149838  av jumbo

FireWalk skrev:Det er et fritt land, det er ingen skam i å ytre sin mening eller å stå for det man tror på.. ET sted må det begynne...
Poenget til memo er at det har lite for seg å slå ihjel folk som er milevis unna å hverken ha skylda eller posisjon til å fikse det. Si ifra er vel og bra og helt nødvendig for å få forbedringer i det hele tatt, men samtidig viktig å si ifra til rette mottakere.

#149855  av grimfer

Jeg har ett lite ønske (dette er litt off topic, jeg vet):

Kan vi fokusere kun på sak og glemme person når vi diskuterer i forumet? Jeg synes en del av diskusjonene sporer for mye av i retning av "du er teit fordi du mener at -argumentasjon"

Kommer noen med et dårlig argument, er det enkelt å "ta dem". Men gå på argumentet, og ikke personen bak!

#149872  av jumbo

grimfer skrev:Kommer noen med et dårlig argument, er det enkelt å "ta dem". Men gå på argumentet, og ikke personen bak!
Amen.

#149894  av larsst185

Helt enig.har vært aktiv på dette forumet en bra stund nå.men har i det siste vert mindre å midre innom pga jeg synes det er en rimmelig guffen stemning her til tider.jepp,det er et diskusjonsforum,men kansje de som ikke har intresse av å diskutere bilrelaterte ting men kun bruke tid på å kommentere off topic delen av forumet burde finne et annet forum?Jeg holder stort sett kjeft ang ting jeg ser her inne som jeg ikke er enig i men klarte det vist ikke helt nå.... :?

#149898  av TheStig

ups.. ja er helt enig, ble bare litt sjokka og revet med.

Firewalk, trekker tilbake det om personligheten din. Beklager

Men synspunktet mitt om saken står selvsagt

#150055  av jarell

Hadde vel jeg bare visst.... osv....
Som trådstarter så var jo denne kun ment som info til de som har lave biler, men det som de fleste har hengt seg opp i er min reaksjon der og da. Og - greit nok, men det er nå en gang slik jeg reagerte denne gangen. Jeg ble svært overrasket og forbannet. Tollstasjonen er del av offentlig vei og når man kjører i lang rekke og hastigheten er - som sagt nesten 0 - da skal man forvente at det kjøretøyet man har ikke risikerer å bli påført skader. Lexusen var nok noe lavere enn normalt siden vi var 2 voksne + Schäferhund og baggasje og matvarer, men jeg har kjørt gjennom liknende "carporter" i andre land uten å være i nærheten av å slå nedi. Stasjonen er jo i tillegg helt ny så det er ikke snakk om slitasje.

Siden jeg ble forbannet så brukte jeg altså hornet og knyttet neven til den betjenten som satt i bilen ved siden av. I ettertid ser jeg at jeg burde ha stoppet og snakket med den betjenten som satt i bilen (Jeg ville f.ø aldri vist fingeren til personen. Jeg er heller ikke redd for å bli sjekket i diverse registre, men ser helt klart at noen bør være forsiktige med å pådra seg unødvendig oppmerksomhet.) Selvsagt er ikke tollbetjenten ansvarlig for denne sprekken, men noen må man jo vitterlig snakke med først. Min medpassasjer sa at jeg burde skrive et brev og klage. Og det har jeg gjort i dag. Hvis du som leser også mener man burde gjøre sjefen for denne tollstasjonen oppmerksom på dette, så er det bare en fordel om det kommer flere klager. I hvilken grad det faktisk nytter vil tiden vise, men siden dette "sprekkproblemet" lett kan løses ved å legge nedi en tilpasset treplanke el., så er nå i hvertfall jeg optimistisk!

Jeg vil f.ø også gjenta tidligere oppfordringer her om å konsentrere seg om å diskuterere sak og ikke komme med personangrep. Å være litt ubetenksom og flåsete kan vi vel alle være, men med personangrep på et forum som dette oppnår man kun å miste respekt. (For ordens skyld: Jeg føler meg ikke truffet av det i denne tråden)