TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Pass dere for biltilsynet, NÃ¥ tar de i bruk gestapo metoder!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#147634  av jumbo

FireWalk skrev:Da er det vel værre med de som har orginal MR2 GTI med Turbo motor skulle en tro ?...
Helt klart. Men man er da selvsagt lovlydig, og oppgir/får godkjent slike ombygginger, eller hva? :lol:

#147644  av TurboKnut

Det som er skummelt med slike forum som dette er at vi blir "kjent" med hverandre i tråder og poster. Med kjent i gåseøyne så mener jeg at vi vet hvem vi er på forumet her, men når vi møter hverandre på treff, så er ansiktene helt ukjente...
Etterhvert som man poster flere og flere tråder og diskuterer opp og ned og att og fram, så blir man varm i trøya og føler seg sikker på det meste. Så skryter vi litt, og kanskje drar en liten spansk en, - og tenker som om vi står ved siden av bilen og skryter til en ukjent beundrer på et treff.

Men sånn er det ikke, - vi kunne like gjerne stått fram i Dagsrevyen på NRK og fortalt hele Norge at "jeg har ettermontert turbomotor og har dobbelt så mange hester som det egentlig skulle ha vært..."
For - alle har tilgang til disse opplysningene som vi legger ut på nettet.
Når akkurat DU leser denne sentningen her, så er det sikkert 3-4 andre som gjør det samtidig, og det kan like gjerne være tollvesnet eller BT.

Jeg averterte en bil en gang på nettet, det var en Nissan Figaro som jeg ikke hadde kjøpt, - bilen stod i Japan og jeg tenkte at dersom jeg får napp på den, så drar jeg den hjem til Norge. En uke senere var jeg og momset inn en bil hos Tollvesnet, og da spurte karen bak disken om jeg hadde solgt den "rare"? Jeg ble helt :?: :?: :?: :shock: og spurte hvilken bil han mente, for jeg hadde ikke flere biler enn den jeg stod med hos tollen akkurat da.
-Jo, den japanske... (Figaro'en).

Så at det jobber folk hos BT og Tollvesnet som både er bilinteressert og kanskje snoker litt det er helt klart. Og hvor er det vel enklest å finne "bevis"? Jo akkurat, - her på skjermen.

At Mazda-karen muligens er offer for sin egen dumhet ved å oppgi feile data ved registrering er heller ikke enestående. Jeg vet om flere biler som akkurat dette er gjort med, - det har jo NRK belyst i et Brennpunkt program også. Det har jo også blitt suspendert BT-folk fra stillingene sine etter at fusk ved registrering har blitt oppdaget. I Fredrikstad er det nå så vanskelig å få godkjent biler at om man hoster litt når man er der så går ikke bilen gjennom kontroll.... (nesten da).

#147666  av FireWalk

Det var foreslått på Ålesunds Gatebilklubb sine forum å stenge alle forumene for gjester, slik at man må være innlogget for å lese. Men jeg mener det ikke har noen hensikt. om f.eks BT vil lese postene så er det jo ikke værre enn at de registrerer seg... Forumene er for alle, og vi kan ikke nekte BT adgang uten samtidig å nekte alle adgang... det går ann å lage små "trusted" groups, men det går jo på bekostning av tilstrømningen av nye medlemmer når all diskusjon foregår på lukkede forum kun for de som kjenner hverandre f.eks.

Det er vel ikke så mye vi kan gjøre for å beskytte oss mot BT... men om man er flink å skjule E-mail, MSN adresse osv, samt skjule skilt nr på bilen og annen informasjon som kan identifisere seg, så burde man være litt sikrere. Det skal godt gjøres for BT å finne ut hvem som har skrevet en gitt tråd, og sist jeg sjekket så er det bare Admins som kan sjekke IP adressen til den som har skrevet inlegg.

Så det kan kanskje være en god huskeregel, ikke oppgi for mye informasjon om du har planer om å poste inlegg som har med oppgraderinger og lignende å gjøre.

Vi kan nok ikke stoppe BT i å bruke disse metodene, men vi kan iallefall forsøke å gjøre det vanskeligere for dem...

#147672  av Th4 Ghost

Amen^^

#147689  av maxgets

Er da ikke værre enn å følge reglene eller ta straffen sin om man blir tatt =)

Er du ikke villig til å bli tatt for noe så får du godkjenne det/betale med en gang så slipper du noe tull =)

#147690  av FireWalk

maxgets skrev:Er da ikke værre enn å følge reglene eller ta straffen sin om man blir tatt =)

Er du ikke villig til å bli tatt for noe så får du godkjenne det/betale med en gang så slipper du noe tull =)
Sant nok :) Men for de av oss som har MR2 GTI med TURBO motor så er det jo ikke "SÅ ENKELT" som det høres ut som. Om bilen f.eks er importert i 2003 så blir det jo fort 80.000 kroner i avgift på effekt økningen... Det er jo ofte bilens verdi i avgifter, så jeg skjønner forsåvidt godt at nesten ingen gidder å melde fra om slikt, ikke når avgiftene er så urimelig høye som de er i skrivende stund...
Disse reglene straffer jo oss med importerte biler ekstra høyt. MK2 ble aldri solgt i Norge, dermed er samtlige av bilene her importert fra utlandet, og siden en bil fra 1990 som er importert i 2002 blir sett på som NY i 2002 av det norske avgiftsystemet så blir prisene deretter... dvs sinnsykt HØYE...

Personlig er jeg glad jeg faktisk har en Orginal MR2 turbo, så meg kan de nok ikke ta.. men jeg vet jo at det er jo langt ifra alle med mr2 turbo her inne som har orginal mr2 turbo fra fabrikk...

Om jeg hadde hatt en MR2 GTI med turbo motor, så hadde jeg latt være å si ifra om dette. Da hadde jeg tatt sjansen på å ikke bli oppdaget, fremfor å GLADELIG betale 80.000 i avgifter til staten. Hva er vel 80.000 ? småpenger det........ eeh..... hadde det vært snakk om 10.000 så kanskje... men når det nermer seg 100.000 kroner så syntes jeg det blir litt for drøyt... Jeg tenkte faktisk på å sette turbo motor i min forige MR2 GTI, men slo det hele fra meg pga at det hadde blitt så dyrt å omregistrere den, så jeg kjøpte meg heller en orginal MR2 Turbo fra USA... :)

#147692  av Larsen

Biler som er over 15 år og ikke importert er jo fri for avgifter da... så det kan faktisk gå ann å godkjene en gti med turbo motor uten mye bråk fra bt.

#147698  av FireWalk

Larsen skrev:Biler som er over 15 år og ikke importert er jo fri for avgifter da... så det kan faktisk gå ann å godkjene en gti med turbo motor uten mye bråk fra bt.
sant det. Men nå er jo 100% av alle MR2 MK2 her i Norge Importert da, de fleste rundt 2000 ser det ut til... min er importert i 2003..
Sist redigert av FireWalk den 22 des 2005 19:03, redigert 1 gang totalt.

#147699  av Master

min ble importert for 6 mnd siden MED turboavgifta betalt :D

Dessuten er det biler registrert i Norge FØR 1996 som slipper å betale avgift ved endring av motorstørrelse, effekt, vekt etc.

Rekk opp ei hånd de som har MR2 registrert i Norge før 1996? :D du er heldig

#147701  av Dalan

Master skrev: Rekk opp ei hånd de som har MR2 registrert i Norge før 1996? :D du er heldig
Ikke før '96, men midten av '98, så har 80% bruksfradrag, regnet på det før i år og på min bil blir det noe over 10.000,- i avgifter for å registrere med 245hk, da begynner det å bli interessant å godkjenne ;)

#147703  av Master

Go for it :D

#147704  av Turbotrille

Alle biler registrert i Norge etter 1/1-1996 må betale en avgift for statusendring av kjøretøyet, dette innebærer også økt hk antall som er en statusendring.
Men du får normalt bruksfradrag fra første gangs registering (IKKE INNFØRSEL) i Norge..

Her er en oversikt over fremgangsmåten; http://www.toll.no/templates_TAD/Articl ... anguage=NO

Og her er omregningskalkulatoren for statusendring; http://www.toll.no/templates_TAD/Change ... anguage=NO

#147707  av Dalan

Master skrev:Go for it :D
Ja hadde det ikke vært en 30-40.000,- ekstra for motoren også skulle jeg gjort det jeg... :D

#147710  av cameleon

Ofte så har jeg tenkt på blan annet slike ting som dette. Har også lurt på om det kanskje hadde vært litt småkurrant å betale en viss sum i året fo å få være medlem av ts-ogn. personlig har jeg ikke noe imot å betale penger for å være på forumet. dette med tanke på slike ting so er nevt og at man også slipper masse rask som kommer inn her som overhodet kanskje ikke hadde trengt å være her. :wink:
Dessuten så hadde jo de pengene kunne gått til å utarbeide forumet samt diverse andre småting også. :wink:

#147734  av sindrejl

Larsen skrev:Biler som er over 15 år og ikke importert er jo fri for avgifter da... så det kan faktisk gå ann å godkjene en gti med turbo motor uten mye bråk fra bt.
min er registrert og importert i 2005, så å godkjenne noen store mods vil koste meg en god del 100.000 mer ja.. derfor vil jeg nok ikke modde noe særlig motor