Nesten umulig å si noe negativt om den bilen - så lenge man er oppvokst med japanske biler..... Som du sikkert er kjent med så er den jo nesten en blåkopi av BMWs 3 serie, men så lenge du kan "heve" deg over dette/ det er uten betydning - så kan du også glede deg over at ISn f.eks har enda mer personlighet

Og så har den jo et noe annet rykte, da for å si det forsiktig....
Forskjell i kvalitet vil vel egentlig bare selgere av tyske biler diskutere..... Men om selvom det er verdens beste kvalitet så har den jo noen mindre mangler sånn objektivt. F. eks så er det gode seter, men er du lenger enn 1.75 så kan lårstøtten bli dårlig. Og i baksetet er det greiest også å være av "japansk størrelse". Materialkvaliteten innvendig er enklere enn i de tyske konkurrentene. Noen vil også si at det er skuffende billig og ha et så enkelt koffertlokk-oppheng, som også stjeler mye plass i baggasjerommet. Men selvom noen detaljer kan virke litt mye "corolla" så må det jo spares noen steder, men i lengden så er jo DET liten irritasjon kontra å ha bilen ufrivillig ofte på verksted eller å måtte skifte f. eks bremseskiver og klosser dobbelt så ofte.... eller noe elektronikk som stadig krangler.....
Det ISn ikke har spart på, for å si de slik, er kjøreglede! En herlig 6 trinns manuell eller en helt grei automat. Automatutgaven kan virke kjappere pga kickdown, men sannheten er at den ikke er det. Klart mindre forbruk også m manuell. Med pen bykjøring, altså ikke så mye hard aksellerasjon - så går min nå på vinteren mellom 1.0 og 1.1 l/mil. På langtur har jeg kjørt fra Oslo til den tyske grensen mellom Danmark og Tyskland (via Øresundsbroen) på en tank! OK -riktig nok er det stor tank, 70l, men forbruk under 0.8 med feriepakket bil og 3 voksne og rundt 130 km/t i Sverige og Danmark er jo bra - det er tross allt 6 sylindre. Men, igjen, dette gjør BMWn enda bedre (mindre luftmotstand bl.a.) .... Men sammen med et påkostet hjuloppheng, direkte styring og glimrende bremser - og bakhjulstrekk så er dette en av de beste bilene jeg har kjørt!

På vinteren er det jo så som så, lett rompe er jo både veldig moro og kan by på større utfordringer enn med en FWD.... Men jeg har aldri kjørt meg fast. TRC og Winter-program funker helt greit.
Prisene på 99/00 modeller er blitt veldig gode etterhvert. Det kom et oppgradert modell på slutten av 02. (såvidt jeg husker). Nå som det værst verditapet er borte, så våger jeg påstanden at den som kjøper en brukt IS vil bli enda mer fornøyd enn en som kjøpte den ny....
Ser man på salgsutviklingen så kan det virke som om den første ISn ble et trendprodukt som ikke helt innfridde. Godt salg de første årene men så stoppet det etterhvert helt opp. Hvorfor er jo et godt spørsmål siden "alle" sier de er kjempefornøyde med bilen.... Men det ligger nok mer i dette med prestisje og et dårlig utbygd salgsapparat - tror jeg, da! Toyota er jo ikke prestisje i Norge - og selvom du kan kjøpe din Lexus hos alle Toyotaforhandlere og i prinsippet også ha service der - så var det i flere år egentlig kun på Skøyen i Oslo de hadde selgere og erfarent servicepersonell. Men i dag, derimot....
IS 200 modellen er av mange omtalt som litt treg. IS 300 er mye bedre sånn sett, men også MYE dyrere. Det finnes både kompressor og turbo til 200 modellen, og også turbo til 300 modellen. Det gjør nok "susen"..... også i lommeboka.... men jeg har kjørt min IS til Syd Frankrike et par ganger og over store deler av Norge. Mitt inntrykk er at IS200 er absolutt sprek - når man bruker girene litt. Og det gjør man gjerne da det er en herlig lyd i 6ern!
Til slutt: Normale forhåndsregler for kjøp av bruktbil gjelder også her. Finn ett eksemplar som overbeviser. Prøv å velge en sport utgave, også helst skinn, da - det hever interiøret betraktelig!
Lykke til - KJØP!
PS. En av MINE drømmebiler er BMW Alpina 3 serie...... (Men den koster jo som en M3.....) Mao så liker jeg BMW veldig godt. Men en senket IS med 18" er en bil som er veldig lik en 3 serie-alpina i oppførsel. Dvs nydelig handling og med god komfort. Men det mangler ca 150hk selvfølgelig....