TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Erfaringer rundt IS 200

• Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #145548  av oleb

Pappa vurderer IS 200 som sin neste bil, noe jeg så klart er i ekstase for :twisted: .
Hverken jeg eller han vet særlig mye om bilen, så jeg lurer på om dere kan dele litt erfaringer med oss.

Hva eierne synes om bilene sine, forskjellige modeller, specs, pros - cons, pris, kvalitet osv osv osv

Kom med alt dere vet + alle erfaringer/meninger rundt IS 200.

- Ole B

#147210  av Baba

Dette er en fin side på hva du bør passe på :D

http://www.lexusownersclub.co.uk/knowle ... &id=41&c=5

Har Lexus selv, har ingenting å klage på, bilen er en drøm å eie :D
Lykke til med bil kjøpet :D Dere kommer ikke til å angre......

#147242  av jarell

Nesten umulig å si noe negativt om den bilen - så lenge man er oppvokst med japanske biler..... Som du sikkert er kjent med så er den jo nesten en blåkopi av BMWs 3 serie, men så lenge du kan "heve" deg over dette/ det er uten betydning - så kan du også glede deg over at ISn f.eks har enda mer personlighet :wink: Og så har den jo et noe annet rykte, da for å si det forsiktig....

Forskjell i kvalitet vil vel egentlig bare selgere av tyske biler diskutere..... Men om selvom det er verdens beste kvalitet så har den jo noen mindre mangler sånn objektivt. F. eks så er det gode seter, men er du lenger enn 1.75 så kan lårstøtten bli dårlig. Og i baksetet er det greiest også å være av "japansk størrelse". Materialkvaliteten innvendig er enklere enn i de tyske konkurrentene. Noen vil også si at det er skuffende billig og ha et så enkelt koffertlokk-oppheng, som også stjeler mye plass i baggasjerommet. Men selvom noen detaljer kan virke litt mye "corolla" så må det jo spares noen steder, men i lengden så er jo DET liten irritasjon kontra å ha bilen ufrivillig ofte på verksted eller å måtte skifte f. eks bremseskiver og klosser dobbelt så ofte.... eller noe elektronikk som stadig krangler..... :roll:

Det ISn ikke har spart på, for å si de slik, er kjøreglede! En herlig 6 trinns manuell eller en helt grei automat. Automatutgaven kan virke kjappere pga kickdown, men sannheten er at den ikke er det. Klart mindre forbruk også m manuell. Med pen bykjøring, altså ikke så mye hard aksellerasjon - så går min nå på vinteren mellom 1.0 og 1.1 l/mil. På langtur har jeg kjørt fra Oslo til den tyske grensen mellom Danmark og Tyskland (via Øresundsbroen) på en tank! OK -riktig nok er det stor tank, 70l, men forbruk under 0.8 med feriepakket bil og 3 voksne og rundt 130 km/t i Sverige og Danmark er jo bra - det er tross allt 6 sylindre. Men, igjen, dette gjør BMWn enda bedre (mindre luftmotstand bl.a.) .... Men sammen med et påkostet hjuloppheng, direkte styring og glimrende bremser - og bakhjulstrekk så er dette en av de beste bilene jeg har kjørt! :D På vinteren er det jo så som så, lett rompe er jo både veldig moro og kan by på større utfordringer enn med en FWD.... Men jeg har aldri kjørt meg fast. TRC og Winter-program funker helt greit.

Prisene på 99/00 modeller er blitt veldig gode etterhvert. Det kom et oppgradert modell på slutten av 02. (såvidt jeg husker). Nå som det værst verditapet er borte, så våger jeg påstanden at den som kjøper en brukt IS vil bli enda mer fornøyd enn en som kjøpte den ny.... :wink:

Ser man på salgsutviklingen så kan det virke som om den første ISn ble et trendprodukt som ikke helt innfridde. Godt salg de første årene men så stoppet det etterhvert helt opp. Hvorfor er jo et godt spørsmål siden "alle" sier de er kjempefornøyde med bilen.... Men det ligger nok mer i dette med prestisje og et dårlig utbygd salgsapparat - tror jeg, da! Toyota er jo ikke prestisje i Norge - og selvom du kan kjøpe din Lexus hos alle Toyotaforhandlere og i prinsippet også ha service der - så var det i flere år egentlig kun på Skøyen i Oslo de hadde selgere og erfarent servicepersonell. Men i dag, derimot.... :wink:

IS 200 modellen er av mange omtalt som litt treg. IS 300 er mye bedre sånn sett, men også MYE dyrere. Det finnes både kompressor og turbo til 200 modellen, og også turbo til 300 modellen. Det gjør nok "susen"..... også i lommeboka.... men jeg har kjørt min IS til Syd Frankrike et par ganger og over store deler av Norge. Mitt inntrykk er at IS200 er absolutt sprek - når man bruker girene litt. Og det gjør man gjerne da det er en herlig lyd i 6ern!

Til slutt: Normale forhåndsregler for kjøp av bruktbil gjelder også her. Finn ett eksemplar som overbeviser. Prøv å velge en sport utgave, også helst skinn, da - det hever interiøret betraktelig!

Lykke til - KJØP! :wink:

PS. En av MINE drømmebiler er BMW Alpina 3 serie...... (Men den koster jo som en M3.....) Mao så liker jeg BMW veldig godt. Men en senket IS med 18" er en bil som er veldig lik en 3 serie-alpina i oppførsel. Dvs nydelig handling og med god komfort. Men det mangler ca 150hk selvfølgelig....

#147269  av Andreazz

Skjønner ikke helt hvorfor folk sier IS er en kopi av BMW 3serie?? Toyota har jo lenge laget både store og små sedaner med bakhjulstrekk og rekke6er..
Problemet er vell at de modellene lenge ikke var tilgjenelige i europa og derfor er ukjent for Ola Nordman som er "oppvokst" med BMW!

Missforstå med rett nå, jeg er stor fan både av BMW og Toyota/Lexus :o

#147325  av tRj

helt enig med d Andreazz sier! men for min del synes jeg toyota/lexus er mye bedre enn bmw :D

#147327  av @lpher

Andreazz skrev:Skjønner ikke helt hvorfor folk sier IS er en kopi av BMW 3serie?? Toyota har jo lenge laget både store og små sedaner med bakhjulstrekk og rekke6er..
Problemet er vell at de modellene lenge ikke var tilgjenelige i europa og derfor er ukjent for Ola Nordman som er "oppvokst" med BMW!

Missforstå med rett nå, jeg er stor fan både av BMW og Toyota/Lexus :o
Spikern på hodet Andy :)

Har selv aldri helt skjønt at folk synes å mene at det er "opplest og vedtatt" at Lexus IS er en kopi av bmw's 3-serie :)

IS er vel ikke mere kopi av 3-serie enn bmw x3 er kopi av Lexus rx vel? :D

Så vidt jeg vet..så har ikke BMW noengang...ever...hatt patent...eller enerett...på å lage artige bakhjulsdrevne 4-dørs sedaner...med sekser...som er inspirerende å kjøre :D Im i wrong? :D

...og må vel avslutte med å si at jeg...på lik linje med ANdreaa....har sans for BMW også...spesielt designmessig :)

#147335  av jarell

:D Det varmer et naziriskokerhjerte (!) å se at det ikke er noe rekrutteringsproblem for markedsavdelinga til Lexus/Toyota :D

Er selvsagt også enig i at det er alltid mest nærliggende å sammenlikne med det man kjenner best. Likevel, det er ikke til å komme i fra at japanske bilmerker har vokst seg store ved å kopiere det beste, og etterhvert som de har fått øvelse, så har de også kunnet gjøre mye enda bedre enn det originale.

I bilverden er det som kjent noen normer og såkalte klasseledere. Noen biler er kjente for både den jevne nordmann, japaner, amerikaner og australier (I Australia er det jaggu også mye vi aldri ser på den nordlige halvkule). Når et bilmerke presenterer en ny modell så blir den automatisk plassert i en av klassene og sammenliknet med det som finnes der, ikke sant? Siden Lexus har som målsetting å være best, skulle også IS 200 konkurrere med det beste i klassen - hvilket de japanske ingeniørene tydligvis mente var BMW 3-serie - ellers så hadde det neppe vært så mange likheter....... :wink:

Når noe får et "blå-kopi"-stempel, så er det min mening at dette er et utsagn som er gitt for å forsvare seg - og man anser at man må forsvare seg så sterkt at det ikke holder å omtale den nye konkurrenten for å være en dårlig kopi - en blåkopi er jo faktisk veldig bra, og man er derfor urolig for det nye produktets mottagelse og fremgang. Sagt på en annen måte så er det et kompliment.....! Men vi i vår del av verden er ofte litt for fokusert på det negative i et utsagn eller en omtale - våre asiatiske venner derimot er mye flinkere til å se det posivtive i nettopp dette. :D

Et av mine favoritt-sitater i denne sammenheng om ISn er f.ø fra svenske "Automobil" i 1999: Lexus IS 200 er mer BMW 3-serie enn BMW 3-serie :)

- Håper dette kan være til hjelp når man skal måtte forklare hvorfor ISn oppfattes som en kopi av 3'ern...... :?

Forteller også gjerne at jeg selv aldri har eid noe annet merke enn Toyota/ Lexus.... :wink: Men det har vel også noe med familieforhold, det norske avgiftsnivået og de tallene jeg satser på i Lotto..... :roll:

OG - igjen - til deg som håper på at fatter'n kjøper en IS så vil jeg bare gjenta - Dere vil ikke angre - kjøp! :wink:

#150312  av dca

kjøpte min for snart et halvt år siden... veldig fornøyd med bilen! bortsett fra at den sto på verksted i 1,5 måned! merkelig nok... noen lager som var slitne...og deler kom fra hele verden.. fikk hele selve huset nytt og lager og sånn...alle delene kom fra hvert sitt land omtrent! MEN det som var greit var at toyota norge tok hele kostnaden...! :)
så når dere kjøper en is200 med manuell...hør godt etter om gearkassa er som den skal!! ellers blir det dyrt, ikke alle får det dekt for å si det sånn! DVS. kontakter...